Table of contents
Performance date: 13 mars 2015 - First performance
Documentation date: 30 mars 2015
Version state
Valid
Validation date: 3 mai 2018
Executions dates of this version
- 13 mars 2015,
Version documentalist
Version realisation
- Serge Lemouton (Computer Music Designer)
Version length
15 mnNo other version available
Detailed staff
- soliste : mezzo-soprano
- flûte (aussi flûte alto), clarinette (aussi clarinette basse), piano, violon, alto, violoncelle
Electronic equipment list
Computer Music Equipment
-
1 MacBook Pro - Apple Laptops
(Apple)
-
1 iPad - Tablets
(Apple)
(optional use of Mira software to control Live) -
1 Live - Music Software
(Ableton)
9.1.7 (32 bit)
Audio Equipment
-
5 Loudspeaker - Loudspeakers
in front of the audience (no surround system required) -
1 subwoofer - Subwoofers
-
1 Reverberation Processor - Reverberation
A good quality reverberation module should be use to blend the electronic sounds with the acoustic of the hall
Work related information
Premiere
- 13 mars 2015, France, Nanterre, Maison de la musique, Auditorium Rameau
Realisation
- Serge Lemouton
Work length
- 10 mn env
Useful links on Brahms
- The Waves pour voix de femme et ensemble (2015), 10mn
- Florence Baschet
File | Author(s) | Comment | |
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Download [241,0 Mio] | Audio file(s) premiere recording | ||
Download [2,4 Gio] | Production elements original and complete Live Session | Florence Baschet | Complete AbletonLive "Maquette Session" used to generate the electronic part. Not required for performance. |
Download [171,3 Mio] | Recording(s) run-through | First run-through recording of the instrumental part. Not required for performance. | |
Download [336,9 Mio] | Ableton session Live Session | Serge Lemouton | All the soundfiles required to play the piece are here ! |
Download [1,5 Mio] | Score The Waves Score | Florence Baschet |
Instructions
Stage and loudspeakers setup
Audio inputs
The instruments and the voice should be slightly reverberated and amplified. No real time sound transformations.
Audio Outputs
Send the audio outputs 1/2 from Ableton Live (audio track Mix1-B to Mix3-B) to the front loudspeakers.
Stereo 3/4 (Mix1 to Mix3) is for the loudspeakers at the back of the stage.
Output 5 (Track Mix4) is sent to the central back loudspeaker.
Live Session
Open thewaveslight session with Ableton Live (version 9 or above).
Set the sampling rate to 48kHz.
To play the electronic part (the audio clips) synchronously with the instrumental part, the scenes should be manually and precisely triggered, according to the score.
Every cue numbers corresponds to the score bar number.
[An optional ipad control is possible with the mira application, see the midiControl track of the live session]
© IRCAM
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Program note
Cette nouvelle œuvre, un septuor avec dispositif, pour flûte, clarinette, piano, violon, alto, violoncelle et voix de femme, place la voix de Virginia Woolf au centre de l’ensemble instrumental, une voix unique aux multiples échos. Le texte de la pièce est extrait de l’œuvre « The Waves », et se concentre sur la toute première page du livre où Virginia Woolf fait résonner sur les vagues de l’océan, la lumière de l’aube …. en forme de genèse. Le lever du jour entendu comme la création du monde. Cette première page est bien le reflet de l’œuvre qui va considérer les heures de la journée comme les différents âges de la vie, où 6 personnages vont parler d’une seule voix. La pièce se divise donc en 6 courtes strophes, avec pour chaque strophe une lumière sonore différente et graduée, du plus sombre au plus clair, qui se reflète dans les tessitures et modes de jeu. Aux six personnages correspondent les six instruments et la voix reste souveraine parce qu’elle détient le texte, conçu comme un poème en prose. Déjà pour _[La Muette](/works/work/31669/)_, j’avais aimé travailler l’écriture pour voix, en langue persane, ce qui constituait un matériau sonore donné que je voulais composer. Dans cette nouvelle œuvre, « The Waves » la voix de femme est écrite en langue anglaise, une langue dont Virginia Woolf cherchait (selon ses propres termes) à faire vibrer ‘la chair des mots, l’aura des mots’ en évoquant des moments de vision qu’elle qualifiait de ‘moments d’être’. La voix de femme est donc composée ici comme un élément vibrant au pied des vagues, espaces sonores surgis des lignes où s’estompent les repères traditionnels et se créent des visions, hybrides de sons. La scène est vide, le centre est vide et le chant tournoie autour de ce centre. D’ailleurs c’est V. Woolf qui aura les mots de la fin quand elle conclue : « The birds sank their blank melody outside / Les oiseaux chantaient leur vide mélodie au-dehors ». Florence Baschet
Version documentation creation date: 30 mars 2015 06:55, update date: 6 mai 2021 15:09