updated 4 January 2019
© Viviane Purdom

Wolfgang Rihm

German composer born 13 March 1952 in Karlsruhe.

Wolfgang Rihm began composing at a very early age. He first studied composition with Eugen Werner Velte, Wolfgang Fortner, and Humphrey Searle at the Music Academy in his hometown of Karlsruhe.

In 1970, he attended the Darmstadt Summer Courses, and throughout that decade, undertook study with Karlheinz Stockhausen in Cologne and Klaus Huber and Hans Heinrich Eggebrecht in Freiburg. Rihm himself taught composition at the Karlsruhe Hochschule für Musik from 1973 to 1978, in Darmstadt starting in 1978, and at the Munich Hochschule für Musik starting in 1981. In 1985, he succeeded Eugen Werner Velte as composition professor at the Karlsruhe Hochschule. Subsequently, he became a member of the Artistic Advisory Committee of the Heinrich Strobel Institute at Radio SWR Baden-Baden. From 1984 to 1989, he was co-editor of the music journal Melos and a music advisor for the Berlin Opera.

A prolific composer, Rihm’s catalogue comprises more than 400 works to date. He has received accolades including the Stuttgart Prize (1974), City of Mannheim Prize (1975), Berlin Prize (1978), Bach Prize from the City of Hamburg (2000), Ernst von Siemens Prize (2003), the Baden-Württemberg Medal of Merit (2008), Golden Lion from the Venice Biennale (2010), the German Federal Order of Merit (2011), Robert Schumann Prize (2014), and the European Sacred Music Prize from the Schwäbisch Gmünd Festival (Germany, 2017).

Heavily influenced in his early years by the music of composers such as Feldman, Webern, and Stockhausen, and later by Wilhelm Killmayer, Lachenmann, and Nono, to whom he has dedicated several works, Rihm came to develop a creative identity that is heavily influenced by visual arts and literature. His chamber opera, Jakob Lenz, based on the novella by Georg Büchner, was premiered in 1978. In 1983, Die Hamletmaschine, a collaboration with Heiner Müller, was awarded the Liebermann Prize. Rihm himself penned the libretti for his operas Oedipus (1987), based on the writings of Sophocles, Hölderlin, Nietzsche, and Müller; Die Eroberung von Mexico (1991), based on writings by Artaud; and Dionysos - Eine Opernphantasie (2009-2010), based on Nietzsche. Other significant theatrical works include the monodrama Proserpina (2008) and the operas Das Gehege (2006) and Drei Frauen (2009).

Many of his works are grouped into large-scale cycles which explore particular themes, such as the Chiffre cycle (1982-1988); Vers une symphonie-fleuve (1992-2001), comprising five works for orchestra; Über die Linie, eight works comprising solos and concertos (1999-2015); and Séraphin (1992-2011), a series of pieces ranging from chamber music, e.g., Study for Séraphin, to concertos for ensemble and orchestra, e.g., “Séraphin” Concerto (2006-2008) and “Séraphin” Symphony (1993-2011), as well as theatrical works, e.g., Séraphin - Theatre Experience (1993-1996) and Séraphin III (2006-2007). In 2012, he completed the Nähe fern 1-4 cycle for orchestra.


© Ircam-Centre Pompidou, 2019

Sources

  • Universal Edition
  • Josef Häusler, Grove Music Online, ed. L. Macy, Oxford University Press 2007
  • Festival Ars Musica
  • Ensemble Sospeso

By Martin Kaltenecker

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Quand Wolfgang Rihm fit sensation en 1974 avec une pièce d’orchestre intitulée Morphonie/Sektor IV, vaste paysage musical contrasté où s’entrechoquaient gestes mahlériens, éruptions violentes, accords classés, échos du post-romantisme, tous portés par une énergie expressionniste, il fut enrôlé aussitôt dans une esthétique désignée par l’étiquette de « Nouveau Romantisme » ou « Nouvelle Simplicité ». Même si Rihm voulait également en finir avec un académisme sériel et le grand bariolage stylistique des années 1970, il a souvent protesté contre cette réduction à un projet réactionnaire de « retour à », tout comme qu’il récusait la simplicité du minimal art des Américains. Ses références et ses admirations comprennent aussi bien Killmayer que Gruppen de Stockhausen, Boulez et Feldman, Varèse et Lachenmann. Il revendiquait le droit de superposer et de multiplier les allusions, sans aucunement tomber dans un art citationnel ; aucune œillère ne devait restreindre le champ des affects, aucune technique d’écriture être exclue d’emblée : la « musique est un art profondément anarchique », un « art sans concept », et on ne doit pas l’écrire en mettant ses « gants beurre frais 1 ». Compositeur extrêmement cultivé, qui écrit avec précision, ayant fait des études de musicologie (ce qui permettrait d’avoir « une cave et un grenier »), Rihm se réfère volontiers à une tradition littéraire et philosophique du pathos – Hölderlin, Nietzsche, Artaud, Heidegger, Jünger, Botho Strauss ou Durs Grünbein. Sa musique aussi donne l’impression de vouloir aller partout, pour entrer en contact et toucher toute musique déjà écrite, tout aimer (et d’ailleurs être aimé de tous), de tout faire son miel : dans Musik für drei Streicher, c’est le désir de disposer librement de tous les matériaux harmoniques possibles et d’une rhétorique clairement influencée par Beethoven et par Bartók ; dans Sotto voce, nocturne pour piano et petit orchestre, la possibilité d’une harmonie suave et fin-de-siècle.

Composer répond chez Rihm à une poussée « végétative », la musique étant le langage d’un corps. Chacune de ces œuvres est comme un phénomène naturel, représentation d’une force intransitive, obstinée. « J’ai la vision d’un grand bloc de musique qui est en moi. Chaque composition est à la fois une partie de ce bloc et une physionomie précise à sculpter. Afin de voir qui je suis, je dois couper dans ma propre chair, m’ouvrir, demander à un miroir ce qu’il voit ». Ou encore, à propos des fonctions harmoniques : « Elles ne constituent plus des hiérarchies ; c’est le compositeur lui-même qui devient la tonique (puisque son corps articule par avance le son fondamental de la musique qu’il écrit) ». La pièce musicale représente ainsi (ou coïncide avec) le comportement de ce corps imaginaire qui évolue et qui s’est affranchi de toute norme ou tout plan : « D’un point de vue musical, la structure et la construction sont affaire d’une respiration plus libre et non pas d’un laboratoire mieux organisé ».

L’écoute des œuvres de Rihm ne peut que valider les descriptions que lui-même propose de ce projet esthétique. L’œuvre est le lieu d’une réinvention ad hoc ; Rihm se réfère toujours au jaillissement inanalysable de la « prose musicale » du Schönberg d’Erwartung, à Debussy, à la musique-mosaïque de Janácek (auquel il fait allusion dans le Quatrième quatuor), ou encore la « musique informelle » imaginée par Adorno. « Je cherche dans la musique non tant un lien logique qu’une vibration entre des signes (des signes isolés et non posés en vue de cette vibration et de ce lien). En inventant la musique, je dois me tenir (avec mon écriture, ma notation, mes antennes sensorielles, mon corps) près de là d’où sourd la musique. Donc pas d’échafaudages, de plans, de jeux structurels ». En lieu et place de grilles ou de schémas structurels, plusieurs tables de travail, sur lesquelles sont ouvertes différentes partitions en cours, réceptacles d’un flot d’idées musicales qui ne s’interrompt guère.

Cette idée « d’une musique libertaire et anarchique, libidinale, escapiste, ludique et dionysienne » rejaillit sur la conception de la forme. « La pièce qui naît est la recherche articulée de cette pièce » dit le compositeur. « J’ai toujours été fasciné par l’idée qu’une œuvre, surtout musicale, qui se déploie dans le temps, qui résulte du temps, représente également le chemin qu’on parcourt pour la trouver. L’œuvre non seulement comme résultat final, mais comme chemin vers sa genèse – voilà qui m’a toujours ému ».

Paradoxalement, ce qui consolide la forme est sa fuite en avant ou une sorte de tâtonnement lent ; elle « ne doit pas être une construction, mais un terroir – labyrinthe à moitié enfoui, aux trajets obscurs, en contact avec ces forces profondes que l’on entend par exemple dans Frage, « impulsions crachées par le fond même des sons, qui mettent en branle une action sombre qui se déroule dans des couloirs obscurs ». À chaque fois donc, c’est le flux que le compositeur revendique contre la forme, l’interruption qui peut détruire à tout moment ce qui se figeait, la « mutation » qui fait dévier une forme prévisible, l’absence de directionalité comme projet, car « nous devons apprendre à comprendre l’absence de but comme un enrichissement de nos possibilités artistiques. L’absence de but est un état sérieux, et il faut une imagination extrême pour lui rendre justice ».

