Johannes Kalitzke
Compositeur et chef d'orchestre allemand né le 12 février 1959 à Cologne.
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Johannes Kalitzke étudie la musique d’église à Cologne de 1974 à 1976, puis le piano, la direction d’orchestre et, avec York Höller, la composition à l’Académie de musique de Cologne. Grâce à une bourse de la Fondation d’études du peuple allemand, au début des années 1980, il vient étudier la musique électronique à l’Ircam où il est élève de Vinko Globokar, en même temps que celui de Ulrich Humpert à Cologne.
Sa carrière commence en tant que chef d’orchestre : d’abord, de 1984 à 1990, au Musiktheater im Revier de Gelsenkirchen (Allemagne) — où il devient en 1986 Directeur du Forum für Neue Musik —, puis, à partir de 1991, pour l’ensemble musikFabrik dont il est également co-fondateur et directeur artistique. Il a depuis dirigé de nombreux ensembles et orchestres parmi lesquels Klangforum Wien, Collegium Novum Zürich, l’Ensemble Modern, les orchestres symphoniques de la NDR et de la BBC et l’orchestre Philharmonique de Munich.
Johannes Kalitzke insiste sur l’influence du cinéma et de la littérature dans son rapport à la composition : le cinéma pour l’importance du timing et la littérature pour sa proximité avec la musique dans le rapport au langage (ponctuation, sémantique, accentuation). Il se conçoit en conteur, rôle qui requiert pour le remplir une certaine dramaturgie et un sens de la hiérarchie, des contrastes et des dominantes. De fait, l’opéra et la musique de film — muets en l’occurrence — sont fortement représentés dans son catalogue : on peut citer notamment les musiques des films expressionnistes Die Weber (Friedrich Zelnik, 1927), Schatten (Arthur Robison, 1923) et Orlacs Hände (Robert Wiene, 1924). Mais ce rapport au récit s’étend aussi aux pièces instrumentales, comme le bien nommé concerto Story Teller (2016), où le violoncelle soliste endosse le rôle de narrateur, dans une œuvre inspirée par les images évocatrices et cauchemardesques du livre du photographe de mode Tim Walker. La critique la qualifie ainsi : « La relation entre le soliste et l’orchestre reflète la vaine révolte de l’individu contre le flot d’images des médias et les séductions sirupeuses et sucrées du monde de la consommation. »
Car la critique sociale est une constante dans le travail de Johannes Kalitzke. Si son bagage philosophique et littéraire lui sert à nourrir ses recherches sur des sujets de pièces théâtrales ou opératiques, le compositeur en use également pour situer sa propre musique dans son temps et son contexte social : « Composer, écrire de la littérature ou peindre, c’est pour moi l’école d’une perception différenciée. Et c’est de cela qu’il s’agit. Il faut déjà se battre pour cela, car aujourd’hui, la perception différenciée est plutôt empêchée par les médias ». Cette idée est peut-être à rapprocher de l’importance qu’il accorde aux différents degrés d’accentuation dans son rapport à la composition. En effet, le compositeur procède souvent avec un nombre limité de notes, à partir de très petites cellules sonores et rythmiques, dont l’enchainement varie. Ce modus operandi est particulièrement présent dans Kafka Complex, conçu sur deux décennies (1989-2006), mais paradoxalement l’interaction des éléments est finalement utilisée pour former un labyrinthe, thème cher au compositeur et qu’il approche également dans ses opéras Inferno (2006) et Die Besessenen (2009).
Johannes Kalitzke a également une activité d’enseignement : il est conférencier aux cours d’été de Darmstadt depuis 1996, ainsi qu’à l’école de musique de Graz. Il enseigne également pour le Conseil allemand de la musique et a donné des cours de direction d’orchestre à l’Académie d’été de Salzbourg et au Mozarteum (depuis 2015). Il a enfin été invité à l’école de musique Reina Sofia de Madrid et au Conservatoire de musique de Zurich.
Ses œuvres sont publiées par Boosey & Hawkes.
Bourses et récompenses
- Membre de l’Académie bavaroise des beaux-arts de Munich, 2015 ;
- Membre de l’Académie des Arts de Berlin, 2009 ;
- Bourse pour la Villa Massimo de Rome, 2003 ;
- Prix Bernd Alois Zimmermann de la ville de Cologne, 1990.
