The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).
Table of contents
Performance date: April 18, 2021 - First performance
Documentation date: April 20, 2021
Version state
Valid
Validation date: Aug. 6, 2021
Executions dates of this version
- April 18, 2021,
Version documentalist
- lemouton (Serge.Lemouton@ircam.fr)
- jean_millot (jmillot@ircam.fr)
Version realisation
- Clément Cerles (Sound engineer)
- Sasha J. Blondeau (Composer)
- Serge Lemouton (Computer Music Designer)
Version length
23 mn 55 sOther version(s)
Detailed staff
- violin, second violin, viola, cello
Channel details
- Number of output channel: 6
Electronic equipment list
Computer Music Equipment
-
1 MacBook Pro - Apple Laptops
(Apple)
Mac OS 10.13 (High Sierra) -
1 SuperCollider - Music Software
(Open Source)
version 3.11.2 -
1 Max 8 - Max
(Cycling74)
-
1 antescofo~ - External objects
(Ircam)
release develop2 - 1.0-330, Compiled on Nov 17 2020 21:31:46 -
1 Ircam Spat - Library
(Ircam)
spat5.panoramix~ -
1 Digiface USB - Sound Board
(RME)
26 channels for audioloopbacks from supercollider to Max + 6 audio outputs to the lpoudspeakers
Audio Equipment
-
6 Loudspeaker - Loudspeakers
-
2 subwoofer - Subwoofers
Work related information
Premiere
- April 23, 2021, Allemagne, Witten, Wittener Tage Für Neue Kammermusik
Realisation
- Serge Lemouton
Work length
- 32 mn
Useful links on Brahms
- Des mondes possibles for string quartet and electronics (2021), 32mn
- Sasha J. Blondeau
File | Author(s) | Comment | |
---|---|---|---|
Download [16.4 MB] | Score Des Mondes possibles - score | Sasha Blondeau | |
Download [233.6 MB] | Patch patch and supercollider files | Sasha Blondeau | |
Download [10.8 MB] | Other Super Collider extensions | supercollider | sc3-plugins 3.11.1 |
Download [99.0 MB] | Other SuperCollider executable | v3.11.2 | |
Download [14.0 GB] | Simulation files Record Premiere | Quatuor and electro | |
Download [719.8 MB] | Software Ircam Spat5 library | IRCAM |
Instructions
The synthesis engine is supercollider
Spatialisation is done with panoramix in Max MSP
Audio setup
The quartet should be amplified in order to have a good balance with the electroacoustic part.
No live sound transformation.
Sampling Rate = 48 kHz
Loudspeaker setup
Software setup
audioloopback
In TotalMix
- set the RME audioboard channels 1 to 26 to loopback mode
- route the ouput channels 27/32 to the 6 surround speakers
supercollider
- start Supercollider
- open DesMondes_SC_synthes01.2.scd
- change the path
- adjust the audio output device
- evaluate successively
- the first part (between “()”)
- the second part (to load the buffers)
- the rest of the supercollider code (the Synth definitions)
max
- start max
- audio status
- open SJB_DesMondes01.maxpat
- keyboard shortcuts
- a : start antescofo
- space bar : trigger nextcue
Patch presentation
Initialization routine
see above
Performance notes
All the cues are triggered manually (refer to the score)
Program note
À l’origine de ce quatuor, il y avait six espaces. Six territoires que j’avais conçus – avec leurs spécificités, leurs accès plus ou moins faciles, leurs géographies – et que je souhaitais faire arpenter à cette formation si particulière qu’est le quatuor à cordes. Ces topologies sont un espace de pensée pour moi depuis plusieurs années, avec lesquelles je peux voir mes mondes, mais aussi me déplacer vis-à-vis d’eux, me permettant une approche un peu particulière de la forme. Si l’on peut distinguer des parties, puisque chaque région a son identité propre, le passage de l’une à l’autre, et la mémoire accumulée au fur et à mesure, font que chaque retour dans une région déjà visitée implique une relecture du monde alors à nouveau traversé. On n’y trouve peu de longs processus continus mais davantage de trajectoires multiples, de lignes sans cesse reconfigurées. Les éléments du quatuor et l’électronique viennent alors parfois faire-espace, mais sont aussi très souvent des figures qui peuplent les différents territoires parcourus tout au long de la pièce. Ainsi il y a matière à réfléchir à ce que certaines configurations spatiales peuvent impliquer comme conséquences pour celles et ceux qui y vivent ne serait-ce que de manière très éphémère. La formation du quatuor est alors totalement dépendante des géographies qu’elle traverse et si elle s’en affranchit parfois, c’est souvent au prix d’une lutte acharnée. Il y a les lieux hostiles, les lieux de pouvoir et de traque, les zones qui n’offrent aucun endroit où se cacher, et il y a les lieux qui ouvrent de nouvelles manières de se mouvoir mais aussi les lieux qui sont autres – lieux du bord, de la limite – où l’étrangeté peut devenir un chez-soi. _« Quoi qu’on puisse dire d’autre de ces modes d’organisation, ils ne sont pas « trouvés dans le monde », mais construits pour faire un monde. Autant que la composition et la décomposition, autant que la pondération des totalités et des genres, l’agencement participe aux manières de faire le monde. »_ Nelson Goodman, _Manières de faire des mondes_ Cette pièce a été réalisée dans les studios de l’Ircam ainsi qu’à la Villa Médicis (résidence 2020-2021).Sasha J. Blondeau, note de programme du concert du 17 mars 2023 à l'Espace de projection de l'Ircam.
Version documentation creation date: April 20, 2021, 5:24 p.m., update date: March 12, 2023, 11:28 p.m.