La question de la tonalité doit alors être déconstruite ou dés emphatisée par la traversée de zones musicales parfois hétérogènes. « La tonalité n’est rien qu’un cas particulier de l’harmonie ; je veux dire que dans la série des harmoniques naturels, il y a tous les types d’intervalles, y compris les valeurs intermédiaires, microtonales. Je n’ai jamais vraiment composé de la musique tonale, mais je n’ai pas exclu les premiers rapports d’intervalles fournis par les harmoniques, je ne les ai pas éliminés, j’ai accepté comme matériau de la pensée musicale l’ensemble des proportions ». Ce rapport à la tonalité est pourtant fait d’attirance et de répulsion ; Rihm l’a comparée un jour à la graisse (le matériau de Joseph Beuys), réservoir d’énergie et trace de vie, mais aussi déchet et substance morte, molle et infiniment malléable. En 1986, il soutient qu’ « un accord classé mais sans fonction tonale, sans une hiérarchie de degrés, ne relève pas de la tonalité, alors qu’une réexposition dans une composition électro-acoustique restaure une pensée tonale ». Il ne faut pas prendre la partie pour le tout, un accord pour le système entier ; en revanche, il y a « une rythmique tonale et je dirais même une conception tonale de la forme, qui s’exprime surtout par la symétrie ou un dualisme trop équilibré », aspects que Rihm élimine consciencieusement. Il y aura ainsi, à l’intérieur même d’une pièce comme à l’échelle de son œuvre entière, un pôle tonal toujours visité – la grande scansion maniaque de l’accord de mi bémol majeur à la fin du Klavierstück VII ou le style post-romantique (entre Mahler, Schreker et Karl Amadeus Hartmann) de Vers une symphonie-fleuve, pôle représenté parfois par des citations (Beethoven dans le Troisième quatuor).

Une autre stratégie anti-académique ou anti-statique consiste à considérer chaque œuvre comme virtuellement inachevée : on peut toujours ajouter une couche nouvelle, du relief, des empâtements, d’autres figures. Ce sont les Übermalungen, les recouvrements (comme on en trouve chez des peintres contemporains, Arnulf Rainer ou Sigmar Polke). « Cette technique de recouvrement, on peut la comparer d’une certaine manière au contrafactum ; ce sont des processus qui existent aussi bien dans la musique du Moyen Âge que dans la peinture contemporaine : des parties ou un ensemble sont transposés vers un nouvel état par recouvrement, l’ajout d’une couche, ou, en musique, quand une couche est isolée, confrontée avec une nouvelle, la partie nouvelle étant à son tour opposé à un ensemble inventé, le troisième combiné par la suite avec le premier, etc. »

Parfois, dit le compositeur, « dans l’atelier, des pièces (finies, incomplètes - qui peut le savoir ?) se tiennent les unes à côtés des autres, sans intention, et il apparaît d’un coup qu’on pourrait les relier », ajouter « alluvions, développements, excroissances ». La comparaison picturale est à relever : Rihm parle souvent d’un travail manuel, tactile, concret, il se veut sculpteur, il enlève et rajoute de la matière : sur la partition imprimée de Kolchis, Rihm trace une nouvelle portée où sont inscrits les gestes du cor anglais, clarinette basse et alto du futur Frage. Parfois, une pièce se trouve placée a posteriori au centre d’un cycle, au rebours de la chronologie (Pol-Kolchis-Nucleus) Avec et nunc II il s’agit de l’augmentation d’une pièce antérieure ; avec von weit, de la paraphrase d’une pièce pour violon et piano (Antlitz), définie par le compositeur comme Umschreibung : littéralement une « périphrase » ou « transcription », mais qui évoque aussi l’image de l’artiste tournant autour (« um ») d’un objet. De façon plus boulézienne, Chiffre II, lui-même écho d’une pièce pour piano et ensemble, met en branle l’idée d’un cycle entier ; Chiffre III reposera sur une logique d’expansion du matériau, une musique de film pour Le Chien andalou qui sera modifiée afin de s’intégrer dans l’ensemble, puis sera « ponctuée » par des pièces autonomes Pause et Bild, et culmine dans Chiffre VII qui reprend l’effectif de la seconde, qu’elle cite en deux endroits. Enfin, les différentes Jagden et Formen ont été en fondues en un tout immense. La pièce d’origine, Gejagte Form est « ouverte, brisée, l’introduction aux bois vient seulement au bout de cinq minutes maintenant, elle est précédée d’une texture de cordes qui continue sous elle, au fond comme un contrepoint. Puis il y a des parties tout à fait nouvelles et imbriquées etc., elles-mêmes recouvertes, c’est tout un travail de déchirure, d’écartement, de biffure, de transparence ou d’abrasion, un processus multiforme. »

Si la forme est recherche d’elle-même (toujours esquissée cependant, comme le montrent les exemples étudiés par Joachim Brügge), qu’est-ce qui fait tenir ensemble ce trajet, et même lui confère une force expressive indéniable ? C’est sans doute une gestion du temps qui fait participer l’auditeur à une avancée intelligible, à travers des gestes toujours isolés et clairement dessinés ; ils ne reflètent jamais eux-mêmes l’indécision du geste global mais sont au contraire comme des microformes qui « posent une vibration », des éclats ou des concrétions qui condensent l’ancienne rhétorique expressionniste. Un « laconisme disert » (Josef Häusler) sous-tend la succession bien réglée d’un rituel qui nous permet de suivre la transformation lente de motifs ou de textures caractéristiques qui ressortent puis disparaissent. À propos d’un lied du cycle Hölderlin-Fragmente, Reinhold Brinkmann a montré l’existence d’une hiérarchie de « sons isolés », de motifs (ici la seconde bémol/do) qui par leur retour produisent un réseau lâche en établissant des points de référence (même des « quasi-toniques »), une cohérence a minima qui laisse pourtant subsister à dessein des espaces vides. La gestion des couleurs participe à la même clarté du trajet. Rihm assemble souvent des effectifs disparates où la percussion ponctue le parcours ou crée une surprise : deux grands tambours dans le dernier lied du Wölfli-Liederbuch ; tam-tam au début et à la toute fin de Siebengestalt pour orgue ; woodbocks dans le Septième quatuor ; bref contre-chant de papiers froissés dans le Huitième quatuor. Certains instruments ne jouent pas pendant des sections entières, et permettent une focalisation sur une couleur particulière (quatrième section de Chiffre IV où l’effectif restreint, clarinette, violoncelle et piano, doit sonner comme un quasi-orchestre). De même, à la fin de Frage, un étrange postlude aux sons crépusculaires et presque dénaturés (par l’utilisation d’unissons dans des registres fragiles) coupe le grand travail volcanique. À cela s’ajoute la traversée de types formels reconnaissables parce que puisés dans la tradition, tels la battaglia (Dixième quatuor), le chant accompagné (le concerto Gesungene Zeit est une immense ligne de violon étirée), la canzona, le Abgesang, l’éruption expressive, martelée, la chasse, ou des passages rythmés dont le swing rappelle parfois le jazz. Si « l’arche formelle » doit donc apparaître comme toujours menacée par la rupture, son parcours obéit aussi à des dispositions rhétoriques éprouvées, qui laissent l’auditeur libre de se laisser emporter avant tout par les couleurs et les affects.

  1. Les citations de ce texte sont extraites des écrits de Rihm (voir ressources documenaires) ainsi que d’un entretien réalisé par l’auteur pour France Culture en 2002.