© Ircam-Centre Pompidou, 2024
Sources
Site du compositeur, Boosey & Hawkes, Mica, NDR Kultur
- Solo (excluding voice)
- elec macchina d’autunno. Fantasiestück für Klavierklänge for piano and two-track tape (1982), 20 mn about , Edition Gravis
- elec Flucht im Gewölbe spiral for viola and digital room simulation (1989), 17 mn
- "… mit gänzlich fremder ähnlichkeit…" for solo organ (2002), 15 mn, Boosey & Hawkes
- Chamber music
- Spiegelbild »Der Traum der Vernunft gebiert Ungeheuer« (Francisco de Goya) for two pianos four hands, in one movement (1979), 17 mn, Edition Gravis
- Szenische Verwandlung sound acrobatics for cello and piano, in one movement (1978-1984), 16 mn, Edition Gravis
- Trio infernal Gespenstermechanik in fünf Kapiteln for trio basso, 6 movements (1985), between 22 mn and 25 mn, Edition Gravis
- elec Rotations-Etüde »… scenderemo nel gorgo muti …« for three percussionists and four-channel tape, in one movement (1985-1986), 16 mn, Edition Gravis
- Six Covered Settings for string quartet (1999), 25 mn, Bote & Bock
- Six Covered Settings for string quartet (1999-2000), 23 mn, Boosey & Hawkes
- elec Messerschmidt for viola, accordion and recording (2020), 22 mn
- Instrumental ensemble music
- elec Berceuse intégrale pour Hieronymus Bosch for large orchestra and two-track tape, in one movement (1982-1983), 15 mn, Edition Gravis
- De Profundis for chamber ensemble, in one movement (1980-1986), 14 mn, Edition Gravis
- Salto. Trapez. Ikarus. concert for 13 instruments (1990), 21 mn, Edition Gravis
- Chasse royale shadow cast for orchestra (1995), 13 mn, Edition Gravis
- Cruxification I four chorale preludes on Christ ist erstanden for four orchestral groups (1997), 26 mn, Edition Gravis
- Cruxification II alternative version, four chorale preludes on Christ ist erstanden for large orchestra (1999), 26 mn, Edition Gravis
- elec memoria for nine spatially distributed instrumentalists (2003), 15 mn, Boosey & Hawkes
- elec Monumente im Halbdunkel for orchestra (2010, 2016), 25 mn, Boosey & Hawkes
- elec Die Weber music for the silent film by Friedrich Zelnik (1927), for chamber orchestra (2011), 1 h 30 mn, Boosey & Hawkes
- elec Angels Burnout Graffiti for chamber orchestra (or small orchestra) (2012), 24 mn, Boosey & Hawkes
- elec Schatten music for the silent film by Arthur Robison (1923), for mixed ensemble (2 or more instruments) (2015-2016), 1 h 20 mn, Boosey & Hawkes
- elec Orlacs Hände music for the silent film by Robert Wiene (1924), for ensemble (2017), 1 h 33 mn, Boosey & Hawkes
- Panic Room for orchestra (2017), 10 mn, Boosey & Hawkes
- elec Werckmeister Harmonies for ensemble (2020), 26 mn, Boosey & Hawkes
- elec Hoffmanns Erzählungen Beethoven variations for orchestran for the film by Max Neufeld (2021), 1 h 18 mn, Boosey & Hawkes
- elec Zeitkapsel for orchestra (2023), 20 mn, Boosey & Hawkes
- Concertant music
- Figuren am Horizont for solo violin and six instrumentalists (2011-2012), 27 mn, Boosey & Hawkes
- elec Story Teller for cello and orchestra (2015-2016), 28 mn, Boosey & Hawkes
- elec Epiphanimate. Überschreibungen für Solo-Schlagzeug und Ensemble (2023), 20 mn, Boosey & Hawkes
- Vocal music and instrument(s)
- Die Hundertjahrfeier der Nacht five parodies for high voice and piano (1986), 22 mn, Edition Gravis
- elec Jardins paradoxaux adagio fragments for five instrumental groups, contralto, tenor and two-channel tape (1986), 21 mn, Edition Gravis
- elec Das Labyrinth der Lieder for vocal quintet, orchestra and computer-generated sounds (or four-channel tape) (1987), 28 mn, Edition Gravis
- Tübingen, Jänner for bass flute, cello and speaking voice ad lib. (1988), 13 mn, Edition Gravis
- stage Bericht über den Tod des Musikers Jack Tiergarten scenic morality for three actors, soprano, baritone and chamber orchestra (1990-1991), 1 h 5 mn, Edition Gravis
