Table of contents
Documentation date: 9 septembre 2019
Version state
Valid
Validation date: 19 novembre 2021
Version documentalist
- poletti (Manuel.Poletti@ircam.fr)
Version realisation
- Manuel Poletti (Computer Music Designer)
Version length
18 mnUpgrade Motivation
Portage Max8
Comment
The role of the computer-music designer is to setup and mix the live-electronics.
Other version(s)
Detailed staff
- alto
Channel details
- Number of input channel : 1
- Number of output channel : 6
Electronic equipment list
Computer Music Equipment
-
1 MacBook Pro - Apple Laptops
(Apple)
-
1 Max 8 - Max
(Cycling74)
-
1 Sound Board - Sound Board
6 separate outputs -
1 BCF 2000 - MIDI Mixer
(Behringer)
-
1 Footswitch / Sustain Pedal - Footswitch / Sustain Pedal
-
1 Midi interface - MIDI Interfaces
-
1 MIDI booster - Booster
Audio Equipment
-
1 DPA 4061 - Condenser Microphones
(DPA)
For alto -
1 HF System - HF System
(Sennheiser)
-
6 Loudspeaker - Loudspeakers
-
2 Stage monitor - Stage Monitors
-
2 subwoofer - Subwoofers
-
1 Digital Mixing Desk - Digital Mixers
Work related information
Premiere
- 17 juin 2009, Paris, Festival Agora, auditorium du musée d'Orsay
Publisher :
- Ricordi
Realisation
- Manuel Poletti
Work length
- 18 mn
Useful links on Brahms
- Prism spectra pour alto et électronique (2009), 18mn
- Dai Fujikura
File | Author(s) | Comment | |
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Download [404,9 Mio] | Performance patch Fujikura-PrismSpectra-2019-Max8-Untested | Manuel Poletti | |
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Instructions
Prism Spectra now requires Max 8 (cycling74.com) and later version to run properly. All versions are included in a common folder architecture, under the form of a Max package. To install the package, either declare the folder from the Options/ File Preferences menu in Max, or drag the entire folder into /Documents/Max 8/ Packages folder.
Please download the documentation on this web page for instructions.
First read the Readme.
This documentation describes the procedures needed to install, setup and perform the live-electronics used in the piece. Although it refers to the original Max4 version it is still valid and applies to the latest (Max 8) current version.
© IRCAM
This documentation is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Program note
Ma première idée était de créér un orchestre à cordes virtuel qui soit dirigé par le soliste. Je me disais que ce devait être le rêve de tout altiste !
Quelquefois, être un compositeur – sorte de génie dont le but est de réaliser le rêve d’un musicien – c’est un défi. Les membres de l’orchestre à cordes virtuel ont des problèmes d’« égo ». Parfois, ils n’obéissent pas au soliste, parfois, ils sont en retard, parfois, ils jouent beaucoup plus fort qu’ils ne devraient et, parfois, ils jouent faux... Dans ce cas, il s’agit donc vraiment d’un
orchestre virtuel !
J’ai également décidé d’ajouter une autre épaisseur à la pièce en utilisant l’électronique live semi-improvisée. Quand je travaillais dans le studio avec Manuel Poletti, je parlais de ces éléments électroniques comme d’« amis ». Je les ai conçus pour qu’ils se comportent comme des poissons dans un océan tropical. Parfois, ils nagent en banc à travers la pièce, parfois, ils s’élancent au loin comme de petits rayons de lumière entrant et sortant d’un corail ombrageux.
Tous ces sons sont générés en réponse au soliste. Ainsi l’alto contrôle presque tout.
Daï Fujikura, programme de la création, Agora 2009.
Version documentation creation date: 27 novembre 2019 13:04, update date: 19 novembre 2021 17:06