© Ircam-Centre Pompidou, 2008

  • Solo (excluding voice)
  • Chamber music
    • Streichquartett in g for string quartet (1966), 22 mn, Universal Edition
    • 1. Streichtrio for string trio (1968), Inédit
    • Streichquartett for string quartet (1968), 10 mn, Universal Edition
    • Streichtrio (2) (1969), Inédit
    • 1. Streichquartett for string quartet (1970), 8 mn, Universal Edition
    • 2. Streichquartett for string quartet (1970), 13 mn, Breitkopf & Härtel
    • Sätze für zwei Klaviere for two pianos (1970), Inédit
    • elec Trio for cello, piano, percussion and magnetic tape (1970), Inédit
    • Tristesse d'une étoile for string quartet (1971), 4 mn, Universal Edition
    • Hekton for violin and piano (1972), 9 mn, Breitkopf & Härtel
    • Paraphrase for cello, percussion and piano (1972), 18 mn, Universal Edition
    • Streichtrio for string trio (1971-1972), 9 mn, Breitkopf & Härtel
    • Trio for violin, cello and piano (1972), 9 mn, Breitkopf & Härtel
    • Deploration for flute, cello and percussion (1973), 12 mn, Universal Edition
    • Siebengestalt for organ and tom-tom (1974), 15 mn, Universal Edition
    • 3. Streichquartett Im Innersten, for string quartet (1976), 30 mn, Universal Edition
    • Musik für drei Streicher for violin, viola and cello (1977), Universal Edition
    • 4. Streichquartett for string quartet (1980-1981), 17 mn, Universal Edition
    • Canzona for four violas (1982), 25 mn, Universal Edition
    • Fremde Szene I for violin, cello and piano (1982), 10 mn, Universal Edition
    • 5. Streichquartett Ohne Titel, for string quartet (1981-1983), 27 mn, Universal Edition
    • Fremde Szene II Charakterstück, for violin, cello and piano (1982-1983), 20 mn, Universal Edition
    • 6. Streichquartett Blaubuch, for string quartet (1984), 45 mn, Universal Edition
    • Chiffre IV for bass clarinet, cello and piano (1983-1984), 9 mn, Universal Edition [program note]
    • Fremde Szene I - III essays for trio, first series, for violin, cello and piano (1982-1984), 45 mn, Universal Edition
    • Fremde Szene III for violin, cello and piano (1983-1984), between 10 mn and 15 mn, Universal Edition
    • Zwischenblick: « Selbsthenker! » for string quartet (1983-1984), 5 mn, Universal Edition
    • 7. Streichquartett Veränderungen (1985), 17 mn, Universal Edition [program note]
    • Maske for two pianos (1985), 11 mn, Universal Edition
    • Sine nomine I study for five brass instruments (1985), 9 mn, Universal Edition [program note]
    • Verzeichnung - Studie for viola, cello and double bass (1986), 8 mn, Universal Edition
    • Protokoll - ein Traum for six cellos (1987), 5 mn, Universal Edition
    • 8. Streichquartett for string quartet (1987-1988), 15 mn, Universal Edition
    • Mehrere kurze walzer for piano four hands (1979-1988), 12 mn, Universal Edition
    • Duomonolog for violin and cello (1986-1989), 10 mn, Universal Edition
    • Stück for three percussionists (1988-1989), 4 mn, Universal Edition
    • Am Horizont Stille Szene , for violin, cello and accordion (1991), 5 mn, Universal Edition
    • Zwischen den Zeilen for string quartet (1991), 3 mn, Universal Edition
    • 9. Streichquartett Quartettsatz (1992-1993), 25 mn, Universal Edition [program note]
    • Antlitz Zeichnung, for violin and piano (1992-1993), 12 mn, Universal Edition
    • Von weit Antlitz , version umschrieben , for cello and piano (1993), 12 mn, Universal Edition
    • In nuce for viola, cello and double bass (1994), 4 mn, Universal Edition
    • Phantom und Eskapade Stückphantasien for violin and piano (1993-1994), 17 mn, Universal Edition
    • 10. Streichquartett for string quartet (1993-1997), 15 mn, Universal Edition
    • Fetzen for string quartet (1999), 3 mn, Universal Edition
    • Klavierstück Nr. 3 for piano four hands (1971-1999), 10 mn, Breitkopf & Härtel
    • 12. Streichquartett for string quartet (2000-2001), 15 mn, Universal Edition
    • BONUS Birthday quintet (2001), 3 mn, Universal Edition
    • Fetzen 2 for string quartet (2002), 4 mn, Universal Edition
    • Fetzen 3 for accordion and string quartet (2002), 4 mn, Universal Edition
    • Gesangsstück Eine Triophantasie, for clarinet, violin and piano (2002), 30 mn, Universal Edition
    • Interscriptum duo for string quartet and piano (2000-2002), 15 mn, Universal Edition
    • Vier Studien zu einem Klarinettenquintett for clarinet and string quartet (2002), 40 mn, Universal Edition
    • Drei Vorspiele zu einer Insel for flute, violin and percussion (2003), 5 mn, Universal Edition
    • Quintett für Bläser for wind quintet (2003), 23 mn, Universal Edition
    • Über Schrift for two pianos (1992-2003), 30 mn, Universal Edition
    • Fetzen 4 for viola and accordion (2004), 4 mn, Universal Edition
    • Fetzen 5 for accordion and string quartet (2004), 3 mn, Universal Edition
    • Fetzen 6 for accordion and string quartet (2004), 2 mn, Universal Edition
    • Fetzen 7 for accordion and string quartet (2000-2004), 5 mn, Universal Edition
    • Fetzen 8 for accordion and string quartet (2004), 4 mn, Universal Edition
    • Kleiner Walzer for clarinet, cello and piano 4 hands (2004), Universal Edition
    • Quartettstudie for string quartet (2003-2004), 13 mn, Universal Edition
    • Über die Linie VI for alto flute, violin and cello (2004), 15 mn, Universal Edition
    • En plein air for flute, clarinet, harp and string quartet (2004-2005), 13 mn, Universal Edition
    • Grave in memoriam Thomas Kakuska, for string quartet (2005), 12 mn, Universal Edition
    • Canzona nuova for five violas (1982-2006), 30 mn, Universal Edition
    • Gegenstück trio, for double bass saxophone, percussion and piano (2006), 12 mn, Universal Edition
    • Grund-Riss study for contrabass clarinet, contrabass trombone and contrabass saxophone (2006), 10 mn, Universal Edition
    • Schrift-Um-Schrift for two pianos and two percussionists (1993-2007), 30 mn, Universal Edition
    • 11. Streichquartett for string quartet (1998-2010), 35 mn, Universal Edition
    • 13. Streichquartett for string quartet (2011), 20 mn, Universal Edition
    • Dyade for violin and double bass (2010-2011), 12 mn, Universal Edition
    • Epilog for string quintet (2012-2013), 15 mn, Universal Edition
    • In Verbundenheit for string quartet (2014), 3 mn 30 s, Universal Edition
    • Sextett for clarinet, horn and string quartet (2013-2014), 25 mn, Universal Edition
    • Geste zu Vedova for string quartet (2015), 11 mn, Universal Edition
  • Instrumental ensemble music
    • Concertino for string orchestra (1967), Inédit
    • Serenata for string orchestra (1968), Inédit
    • 1. Symphonie for orchestra (1969), 25 mn, Universal Edition
    • Adagio Variations for strings (1969), 15 mn, Universal Edition
    • Variationen I for orchestra (1969), Inédit
    • Fantasia op. 4 for string orchestra with piano obbligato (1969-1970), 8 mn, Universal Edition
    • Sechs Sätze für Streichorchester for string orchestra (1969-1970), Inédit
    • Variationen III for orchestra (1970), Inédit
    • Variazioni Variationen II , for orchestra (1969-1970), Inédit
    • Concetti for ensemble (1971), Inédit
    • Segmente for string orchestra (1971), 10 mn, Breitkopf & Härtel
    • Trakt for orchestra (1971), 9 mn, Breitkopf & Härtel
    • Magma for large orchestra (1973), 15 mn, Universal Edition
    • 2. Symphonie first and last movement, for large orchestra (1975), 15 mn, Universal Edition
    • Sub-Kontur for orchestra (1974-1975), 27 mn, Universal Edition
    • Cuts and dissolves sketches for orchestra (1976), 17 mn, Universal Edition [program note]
    • Nachtordnung seven fragments for fifteen strings (1976), 15 mn, Universal Edition
    • Erscheinung Skizze über Schubert, for nine strings and piano ad libitum (1978), 14 mn, Universal Edition
    • Erste Abgesangsszene for orchestra (1979), 9 mn, Universal Edition
    • Fünfte Abgesangsszene first version, for orchestra (1979), 12 mn, Universal Edition
    • Ländler thirteen string version (1979), 10 mn, Universal Edition
    • Music-Hall-Suite for small ensemble (1979), 6 mn, Universal Edition
    • Nature morte - Still alive sketch for thirteen strings (1979-1980), 9 mn, Universal Edition
    • Sehnsuchtswalzer Walzer 1 for orchestra (1979-1981), 5 mn, Universal Edition
    • Tutuguri I music after Antonin Artaud for orchestra (1981), 13 mn, Universal Edition
    • Tutuguri III music after Antonin Artaud for orchestra (1981), 10 mn, Universal Edition
    • Tutuguri VI (Kreuze) music after Antonin Artaud, for six percussionists (1981), 35 mn, Universal Edition [program note]