- elec Hände im Spiegel concerto for piano, orchestra, live electronics and two accompanying soloists (countertenor and bass/contrabass clarinet) (1992-1993), 22 mn, Edition Gravis
- elec Die Rückseite der Tage four symphonic fragments for large orchestra, with 2-track tape and soprano (1994), 28 mn, Edition Gravis
- Circus Frenzy Kreuzwege for soprano, bass-baritone and large orchestra (1995), 26 mn, Edition Gravis
- stage Molière oder Die Henker der Komödianten dramatic night play in 4 acts (1994-1997), 2 h, Edition Gravis
- Schuberts Traum still life with Inferno, after a diary text by Franz Schubert, for eight singers and eight instruments (1999), 20 mn, Boosey & Hawkes
- elec Wind Stille Zeit for mixed choirs, brass ensemble and live electronics (2001), 26 mn, Boosey & Hawkes
- elec Vier Toteninseln (eine Überfahrt mit J. Brahms) for orchestra with two soloists (2002), 27 mn, Boosey & Hawkes
- elec stage Inferno opera based on the play of the same name by Peter Weiss (2004), 1 h 40 mn, Boosey & Hawkes
- elec Wanderers Fall ten songs for baritone and ensemble (2005), 20 mn, Boosey & Hawkes
- elec Bis zum äußersten Tor Kafka-Komplex, for viola, four voices, piano and electronics (1989-2006), 45 mn, Boosey & Hawkes
- elec Ortswechsel Suchspiel for live video, soprano and ensemble (2007), 40 mn, Boosey & Hawkes
- -inn Stufender sonderung metamorphosis for four male voices and accordion (2008), 20 mn, Boosey & Hawkes
- elec Fremdes Bild mit Türstehern concerto version of Ortswechsel, for instruments, recorded sounds and soprano (2008), 40 mn, Boosey & Hawkes
- elec stage Die Besessenen opera in four acts (2008-2009), 2 h 10 mn, Boosey & Hawkes
- elec stage Pym opera (2014), 1 h 40 mn, Boosey & Hawkes
- Türme des Vergessens for boy soprano, alto and orchestra (2017-2018), 25 mn, Boosey & Hawkes
- elec stage Jeanne d'Arc for three soloists, choir and orchestra (2018-2019), 1 h 32 mn, Boosey & Hawkes
- elec stage Kapitän Nemos Bibliothek opera for five soloists and chamber opera (2021-2022), 1 h 50 mn, Boosey & Hawkes
- A cappella vocal music
- Nachtschleife madrigal for vocal sextet (1989), 12 mn, Edition Gravis
- 2023
- elec Epiphanimate. Überschreibungen für Solo-Schlagzeug und Ensemble, 20 mn, Boosey & Hawkes
- elec Zeitkapsel for orchestra, 20 mn, Boosey & Hawkes
- 2022
- elec stage Kapitän Nemos Bibliothek opera for five soloists and chamber opera, 1 h 50 mn, Boosey & Hawkes
- 2021
- elec Hoffmanns Erzählungen Beethoven variations for orchestran for the film by Max Neufeld, 1 h 18 mn, Boosey & Hawkes
- 2020
- elec Messerschmidt for viola, accordion and recording, 22 mn
- elec Werckmeister Harmonies for ensemble, 26 mn, Boosey & Hawkes
- 2019
- elec stage Jeanne d'Arc for three soloists, choir and orchestra, 1 h 32 mn, Boosey & Hawkes
- 2018
- Türme des Vergessens for boy soprano, alto and orchestra, 25 mn, Boosey & Hawkes
- 2017
- elec Orlacs Hände music for the silent film by Robert Wiene (1924), for ensemble, 1 h 33 mn, Boosey & Hawkes
- Panic Room for orchestra, 10 mn, Boosey & Hawkes
- 2016
- elec Schatten music for the silent film by Arthur Robison (1923), for mixed ensemble (2 or more instruments), 1 h 20 mn, Boosey & Hawkes
- elec Story Teller for cello and orchestra, 28 mn, Boosey & Hawkes
- 2014
- elec stage Pym opera, 1 h 40 mn, Boosey & Hawkes
- 2012
- elec Angels Burnout Graffiti for chamber orchestra (or small orchestra), 24 mn, Boosey & Hawkes
- Figuren am Horizont for solo violin and six instrumentalists, 27 mn, Boosey & Hawkes
- 2011
- elec Die Weber music for the silent film by Friedrich Zelnik (1927), for chamber orchestra, 1 h 30 mn, Boosey & Hawkes
- 2010
- elec Monumente im Halbdunkel for orchestra, 25 mn, Boosey & Hawkes
- 2009
- elec stage Die Besessenen opera in four acts, 2 h 10 mn, Boosey & Hawkes
- 2008
- -inn Stufender sonderung metamorphosis for four male voices and accordion, 20 mn, Boosey & Hawkes
- elec Fremdes Bild mit Türstehern concerto version of Ortswechsel, for instruments, recorded sounds and soprano, 40 mn, Boosey & Hawkes
