Table of contents
Documentation date: Nov. 5, 2009
Version state
Valid
Validation date: May 2, 2018
Version documentalist
- lemouton (Serge.Lemouton@ircam.fr)
Version realisation
- Serge Lemouton (Computer Music Designer)
Version length
15 mnUpgrade Motivation
version for MacIntel
Comment
This version is a port of Rhizomes Macintosh version. This patch has not been validated, because it has never been played in concert. In case of any doubt, refer to the previous version (2004).
Other version(s)
Detailed staff
- 2 pianos, 2 percussionists
Electronic equipment list
Computer Music Equipment
-
1 MacBook Pro - Apple Laptops
(Apple)
2,4 GHz Intel Processor - Mac OS10.4 or 10.5 -
1 Max/MSP - Max
(Cycling74)
version 4.6.3 or 5.0.8 -
1 Sound Board - Sound Board
4 ins - 4 outs -
6 Footswitch / Sustain Pedal - Footswitch / Sustain Pedal
one for each piano and two for each percussionist -
1 MIDI Piano Interface KS1 - MIDI Converter
(Gulbransen)
for piano 1 (coté cour) -
1 AtomicPro - MIDI Converter
(Ircam)
to convert the switch pedal to midi controllers -
1 Midi interface - MIDI Interfaces
midi interface
Audio Equipment
-
4 contact microphone - Contact Microphones
(Accusound)
2 for each piano -
4 Loudspeaker - Loudspeakers
Work related information
Premiere
- May 17, 1993, Paris, Centre Georges-Pompidou
Publisher:
- Lemoine
Realisation
- Thomas Hummel
- Zack Settel
Work length
- 15 mn
Useful links on Brahms
- Rhizomes Assonance VIIb, for two pianos, two percussionists and electroacoustic device (1993), 15mn
- Michael Jarrell
File | Author(s) | Comment | |
---|---|---|---|
Download [143.7 KB] | Document original Ircam documentation | Marc Battier | doc for the original ISPW-based version (now obsolete) |
Download [319.9 MB] | Simulation files recordings | Serge Lemouton | Separate recordings of the instruments for testing the patch. Not necessary for performance. |
Download [10.2 MB] | Patch max patch | Serge Lemouton | max patches, libraries and sounds |
Instructions
Audio, Loudspeaker and Midi setup
Stage setup
Software installation
Copy the Rhizomes2009 folder on your hard disk.
Start MaxMsp version 4.5 or version 5.
Set the Max File Preferences to the folders :
- Rlib
- Rsounds
Check the DSP Status :
- Max Scheduler in Overdrive ON
- Scheduler in Audio Interrupt ON
- io vs 512
- vectorsize 64
Patch presentation
Midi setup and tests
To check the midi devices, open the midi_io patcher.
The Piano 1 should be on midi channel 1
- piano 1 footswitch : controller n.64, channel 1
- piano 2 footswitch : controller n.65, channel 1
- perc1 footswitches : both on controller n.64, channel 3
- perc2 footswitches : both on controller n.64, channel 4
These assignements can be adjusted in the midi_io patcher
Audio Tests
Check that the sounds from the instruments arrives on the correct max audio inputs :
- piano1 : adc1
- piano2 : adc2
- perc1 : adc3
- perc2 : adc4
Simulation
Before the first rehearsal with the musicians, it is possible to test the patch with a multi-track recording of the piece.
For this, download the soundfiles and open the Simulation patch.
Performance Notes
The Macintosh audio outputs are sent to a good quality reverberation (with a reverberation time of about 3 sec), the ouput of this reverberation unit send to all the speakers.
To play the piece
Open the RHIZOMES-TR04.pat patch with MaxMsp version 4.
(or RHIZOMES-TR05.pat with MaxMsp 5)
Switch the DSP on.
Select the section 1 : you are ready, the musicians can start playing !
During the performance of Rhizomes, you should carefully follow the musical score and monitor the event sequencing. It can be necessary to resynchronize the score following system (in case of too many consecutive wrong notes from the musicians, for instance)
© IRCAM

This documentation is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Program note
« Rhizome, écrit Michael Jarrell, est un terme de botanique. C'est l'appellation d'une tige souterraine qui s'allonge en poussant soit des rameaux, soit des feuilles à l'une de ses extrémités, tandis qu'elle se détruit par l'autre. Comme l'étymologie l'indique, il s'agit d'une racine. »
[work:9504][Trei II] pour soprano et cinq instruments (1982-1983) et [work:9478][Assonance VII] pour un percussionniste (1992) peuvent être considérées comme les deux « racines souterraines » de Rhizomes. Ces deux œuvres explorent certaines possibilités de la superposition de périodes ou de tempi différents — possibilités que Rhizomes intègre à des « cycles de développements » continus : la simple répétition d'une note peut donner naissance à des figurations rapides, à des trémolos, à des trilles, à un son tenu, selon les embranchements que le compositeur emprunte, selon les « chemins » qu'il suit au sein des arborescences qui constituent une manière de « grammaire générative » pour la pièce.
Cette continuité mouvante se retrouve dans le travail du timbre : ainsi, la préparation de l'un des deux pianos pourra créer un « pont » vers la sonorité du wood-block. Et de fait tout le projet de Rhizomes pourrait être considéré comme un nouveau regard porté sur cette interrogation qui était au cœur de Trei II : comment intégrer la percussion, cet « élément perturbateur », au sein de l'univers tempéré ?
Peter Szendy.
Version documentation creation date: None, update date: May 6, 2021, 3:10 p.m.