    • Johann Strauß (fils), Unter Donner und Blitz arrangement of the Polka op. 324 for small ensemble (1982), 4 mn, Universal Edition
    • Tutuguri II music after Antonin Artaud for large orchestra (1981-1982), 10 mn, Universal Edition
    • Tutuguri IV music after Antonin Artaud for large orchestra and reciter ad libitum (1981-1982), 12 mn, Universal Edition
    • Chiffre II Silence to be beaten, for fourteen instrumentalists (1983), 14 mn, Universal Edition [program note]
    • Chiffre III for twelve instrumentalists (1983), 10 mn, Universal Edition [program note]
    • Schwarzer und roter Tanz dance poem for large orchestra, fragment taken from Tutuguri (1982-1983), 16 mn, Universal Edition
    • Bild (eine Chiffre) for nine instrumentalists (1984), 9 mn, Universal Edition [program note]
    • Chiffre V for orchestra (1984), 8 mn, Universal Edition [program note]
    • Dis-Kontur for large orchestra (1974-1984), 22 mn, Universal Edition
    • Fusées for ensemble (1984), 4 mn, Universal Edition
    • Schattenstück Tongemälde, for orchestra (1982-1984), 18 mn, Universal Edition
    • Vorgefühle for orchestra (1984), 8 mn, Universal Edition
    • Abkehr Aufzeichnung, for large orchestra (1985), 8 mn, Universal Edition
    • Chiffre VI for eight instrumentalists (1985), 6 mn, Universal Edition [program note]
    • Chiffre VII for ensemble (1985), 15 mn, Universal Edition [program note]
    • Dämmerung Aufzeichnung, for large orchestra (1985), 5 mn, Universal Edition
    • Spur orchestral sketch (1984-1985), 10 mn, Universal Edition
    • Aufzeichnung: Dämmerung und Umriss for large orchestra (1985-1986), 11 mn, Universal Edition
    • Umriss Aufzeichnung , for large orchestra (1985-1986), 6 mn, Universal Edition [program note]
    • Unbenannt I for orchestra (1986), 18 mn, Universal Edition
    • Abschieds-Marsch for four trumpets, three trombones and percussion (1987), 2 mn, Universal Edition
    • Compresenze Umrisse und Eingriffe, for large orchestra (1985-1987), 15 mn, Universal Edition
    • Danse Ein Orchesterstenogramm , for orchestra (1987), 5 mn, Universal Edition
    • Drängender Walzer Walzer 3, for orchestra (1986-1987), 5 mn, Universal Edition
    • Klangbeschreibung I for three orchestral groups (1982-1987), 25 mn, Universal Edition
    • Klangbeschreibung III for large orchestra (1984-1987), 43 mn, Universal Edition
    • Splitter orchestral sketch on Oedipus (1987), 12 mn, Universal Edition
    • Unbenannt II for orchestra (1987), 20 mn, Universal Edition
    • Blick Ein Klangbild, for orchestra (1987-1988), 17 mn, Universal Edition
    • Brahmsliebewalzer Walzer 2, for orchestra (1985-1988), 7 mn, Universal Edition
    • Chiffre VIII for eight instrumentalists (1985-1988), 4 mn, Universal Edition [program note]
    • Chiffre-Zyklus for ensemble (1982-1988), 1 h 15 mn, Universal Edition [program note]
    • Drei Walzer for orchestra (1979-1988), 17 mn, Universal Edition
    • Kein Firmament for fourteen instrumentalists (1988), 35 mn, Universal Edition
    • Abgewandt 1 for ensemble (1989), 7 mn, Universal Edition
    • Bruchstück « Die Vorzeichen » fragment of Die Eroberung von Mexico, for orchestra (1988-1989), 8 mn, Universal Edition
    • Figur for four contrabass trombones, bass, harp and percussion (1989), 3 mn, Universal Edition
    • Schwebende Begegnung for orchestra (1989), 13 mn, Universal Edition
    • Abgewandt 2 Music in memoriam Luigi Nono (third attempt) for fourteen instrumentalists (1990), 16 mn, Universal Edition
    • Cantus Firmus musique in memoriam Luigi Nono, first attempt, for fourteen instrumentalists (1990), 4 mn, Universal Edition
    • Dunkles Spiel for small orchestra (1988-1990), 15 mn, Universal Edition
    • Ins Offene... for orchestra, first version (1990), 22 mn, Universal Edition
    • Ricercare music in memoriam Luigi Nono, second essay, for fourteen instrumentalists (1990), 9 mn, Universal Edition
    • Umfassung music in memoriam Luigi Nono, fourth essay , for orchestra in two groups (1990), 16 mn, Universal Edition
    • Unbenannt III for orchestra (1989-1990), 20 mn, Universal Edition
    • Ungemaltes Bild for orchestra (1989-1990), 13 mn, Universal Edition
    • Kalt octet (1991), 8 mn, Universal Edition
    • Kolchis for five instrumentalists (1991), 5 mn, Universal Edition
    • - Et nunc 1 for wind instruments and percussions (1992), 20 mn, partition retirée du catalogue
    • Augenblick for twelve cellists (1992), 10 mn, Universal Edition
    • Étude pour Séraphin for brass instruments and percussion (1991-1992), 23 mn, Universal Edition
    • Ins Offene... for orchestra, second version (1990-1992), 27 mn, Universal Edition
    • - Et nunc II for wind instruments and percussions (1992-1993), 25 mn, Universal Edition
    • Form / Zwei Formen for ensemble in four groups of five instrumentalists, second version (1993-1994), 9 mn, Universal Edition
    • In-Schrift for orchestra (1995), 20 mn, Universal Edition
    • Pol for six instrumentalists (1995), 6 mn, Universal Edition
    • Vers une Symphonie fleuve for orchestra (1992-1995), 25 mn, Universal Edition
    • Vers une Symphonie fleuve II for orchestra (1992-1995), 15 mn, Universal Edition
    • Vers une Symphonie fleuve III for orchestra (1992-1995), 25 mn, Universal Edition
    • Ernster Gesang for orchestra (1996), 13 mn, Universal Edition
    • Gejagte Form for orchestra, first version (1995-1996), 13 mn, Universal Edition
    • Nucleus for thirteen instrumentalists (1996), 7 mn, Universal Edition
    • Pol second version, for thirteen instrumentalists (1996), 6 mn, Universal Edition
    • Pol - Kolchis - Nucleus for ensemble (1996), 18 mn, Universal Edition
    • Verborgene Formen for set (1995-1997), 15 mn, Universal Edition
    • Gedrängte Form for ensemble (1995-1998), 6 mn, Universal Edition
    • Vers une Symphonie fleuve IV for orchestra (1997-1998, 2000, 2012), 30 mn, Universal Edition
    • Spiegel und Fluss Nachspiel und Vorspiel , for orchestra (1999), 22 mn, Universal Edition
    • Im Anfang for orchestra (1998-2000), 18 mn, Universal Edition
    • In Frage for ensemble (1999-2000), 17 mn, Universal Edition
    • Jagden und Formen for orchestra (1995-2001, 2007-2008), 60 mn, Universal Edition
    • Blick auf Kolchis for ensemble (2002), 15 mn, Universal Edition
    • Das Lesen der Schrift four pieces for orchestra (2001-2002), 17 mn, Universal Edition
    • Gejagte Form for ensemble, second version (1995-2002), 15 mn, Universal Edition
    • Sphäre nach Studie for six instrumentalists (1994-2002), 30 mn, Universal Edition
    • Verwandlung orchestral music (2002), 15 mn, Universal Edition
    • Sphäre um Sphäre for set (1992-2003), 30 mn, Universal Edition
    • Nach-Schrift Eine Chiffre, for ensemble (1982-2004), 10 mn, Universal Edition
    • Two Other Movements for orchestra, first version (2004), 38 mn, Universal Edition
    • Verwandlung 2 orchestral music (2005), 20 mn, Universal Edition
    • Séraphin-Sphäre for set (1993-1996, 2006), 20 mn, Universal Edition
    • Will Sound for set (2005-2006), 7 mn, Universal Edition
    • Auf- und Wiederhören Ein verabschiedender Walzer für Manfred Reichert, for ensemble (2007), 8 mn, Universal Edition
    • Concerto "Séraphin" for ensemble (2006-2008), 56 mn, Universal Edition
    • Verwandlung 3 orchestral music (2007-2008), 10 mn, Universal Edition
    • Verwandlung 4 orchestral music (2008), 16 mn, Universal Edition
    • Nähe fern 1 for orchestra (2011), 10 mn, Universal Edition
    • Nähe fern 2 for orchestra (2011), 14 mn, Universal Edition
    • Nähe fern 3 for orchestra (2011), 14 mn, Universal Edition
    • Will Sound More for set (2005-2011), 10 mn, Universal Edition
    • Will Sound More Again for set (2005-2011), 18 mn, Universal Edition
    • Nähe fern 1-4 Eine Symphonie, for orchestra (2011-2012), 51 mn, Universal Edition
    • Nähe fern 4 for orchestra (2011-2012), 13 mn, Universal Edition
    • IN-SCHRIFT 2 for orchestra (2013), 15 mn, Universal Edition
    • Transitus for orchestra (2012-2013), 15 mn, Universal Edition
    • Verwandlung 5 for orchestra (2013), 11 mn, Universal Edition
    • Verwandlung 6 for orchestra (2014), 15 mn, Universal Edition
    • Gruß-Moment for orchestra (2015), 5 mn, Universal Edition
    • Über die Linie VIII for orchestra (2012-2015), 30 mn, Universal Edition
    • Gruß-Moment 2 for orchestra (2016), 5 mn, Universal Edition
  • Concert music
    • Kammerkonzert for string orchestra and three solo string instruments (1968), Inédit
    • Faltet die Sternhaut for trombone and chamber orchestra (1969), Inédit