- 2007
- elec Ortswechsel Suchspiel for live video, soprano and ensemble, 40 mn, Boosey & Hawkes
- 2006
- elec Bis zum äußersten Tor Kafka-Komplex, for viola, four voices, piano and electronics, 45 mn, Boosey & Hawkes
- 2005
- elec Wanderers Fall ten songs for baritone and ensemble, 20 mn, Boosey & Hawkes
- 2004
- elec stage Inferno opera based on the play of the same name by Peter Weiss, 1 h 40 mn, Boosey & Hawkes
- 2003
- elec memoria for nine spatially distributed instrumentalists, 15 mn, Boosey & Hawkes
- 2002
- "… mit gänzlich fremder ähnlichkeit…" for solo organ, 15 mn, Boosey & Hawkes
- elec Vier Toteninseln (eine Überfahrt mit J. Brahms) for orchestra with two soloists, 27 mn, Boosey & Hawkes
- 2001
- elec Wind Stille Zeit for mixed choirs, brass ensemble and live electronics, 26 mn, Boosey & Hawkes
- 2000
- Six Covered Settings for string quartet, 23 mn, Boosey & Hawkes
- 1999
- Cruxification II alternative version, four chorale preludes on Christ ist erstanden for large orchestra, 26 mn, Edition Gravis
- Schuberts Traum still life with Inferno, after a diary text by Franz Schubert, for eight singers and eight instruments, 20 mn, Boosey & Hawkes
- Six Covered Settings for string quartet, 25 mn, Bote & Bock
- 1997
- Cruxification I four chorale preludes on Christ ist erstanden for four orchestral groups, 26 mn, Edition Gravis
- stage Molière oder Die Henker der Komödianten dramatic night play in 4 acts, 2 h, Edition Gravis
- 1995
- Chasse royale shadow cast for orchestra, 13 mn, Edition Gravis
- Circus Frenzy Kreuzwege for soprano, bass-baritone and large orchestra, 26 mn, Edition Gravis
- 1994
- elec Die Rückseite der Tage four symphonic fragments for large orchestra, with 2-track tape and soprano, 28 mn, Edition Gravis
- 1993
- elec Hände im Spiegel concerto for piano, orchestra, live electronics and two accompanying soloists (countertenor and bass/contrabass clarinet), 22 mn, Edition Gravis
- 1991
- stage Bericht über den Tod des Musikers Jack Tiergarten scenic morality for three actors, soprano, baritone and chamber orchestra, 1 h 5 mn, Edition Gravis
- 1990
- Salto. Trapez. Ikarus. concert for 13 instruments, 21 mn, Edition Gravis
- 1989
- elec Flucht im Gewölbe spiral for viola and digital room simulation, 17 mn
- Nachtschleife madrigal for vocal sextet, 12 mn, Edition Gravis
- 1988
- Tübingen, Jänner for bass flute, cello and speaking voice ad lib., 13 mn, Edition Gravis
- 1987
- elec Das Labyrinth der Lieder for vocal quintet, orchestra and computer-generated sounds (or four-channel tape), 28 mn, Edition Gravis
- 1986
- De Profundis for chamber ensemble, in one movement, 14 mn, Edition Gravis
- Die Hundertjahrfeier der Nacht five parodies for high voice and piano, 22 mn, Edition Gravis
- elec Jardins paradoxaux adagio fragments for five instrumental groups, contralto, tenor and two-channel tape, 21 mn, Edition Gravis
- elec Rotations-Etüde »… scenderemo nel gorgo muti …« for three percussionists and four-channel tape, in one movement, 16 mn, Edition Gravis
- 1985
- Trio infernal Gespenstermechanik in fünf Kapiteln for trio basso, 6 movements, between 22 mn and 25 mn, Edition Gravis
- 1984
- Szenische Verwandlung sound acrobatics for cello and piano, in one movement, 16 mn, Edition Gravis
- 1983
- elec Berceuse intégrale pour Hieronymus Bosch for large orchestra and two-track tape, in one movement, 15 mn, Edition Gravis
- 1982
- elec macchina d’autunno. Fantasiestück für Klavierklänge for piano and two-track tape, 20 mn about , Edition Gravis
- 1979
- Spiegelbild »Der Traum der Vernunft gebiert Ungeheuer« (Francisco de Goya) for two pianos four hands, in one movement, 17 mn, Edition Gravis
Liens Internet
- Site du compositeur : www.johanneskalitzke.com
- Boosey & Hawkes : www.boosey.com
- Edition Gravis : www.editiongravis.de
(liens vérifiés en mai 2024).