    • Konzert for piano and eight instrumentalists (1969), 6 mn, Universal Edition
    • Sektor IV aus 'Morphonie' for string quartet soloist and orchestra (1972-1973), 40 mn, Breitkopf & Härtel
    • Lichtzwang in memoriam Paul Celan, for violin and orchestra (1975-1976), 18 mn, Universal Edition
    • La musique creuse le ciel music for two pianos and large orchestra (1977-1979), 30 mn, Universal Edition
    • Erste Doppelgesang music for viola, cello and orchestra (1980), 15 mn, Universal Edition
    • Zeichen I - Doubles music for two soloists and two orchestral groups (1981), 16 mn, Universal Edition
    • Chiffre I for piano and seven instruments (1982), 8 mn, Universal Edition [program note]
    • Bratschenkonzert for viola and orchestra (1979-1983), 20 mn, Universal Edition
    • Monodram for cello and orchestra (1982-1983), 17 mn, Universal Edition
    • Zweiter Doppelgesang music for clarinet, cello and orchestra (1981-1983), 15 mn, Universal Edition
    • Gesungene Zeit music for violin and orchestra (1991-1992), 25 mn, Universal Edition
    • La lugubre gondola / Das Eismeer musique in memoriam Luigi Nono fifth attempt, for two orchestral groups and two pianos (1990-1992), 17 mn, Universal Edition
    • Dritte musik for violin and orchestra (1993), 20 mn, Universal Edition
    • Sphere Kontrafaktur mit Klavier-Gegenkörper , for piano, winds and percussion (1992-1994), 25 mn, Universal Edition
    • Musik für Oboe und Orchester for oboe and orchestra (2002, 1993-1995), 12 mn, Universal Edition
    • Gebild for piccolo trumpet, two percussionists and strings (1982-1997), 9 mn, Universal Edition
    • Styx und Lethe music for cello and orchestra (1997-1998), 22 mn, Universal Edition
    • Marsyas rhapsody for trumpet, percussion and orchestra, second version (1998-1999), 16 mn, Universal Edition
    • Musik für Klarinette und Orchester Über die Linie II, for clarinet and orchestra (1999), 37 mn, Universal Edition
    • Sotto voce Notturno for piano and chamber orchestra (1999), 14 mn, Universal Edition
    • "Concerto" Dithyrambe, for string quartet and orchestra (2000), 30 mn, Universal Edition
    • Die Stücke des Sängers music for harp and ensemble (2008, 2000-2001), 17 mn, Universal Edition
    • Canzona per sonare 'Über die Linie' V, for alto trombone and two orchestral groups (2002), 22 mn, Universal Edition
    • Zweite Bratschenkonzert Über die Linie IV , for viola and orchestra (2000-2002), 32 mn, Universal Edition
    • Male über Male for clarinet and string ensemble (2000-2003), 15 mn, Universal Edition
    • Dritte Doppelgesang for clarinet, viola and orchestra (2004), 32 mn, Universal Edition
    • Unbenannt IV for organ and orchestra (2002-2004), 25 mn, Universal Edition
    • Konzert in einem Satz for cello and orchestra (2005-2006), 25 mn, Universal Edition
    • Psalmus for bassoon and orchestra (2007), 20 mn, Universal Edition
    • Sotto voce 2 Capriccio for piano and chamber orchestra (2007), 17 mn, Universal Edition
    • COLL'ARCO fourth music for violin and orchestra (2007-2008), 30 mn, Universal Edition
    • Male über Male 2 for clarinet and ensemble (2000-2008), 20 mn, Universal Edition
    • Lichtes Spiel Ein Sommerstück, for violin and ensemble (2009), 18 mn, Universal Edition
    • Versuchung Hommage à Max Beckmann , for cello and ensemble (2008-2009), 25 mn, Universal Edition
    • "Séraphin"-Symphonie for ensemble and orchestra (1993-2011), 56 mn, Universal Edition
    • 2. Klavierkonzert for piano and orchestra (2014), 25 mn, Universal Edition
    • Gedicht des Malers for violin and orchestra (2014), 15 mn, Universal Edition
    • Hornkonzert for horn and orchestra (2013-2014), 20 mn, Universal Edition
    • Sound as Will for trumpet and ensemble (2011-2014), 18 mn, Universal Edition
    • Trio concerto for violin, cello, piano and orchestra (2014), 25 mn, Universal Edition
    • Trio concerto for violin, cello, piano and orchestra (2014), 25 mn
    • CON PIANO? CERTO! for piano and orchestra (2013-2015), 20 mn
    • Duo Concerto for violin, cello and orchestra (2015), 25 mn, Universal Edition
  • Vocal music and instrument(s)
    • Drei Lieder for voice and piano (1967), Inédit
    • Psalm 64 for soprano, mixed choir and ensemble (1968), Inédit
    • Sechs Lieder for voice and orchestra (1968), Inédit
    • Zwei lieder auf texte von Oskar Loerke for soprano and five low strings (1968), 7 mn, Universal Edition
    • Abendlang for voices and string orchestra (1969), Inédit
    • Requiescat for voice and four instruments (1969), Inédit
    • Sicut cervus desiderat ad fontes aquarum for soprano and ensemble (1970), 9 mn, Universal Edition
    • Gesänge for voice and piano (1968-1971), 20 mn, Universal Edition
    • Vier Gedichte aus "Atemwende" for voice and piano (1973), 12 mn, Universal Edition
    • Hervorgedunkelt five poems for mezzo-soprano and ensemble (1974), 12 mn, Universal Edition
    • Konzertarie Telepsychogramm, for mezzo-soprano and large orchestra (1975), 12 mn, Universal Edition
    • O notte for baritone and ensemble (1975), 7 mn, Universal Edition
    • Alexanderlieder for mezzo-soprano, baritone and piano (1975-1976), 12 mn, Universal Edition
    • stage Faust und Yorick chamber opera (1976), 50 mn, Universal Edition
    • 3. Symphonie for soprano, baritone, mixed choir and large orchestra (1976-1977), 1 h 7 mn, Universal Edition
    • Hölderlin-Fragmente first version, for voice and piano (1976-1977), 10 mn, Universal Edition
    • Hölderlin-Fragmente second version, for voice and orchestra (1977), 10 mn, Universal Edition
    • stage Jakob Lenz chamber opera (1977-1978), 1 h 15 mn, Universal Edition
    • Neue Alexanderlieder five poems by Ernst Herbeck, for baritone and piano (1979), 12 mn, Universal Edition
    • Zweite Abgesangsszene for medium voice and orchestra (1979), 20 mn, Universal Edition
    • Dritte Abgesangsszene for baritone and orchestra (1979-1980), 20 mn, Universal Edition
    • Lenz-Fragmente five poems, second version, for voice and orchestra (1980), 10 mn, Universal Edition
    • Lenz-Frangmente five poems, first version, for tenor and piano (1980), 15 mn, Universal Edition
    • Vierte Abgesangsszene for mezzo-soprano and orchestra (1979-1980), 15 mn, Universal Edition
    • Fünf Abgesangsszenen for mezzo-soprano, baritone and orchestra (1979-1981), 1 h 22 mn, Universal Edition
    • Umhergetrieben, aufgewirbelt Nietzsche-Fragmente , for mezzo-soprano, baritone, mixed choir and flute (1981), 24 mn, Universal Edition
    • Wölfli-Liederbuch for bass-baritone and piano (and two bass drums ad libitum ) (1980-1981), 15 mn, Universal Edition
    • elec stage Tutuguri Danced poem, ballet for large orchestra, choir on magnetic tape and narrator (1980-1982), 2 h, Universal Edition
    • Wölfli-Lieder second version of Wölfli-Liederbuch , for bass-baritone and orchestra (1981-1982), 10 mn, Universal Edition
    • Fünfte Abgesangsszene for mezzo-soprano, baritone and orchestra, second version (1979-1983), 18 mn, Universal Edition
    • Dies Oratorio, for solo voices, two reciters, children's choir, spoken choir, mixed choir, large organ and orchestra (1984), 35 mn, Universal Edition
    • Umsungen for baritone and eight instruments (1984), 30 mn, Universal Edition
    • Andere Schatten musical scene for solo voices, narrator, mixed choir and orchestra (1985), 25 mn, Universal Edition
    • elec stage Die Hamletmaschine Musiktheater in five parts (1983-1986), 1 h 30 mn, Universal Edition
    • Was aber - for two female voices and orchestra (1986), 9 mn, Universal Edition
    • Klangbeschreibung II Innere Grenze, for four voices, five wind instruments and six percussionists (1986-1987, 2012-2013), 35 mn, Universal Edition [program note]
    • Lowry-lieder for voice and orchestra (1982-1987), 25 mn, Universal Edition
    • elec stage Oedipus Musiktheater in two parts (1986-1987), 1 h 33 mn, Universal Edition
    • Départ for mixed choir, spoken choir and twenty-two instrumentalists (1988), 7 mn, Universal Edition [program note]
    • Nachtwach for eight voices, SATB mixed choir, four trombones and a woodblock played by the conductor (1987-1988), 12 mn, Universal Edition
    • Frau / Stimme for soprano and orchestra with soprano (1989), 20 mn, Universal Edition
    • Geheimer block for four solo voices, choir, organ and orchestra (1989), 20 mn, Universal Edition
    • Mein Tod. Requiem in memoriam Jane S. for soprano and large orchestra (1988-1989), 35 mn, Universal Edition
    • Das rot six poems for soprano or tenor and piano (1990), 17 mn, Universal Edition
    • Bildlos / Weglos for seven female voices and orchestra (1990-1991), 15 mn, Universal Edition
    • elec stage Die Eroberung von Mexico Musiktheater (1987-1991), 2 h, Universal Edition
    • Abschiedsstücke for female voice and ensemble (1993), 20 mn, Universal Edition
    • Vier Gedichte von Peter Härtling for medium voice and piano (1993), 10 mn, Universal Edition
    • O meine Seele war ein Wald Lied sur un texte d'Else Lasker-Shüler, for mezzo-soprano, contralto, harp, viola, cello and double bass (1994), 4 mn, Universal Edition
    • Raumauge Schlussmonolog des Prometheus, for mixed choir and five percussionists (1986, 1993, 1994), 4 mn, Universal Edition
    • elec stage Séraphin theater experience , first state (1994), 1 h 10 mn, Universal Edition
    • Communio (Lux aeterna) from Requiem der Versöhnung, for contralto, child's voice, large mixed choir and ensemble (1995), 6 mn, Universal Edition
    • Maximum est unum for contralto, four sopranos, two mixed choirs, orchestra and organ (1996), 35 mn, Universal Edition
    • elec Séraphin theater experience , second estate (1993-1996), 1 h 10 mn, Universal Edition
    • Apokryph song for baritone and piano (1997), 3 mn, Universal Edition
    • Drei Gedichte von Monique Thoné for medium voice and piano (1997), 3 mn, Universal Edition
    • Ernster Gesang mit Lied for medium voice and orchestra (1997), 18 mn, Universal Edition
    • Franz Schubert, Der Wanderer D 489 for medium to low pitched voice and orchestra, instrumentation by Wolfgang Rihm (1997), 4 mn, Universal Edition
    • Lied for medium voice and orchestra (1997), 5 mn, Universal Edition
    • Responsorium for female voice and ensemble (1997), 7 mn, Universal Edition
    • Deutsches Stück mit Hamlet for mezzo-soprano, baritone and orchestra (1997-1998), 30 mn, Universal Edition
    • Nebendraußen for baritone and piano (1998), 18 mn, Universal Edition
    • Drei späte Gedichte von Heiner Müller for contralto and orchestra (1998-1999), 18 mn, Universal Edition
    • Ende der Handschrift for voice and piano (1999), 25 mn, Universal Edition
    • In doppelter Tiefe for two female voices and orchestra (1999), 28 mn, Universal Edition
    • Trigon for female voice and ensemble (1993-1999), 30 mn, Universal Edition
    • ...fleuve V (omnia tempus habent) for mezzo-soprano, baritone and orchestra (1997-2000), 1 h 20 mn, Universal Edition
    • Deus Passus Passions-Stücke nach Lukas, for soloist, mixed choir and orchestra (1999-2000), 1 h 40 mn, Universal Edition
    • Frage for female voice and ensemble (1999-2000), 40 mn, Universal Edition
    • Rilke: 4 Gedichte for tenor and piano (2000), 25 mn, Universal Edition
    • Stilles Stück for baritone and eight stringed instruments (2000), 8 mn, Universal Edition
    • Aria/Ariadne Szenarie for soprano and chamber orchestra (2001), 30 mn, Universal Edition
    • Astralis Über die Linie III, for small choir, cello and two timpani (2001), 25 mn, Universal Edition
    • Lavant-Gesänge five poems for contralto and piano (2000-2001), 20 mn, Universal Edition
    • Sechs Gedichte von Friedrich Nietzsche for baritone and piano (2001), 25 mn, Universal Edition
    • Brentano-Phantasie seven poems for soprano or tenor and piano (2002), 30 mn, Universal Edition
    • Europa nach dem letzten Regen eleven poems for soprano, contralto, tenor and orchestra (2003), 48 mn, Universal Edition
    • Insula felix for two solo voices, choir and chamber orchestra (2003), 30 mn, Universal Edition
    • Stilles Stück 2 for lyrical baritone or tenor, horn and strings (2003), 10 mn, Universal Edition
    • Bildnis: Anakreon poems and fragments after Mörike, for tenor and four instruments (2004), 9 mn, Universal Edition
    • Drei Hölderlin-Gedichte for soprano (or tenor) and piano (2004), 8 mn, Universal Edition
    • Eins und doppelt fünf Lieder aus dem Zwielicht, for baritone and piano (2004), 15 mn, Universal Edition
    • Memoria 3 Requiem-Bruchstücke, for children's voice, contralto, choir and orchestra (1994-2004), 15 mn, Universal Edition
    • Rilke: 4 Gedichte for voice and orchestra (2000-2004), 25 mn, Universal Edition
    • Solo e pensoso two sonnets by Petrarch, for baritone (or tenor), viola and harp (2004), 9 mn, Universal Edition
    • stage Das Gehege nocturnal scene, for soprano, mime and orchestra (2004-2005), 45 mn, Universal Edition
    • Eine Stimme 1-3 for mezzo-soprano and ensemble (2004-2005), 15 mn, Universal Edition
    • Penthesilea Monolog for dramatic soprano and orchestra (2005), 20 mn, Universal Edition
    • Zwei Sprüche nach Texten von Friedrich Schiller for baritone and piano (2005), 10 mn, Universal Edition
    • Akt study for soprano and string quartet (2006), 18 mn, Universal Edition
    • Akt und Tag two studies for soprano and string quartet (2006), 24 mn, Universal Edition
    • Das Namenlose for soprano, clarinet and piano (2006), 12 mn, Universal Edition
    • Fremdes Licht for soprano, violin, clarinet and chamber orchestra (2006), 30 mn, Universal Edition
    • Heine zu "Seraphine" seven poems for voice and piano (2006), 17 mn, Universal Edition
    • Vigilia for six voices and ensemble (2006), 1 h 5 mn, Universal Edition
    • Zu singen after Mnemosyne (first version), for soprano and clarinet (2006), 8 mn, Universal Edition
    • An Bálint for narrator and trio with piano (2007), Universal Edition
    • Diptychon for soprano and orchestra (2006-2007), 18 mn, Universal Edition
    • Goethe-Lieder for tenor and piano (2004-2007), 30 mn, Universal Edition
    • Goethe-Lieder for baritone and piano (2004-2007), 30 mn, Universal Edition
    • QUID EST DEUS Cantata Hermetica, for choir and orchestra (2007), 33 mn, Universal Edition
    • stage Séraphin III Jan Fabre: I am a Mistake , for reciter, two singers and fourteen instruments (2006-2007), 1 h 10 mn, Universal Edition
    • Wortlos two pieces for voice (silent) and piano (2007), 3 mn, Universal Edition
    • Kolonos two fragments of Hölderlin after Sophokles, for contralto or counterenor and chamber orchestra (2008), 13 mn, Universal Edition
    • stage Proserpina monodrama for soprano, choir and ensemble (2008), 1 h 15 mn, Universal Edition
    • Vier späte Gedichte von Friedrich Rückert for medium voice and piano (2008), 12 mn, Universal Edition
    • Der Maler träumt Ein Traum-Gesicht von Max Beckmann, for baritone and ensemble (2008-2009), 15 mn, Universal Edition
    • stage Drei Frauen musical theater in three monodramas, for dramatic soprano, tenor and orchestra (2001-2009), 1 h 35 mn, Universal Edition
    • ET LUX for vocal quartet and string quartet (2009), 60 mn, Universal Edition
    • Mnemosyne for soprano and ensemble (2006-2009), 8 mn, Universal Edition
    • Zwei kleine Lieder for medium voice and piano (2009), 7 mn, Universal Edition
    • stage Dionysos Eine Opernphantasie (2009-2010), 2 h 30 mn, Universal Edition
    • stage Eine Strasse, Lucile for soprano and orchestra (2011), 16 mn, Universal Edition
    • Samothrake for soprano and orchestra (2011), 15 mn, Universal Edition
    • "Dämmrung senkte sich von oben" for baritone and orchestra (2004-2012), 4 mn, Universal Edition
    • Harzreise im Winter for baritone and piano (2012), 13 mn, Universal Edition
    • Ophelia Sings for soprano and piano (2012), 8 mn, Universal Edition
    • Stille Feste for choir and orchestra (2012), 40 mn, Universal Edition
    • Symphonie "Nähe fern" for baritone and orchestra (2011-2012), 55 mn, Universal Edition
    • Drei Sonette von Michelangelo for baritone and piano (2013), 12 mn, Universal Edition
    • Sehnsucht und Nachtgesang for medium voice and piano (2014), 10 mn, Universal Edition
    • De profundis for choir and orchestra (2015), 15 mn, Universal Edition
    • Dort wie hier for baritone and piano (2015), 18 mn, Universal Edition
    • Funde im Verscharrten for baritone, soprano and piano (2015), 10 mn, Universal Edition
    • Drei Gedichte von Nelly Sachs for mezzo-sprano and piano (2016), 7 mn, Universal Edition
    • Drei Sonette von Michelangelo for baritone and orchestra (2013-2016), 12 mn, Universal Edition
    • Reminiszenz for tenor and large orchestra (2016), 15 mn, Universal Edition
    • Requiem-Strophen for three solo voices, choir and orchestra (2015-2016), 1 h 20 mn, Universal Edition
    • Zwei Gedichte von Marina Zwetajewa for mezzo-sprano and piano (2016), 3 mn, Universal Edition
    • Vermischter Traum for baritone and piano (2017), 20 mn, Universal Edition
    • Tasso-Gedanken for baritone and piano (2018), 20 mn, Universal Edition
  • A cappella vocal music