Bibliographie
- Stefan DREES, Frieder REININGHAUS (éd.), Übergänge : der Komponist und Dirigent Johannes Kalitzke, Sarrebruck, Pfau, 2009.
- Stefan DREES, « “In Verschlungenen Wegen…” Das Labyrinth als Kompositorischer Bezugspunkt bei Johannes Kalitzke », Neue Zeitschrift für Musik, mai 2013, p. 42-46.
Discographie sélective
En tant que compositeur
- Johannes KALITZKE, « Story Teller / Figuren Am Horizont », 1 CD Kairos, 2018, 0015038KAI.
- Johannes KALITZKE, « Die Besessenen », 1 CD Neos, 2012, 11203.
- Johannes KALITZKE, « Vier Toteninseln / Six Covered Settings », 1 CD Kairos, 2007, 0012702KAI.
- Johannes KALITZKE, « Bericht Über Den Tod Des Musikers Jack Tiergarten », MusikFabrik, 1 CD cpo, 1996, 999 358-2.
- Johannes KALITZKE, « macchina d’autunno / Tübingen, Jänner / Das Labyrinth Der Lieder », 1 CD WERGO, 1992, WER 6512-2.
En tant que chef d’orchestre
- Hanns EISLER, « Hangmen Also Die!, The 400 Million, The Grapes Of Wrath, Kleine Sinfonie, Hörfleissübung », 1 CD Capriccio, 2017, C5289.
- Bernhard LANG, « Monadologie XII », Klangforum Wien, 1 CD God Records, 2013, GOD 16.
- Chaya CZERNOWIN, « Maim (Water) », 1 CD Mode, 2010, mode 219.
- Helmut LACHENMANN, « Salut Für Caudwell / Les Consolations / Concertini », 2 CD Kairos, 2009, 0012652KAI.
- Bernhard LANG, « I Hate Mozart », Klangforum Wien, 2 SACD + 1 DVD col legno, 2008, WWE 2 SACD.
- Giacinto SCELSI, « The Orchestral Works 2: La Nascita Del Verbo, Quattro Pezzi (Su Una Nota Sola), Uaxuctum », 1 CD Mode, 2006, mode 176.
- Olga NEUWIRTH, « Lost Highway », 2 CD Kairos, 2006, 0012542KAI.
- BERNHARD LANG, « Das Theater Der Wiederholungen », Les Jeunes Solistes, Klangforum Wien, 2 CD Kairos, 2006, 0012532KAI.
- Olga NEUWIRTH, « Bählamms Fest », Klangforum Wien, 2 CD Kairos, 2003, 0012342KAI.
- Misato MOCHIZUKI, Si Bleu, Si Calme ; All that is including me ; Chimera ; Intermezzi ; La chambre claire, dans « Si Bleu, Si Calme », 1 CD Kairos, 2003, 0012402KAI.
- Harrison BIRTWISTLE, « Secret Theatre - Ritual Fragment - Nenia: The Death Of Orpheus », 1 CD cpo, 1995, 999 360-2.
- Sofia GOUBAIDOULINA, « Orchestral Music: Pro Et Contra · Märchenbild · Concordanza », 1 CD cpo, 1994, 999 164-2.