Bibliographie sélective

  • Wolfgang RIHM, Fixer la liberté ? Écrits sur la musique, textes choisis par Pierre MICHEL, traduits de l’Allemand par Martin KALTENECKER, éditions Contrechamps, Genève, 2013.
  • Wolfgang RIHM, Helmut LACHENMANN, Conversazioni e scritti, Enzo Restagno (a cura di), Ricordi, 2010.
  • Wolfgang RIHM, Offene Enden, Munich/Vienne : Hanser, 2002.
  • Wolfgang RIHM et Reinhold BRINKMANN, Musik nachdenken, Regensburg : Con brio, 2001.
  • Wolfgang RIHM, Ausgesprochen. Schriften und Gespräche (2 vol.), Ulrich Mosch éditeur, Zurich : Amadeus, 1997.
  • Trois interviews et une analyse de Vers une symphonie fleuve par Max NYFFELER sur www.beckmesser.de (lien vérifié en janvier 2019).
  • Musik-Konzepte (Sonderband, 2004, recueil d’études ; bibliographie)
  • Reinhold BRINKMANN, « Wirkungen Beethovens in der Kammermusik » et «Musikalische Lyrik oder die Realisation von Freiheit. Wolfgang Rihms Hölderlin-Fragmente », in : Vom Pfeifen und von alten Dampfmaschinen, Vienne : Paul Zsolnay, 2006
  • Joachim BRÜGGE, Wolfgang Rihms Streichquartette, Saarbruck : Pfau, 2004 (importante bibliographie).
  • Nicolas DARBON, Wolfgang Rihm et la Nouvelle Simplicité, éditions Millénaire III, préface de Béatrice Ramault-Chevassus, 271 pages.
  • Wolfgang HOFER (éd.), Ausdruck, Zugriff, Differenzen. Der Komponist Wolfgang Rihm, Mayence, Schott, 2003.
  • Ulrich MOSCH, « Das Werk Wolfgang Rihms im Kontext der musikalischen Tradition », in : Musik inszeniert (J.P.Hiekel, ed.), Veröffentlichungen des Instituts fur Neue Musik und Musikerziehung Darmstadt, 46, Mainz : Schott, 2006, p.111-125
  • Carole NIELINGER-VAKIL, « Quiet Revolutions : Hölderlin Fragments by Luigi Nono and Wolfgang Rihm », Music & Letters, Vol. 81, 2, 2000, p. 245-274.
  • Der Komponist Wolfgang Rihm, Dieter REXROTH (éd)., Mayence : Schott, 1985 (recueil d’études)
  • Alastair WILLIAMS, « Voices of the Other : Wolfgang Rihms Music Drama Die Eroberung von Mexico », Journal of the Royal Musical Association, 129, 2, 2004, p. 240-271.

Discographie

  • Wolfgang RIHM, Dritte Musik, Lichtzwang (In memoriam Paul Celan), Gedicht des Malers, Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz ; Tianwa Yang, violon ; Christoph-Mathias Mueller, direction, 1 cd Naxos, 2018, 8.573812.
  • Wolfgang RIHM, Duo Concerto für Violine, Violoncello und Orchester, Mira Wang, violon ; Jan Vogler, violoncelle, dans « Double concertos », 1 cd Sony Classical, 2018, 19075836752.
  • Wolfgang RIHM, Geste Zu Vedova, Streichquartete, Streichquintett, Minguet Quartet, 1 cd Wergo, 2017, WER 7346 2.
  • Wolfgang RIHM, Ophelia Sings, Jan Philip Schulze, piano ; Sarah Maria Sun, soprano, dans « Modern Lied », 1 cd Mode, 2017, mode 297.
  • Wolfgang RIHM, Gedicht des Malers, Wiener Symphoniker ; Renaud Capuçon, violon ;  Philippe Jordan, direction, dans « 21st Century Violin Concertos », 1 cd Erato, 2016.
  • Wolfgang RIHM, Sieben Passionstexte, KammerChor Saarbrücken ; Georg Grün, direction, dans « Ultimum — New A Capella Music », 1 cd Rondeau Production, 2016, ROP6113.
  • Wolfgang RIHM, Et lux, Huelgas Ensemble ; Minguet Quartet ; Paul van Nevel, direction, 1 cd ECM Records, 2015, ECM 2404.
  • Wolfgang RIHM, Sound as will, dans « Donaueschinger Musiktage 2014 », 3 cd Neos, 2014, NEOS51501.
  • Wolfgang RIHM, 11. Streichquartett ; Interscriptum ; Grave, Minguet Quartett, Markus Bellheim, piano, 1 cd Wergo, 2013.
  • Wolfgang RIHM, « Complete Works for Violin and Piano » : Phantom und Eskapade ; Hekton ; Antlitz ; Eine Violinsonate ; Über di Linie VII, Tianwa Yang : violon, Nicholas Rimmer : piano, 1 cd Naxos, 2012.
  • Wolfgang RIHM, Uber die Linie II ; Coll’Arco, Jorg Widmann : clarinette, Caroline Widmann : violon, SWR Sinfonieorchester Baden Baden und Freiburg, direction : Sylvain Cambreling, Eivind Gullberg Jensen,1 cd Hanssler Classics, 2012.
  • Wolfgang RIHM, « Kontinent Rihm », Cantus Firmus – Musik in memoriam Luigi Nono 1 ; Lachrimæ veræ – aus Lachrimæ, or Seven tears ; Ricercare – Musik in memoriam Luigi Nono 2 ; Sechs Stücke für Orchester op. 6 (version pour orchestre de chambre) ; Chiffre II – Silence to be beaten ; Kreuzspiel ; Séraphin-Sphäre, 1 cd col legno, 2012, WWE 20297.
  • Wolfgang RIHM, « Astralis & Other Choral Works Fragmenta passionis, Sieben Passions-Texte », Rias Kammerchor, direction : Hans-Christoph Rademann, Ensemble musikFabrik, 1 cd Harmonia Mundi, 2012, HMC902129.
  • Wolfgang RIHM, Concerto Dithyrambe;Sotto voce Notturno;Sotto voce 2 Capriccio, quatuor Arditti, Nicolas Hodges : piano, Jonathan Nott : direction, Luzerner Sinfonieorchester, John Axelrod : direction, 1 cd Kairos, 2009, 0012952KAI.
  • Wolfgang RIHM, 1.Symphonie ; 2.Symphonie ; Raumage .., Gianluigi Gelmetti, Jonathan Stockhammer, Rupert Huber, Barbara van den Boom, 1 Cd SWR, Hänssler, 2009.
  • Wolfgang RIHM, String Quartets, Vol. 3 (Nos. 7-9), Minguet Quartet, 1 cd col legno, 2008.
  • Wolfgang RIHM, String Quartets, Vol. 2 (Nos. 5-6), Minguet Quartet, 1 cd col legno, 2008.
  • Wolfgang RIHM, Ins Offene… ; Sphere, Bavarian Radio Symphony Orchestra, Orchestr Ceská Filharmonie, Alexander Lazarev, Gerd Albrecht : direction, 1 cd col legno, 2008.
  • Wolfgang RIHM, Dis-Kontur ; Lichtzwang ; Sub-Kontur, Janos Negyesy : violon, SWR Baden-Baden et orchestre symphonique de Freiburg, direction : Ernest Bour, Sylvain Cambreling, 1 cd Haenssler Classic, 2008.
  • Wolfgang RIHM, String Quartets, Vol. 4 (Nos. 10-12), Minguet Quartet, 1 cd col legno, 2007.
  • Wolfgang RIHM, Musik für Oboe und Orchester ; Styx und Lethe ; Dritte Musik ; Erster Doppelgesang, Hans Zender, Jan Latham-Koenig Michael Gielen : direction, Alexander Ott : hautbois, SWR Baden-Baden et orchestre symphonique de Freiburg, 1 cd Haenssler Classic, 2007.
  • Wolfgang RIHM, Streichquartett Nr. 1, 4, 8 und 5, doelenkwaertet, 1 Hybrid SACD, Cybele, 2007.
  • Wolfgang RIHM, Bilder ; Echo, Michael Gielen, 1 cd Wergo, 2006.
  • Wolfgang RIHM, Chiffre-Zyklus, ensemble Musikfabrik, direction : Stefan Asbury, 2 cds CPO, 2006.
  • Wolfgang RIHM, 3 Liederzyklen, Siegfried Mauser : piano, Christoph Prégardien : ténor, 1 cd col legno, 2006.
  • Wolfgang RIHM, Orchestral Works & Chamber Music, Richard Salter, Alexander Dmitriev, Hans Zender, Michael Gielen, 1 cd col legno, 2006.
  • Wolfgang RIHM, Mehrere kurze Walzer, Andreas Grau, Götz Schumarcher : piano, avec des œuvres de Brahms, Grieg, Hindemith, Schubert, 1 cd col legno, 2006.
  • Wolfgang RIHM, String Quartets, Vol. 1 (Nos. 1-4), Minguet Quartet, 1 cd col legno, 2006.
  • Wolfgang RIHM, Vier Studien zu einem Klarinettenquintett ; Vier Male, Jörg Widmann : clarinette, Minguett Quartett, 1 cd Ars Musici, 2006.
  • Wolfgang RIHM, Dis-kontur ; Sub-Kontur ; Unbenannt IV, Symphonieorch. Bayerischen Rundfunks, Leif Segerstam, Siân Edwards, Lothar Zagrosek, Leo Van Doeselaar, 1 cd col legno, 2004-2006 (enregistré en 1978).
  • Wolfgang RIHM, String Quartets, Vol. 3 (Nos. 7-9), Minguet Quartet, 1 cd col legno, 2005.
  • Wolfgang RIHM, Canzona per Sonare “Über die Linie” V ; Cuts and Dissolves, Orchesterskizzen, dans « Mark-Anthony Turnage : Etudes and Elegies » Kazushi Ono : direction, piano, Michael Svoboda : trombone, orchestre symphonique de la Monnaie, 1 cd Warner Classics, 2004-2005, avec des œuvres de Mark-Anthony Turnage et George Benjamin.
  • Wolfgang RIHM, Klavierstücke 7, 5, 4, 2, 1, Bernhard Wambach : piano, 1 cd Kairos, 2003, 0012372KAI.
  • Wolfgang RIHM, Lieder, David Lesser : piano, Clare Lesser : soprano, 1 cd Metier, 2003.
  • Wolfgang RIHM, « Phantom & Escapade » Works for Violin & Piano, Ulf Hoelscher : violon, Siegfried Mauser : piano, 1 cd CPO, 2003.
  • Wolfgang RIHM, Trios 1969-1994 : Chiffre IV ; Am Horizont ; Verzeichnung – Studie ; Deploration ; 2. Streichtrio ; Paraphrase ; In Nuce, ensemble Recherche, 1 cd Kairos, 2003.
  • Wolfgang RIHM, Jagden und Formen, Ensemble Modern, direction : Dominique My, 1 Cd Deutsche Grammophon 20-21, 2002.
  • Wolfgang RIHM, Tutugari, poème dansé, SWR Stuttgart Radio Symphony Orchestra, Fabrice Bollon, direction, 1 Cd Hänssler, 2002.
  • Wolfgang RIHM, Séraphin-Stimmen dans « Come un’ombra di luna », Dietburg Spohr, mezzo-soprano, Ensemble Belcanto, avec des œuvres de Haim [Heinz] Alexander, Konrad Boehmer, Fabrizio Casti, ECM Records, 2001.
  • Wolfgang RIHM, Deus Passus, Passions-Stücke nach Lukas, Helmut Rilling : direction, chef de chœur et orgue, Juliane Banse : soprano, Iris Vermillion : mezzo-soprano, Cornelia Kallisch : contralto, Christoph Prégardien : ténor, Andreas Schmidt : baryton, récitant, Gächinger Kantorei Stuttgart, Bach-Collegium Stuttgart, 2 cds Hänssler Classic, 2001.
  • Wolfgang RIHM, Morphonie / Klangbeschreibung I – III, SWF Sinfonieorchester Baden-Baden, SWR Baden-Baden and Freiburg Symphony Orchestra, Ernest Bour, Michael Gielen, 1 cd Haenssler, 2001.
  • Wolfgang RIHM, Klavierstück Nr.6 ; Nachstudie ; Zwiesprache ; Auf einem anderen Blatt, Siegfried Mauser : piano, 1 cd Kairos, 2000, 0012122KAI.
  • Wolfgang RIHM, Gejagte Form ; Verborgene Formen ; Chiffre I ; Chiffre II : Silence to be beaten, Klangforum Wien, direction : Sylvain Cambreling, 1 cd Kairos, 2000, 0012072KAI.
  • Wolfgang RIHM, « Lieder » : Gedichte (4) aus Atemwende ; Das Rot ; Neue Alexanderlieder ; Gesänge, Axel Bauni, Christoph Prégardien, Siegfried Mauser Yaron Windmuller, Tatjana Blome, 1 Cd Orfeo, 2000.
  • Wolfgang RIHM, Musik für drei Streicher, Trio Recherche : Melise Mellinger : violon, Barbara Maurer : alto, Lucas Fels : violoncelle, 1 Cd Kairos, 1999, 0012042KAI.
  • Wolfgang RIHM, Styx und Lethe, dans « Donaueschingen Musiktage 1998 », Lukas Fels, violoncelle, ensemble Ictus, Georges-elie Octors, direction, 4 cds col legno, 1998, avec des œuvres de Hosokawa, Dillon, Huber, Pagh-Paan, Wolff, Zeller, Riehm, Kyburz, Oehring.
  • Wolfgang RIHM, Lieder, Richard Salter : baryton, Franz Lang : batterie, Bernhard Wambach : piano, 1 cd CPO, 1995.
  • Wolfgang RIHM, Music For Three Strings, ensemble 13 : Wolfgang Hock : Violon, Joachim Lemme : alto, Martin Ostertag : violoncelle, 1 cd CPO, 1995.
  • Wolfgang RIHM, Im Innersten III, Streichquartet in sechs Sätzen ; Achtes Streichquartett, in einem Satz ; Ohne Titel, V Streichquartett in einem Satz, Arditti String quartet : violons : Irvine Arditti, David Alberman, Garth Knox, alto, Rohan de Saram, violoncelle, 1 cd Montaigne Auvidis, 1994 (réédition en 2000), MO 782001.
  • Wolfgang RIHM, Klavierstück 5 (Tombeau), dans « Études symphoniques op. 13 de Robert Schumann », Andreas Werz : piano, 1 cd Crescendo, 1994, avec des œuvres de Schumann et Schoenberg.
  • Wolfgang RIHM, Hölderlin-Fragmente, dans « Hölderlin-Fragmente (Britten/Fussl/Eisler/Hauer/Nening) », Anna Maria Pammer : soprano, Andreas Juffinger : piano, ensemble On line, direction : Simeon Pironkoff, 1 cd ABB Records, 1994.
  • Wolfgang RIHM, Die Eroberung von Mexico, Musiktheater nach Antonin Artaud, Ingo Metzmacher : direction, Richard Salter : baryton, Renate Behle : soprano, Carmen Fugiss : soprano, Susanne Otto : contralto, Peter Kollek, Han Joachim Frey, Georg Becker : rôles parlés, chœur du Hamburgischen Staatsoper, orchestre philharmonique de Hambourg, 2 cds CPO 1993 (enregistrement de la création, 1992).
  • Wolfgang RIHM, Fremde Szenen I-III, essais pour trio avec piano, première suite, Beethoven Trio Ravensburg : Inge-Susann Römhild, piano, Ulrich Gröner, violon, Susanne Eychmüller, violoncelle 1 cd CPO 1993, CPO 999 119-2.
  • Wolfgang RIHM, Dunkles Spiel ; O Notte ; Concerto pour alto et orchestre, Schwebende Begegnung, Schwarzer und roter Tanz (Fragment aus Tutuguri), Günter Neuhold : direction, Badische Staatskapelle, Ned Barth : baryton, Franziska Dürr, alto, 1 Cd Cadenza, 1992, CAD 800 886.
  • Wolfgang RIHM, Gesungene Zeit, musique pour violon et orchestre avec le concerto “A la mémoire d’un ange” d’Alban Berg, Anne-Sophie Mutter, violon, James Levine, direction, Chicago Sympony Orchestra, 1 cd DGG, 1992.
  • Wolfgang RIHM, Sine Nomine, Studie für fünf Blechbläser ; Kein Firmament, Ensemble 13, Manfred Reichert : direction, 1 cd CPO 1992, CPO 999 134-2.
  • Wolfgang RIHM, Die Hamletmaschine, Peter Schneider : direction, Johannes M. Kösters : baryton, Gabriele Schnaut : contralto, Ulrike Sonntag, Carmen Fugiss : sopranos, Martina Borst : mezzo-soprano, chœurs et orchestre du théâtre national de Mannheim, 2 cd Wergo, 1991.
  • Wolfgang RIHM, Umsungen, Dietrich Fischer-Dieskau, baryton, Ensemble Modern, Ernest Bour, direction, Ars Musici, 1990, AM 0825-2, avec une œuvre de Peter Ruzicka.
  • Wolfgang RIHM, Wölfli-Liederbuch dans « III International Music Festival Leningrad 1988 », Richard Salter : baryton, Alexander Dmitriev : direction, orchestre philharmonique de Leningrad, 6 cds Col Legno, 1991, avec des œuvres de Hummel, Eshpay, Weiss, Jevtic, Kubik, Kantcheli, Lombardi, Cervelló, Penderecki, Schnittke, Chedrine, Adams, Karabits, Akutagawa, Tchaikovsky, Balakauskas, Matthus, Minchev, Gubaïdulina.
  • Wolfgang RIHM, Frau/Stimme, dans « Donaueschingen Musiktage 1950-1990 », Isolde Siebert, Carmen Fugiss : sopranos, orchestre symphonique SWF Baden-Baden, direction Michael Gielen, 4 cds col legno, 1950-1990, avec des œuvres de Boulez, Nono, Xenakis, Penderecki, Ligeti, Stockhausen, Stravinsky, Zimmermann, Holliger, Lachenmann, Messiaen, Carter, Kalitzke, Raseghi.
  • Wolfgang RIHM, Klavierstücke 1 et 7, dans « Drei Klavierstucke » de Wilhelm Killmayer, Siegfried Mauser : piano, 1 cd Wergo, 1988.

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