Table of contents
Documentation date: Nov. 30, 2013
Version state
Valid
Validation date: May 3, 2018
Version documentalist
- voisin (Frederic.Voisin@ircam.fr)
Version realisation
- Frédéric Voisin (Computer Music Designer)
Version length
13 mn 37 sUpgrade Motivation
Max6 version
Other version(s)
Electronic equipment list
Computer Music Equipment
-
1 MacBook Pro - Apple Laptops
(Apple)
-
1 Max 6 - Max
(Cycling74)
or Max6 RunTime
Audio Equipment
-
4 Loudspeaker - Loudspeakers
Work related information
Premiere
- July 11, 1990, France, festival de Saintes, concert de l'Ensemble Musique Oblique.
Publisher:
- Faber Music
Realisation
- Jan Vandenheede
Work length
- 13 mn
Useful links on Brahms
- Ritual Melodies for magnetic tape (1989-1990), 13mn
- Jonathan Harvey
File | Author(s) | Comment | |
---|---|---|---|
Download [615.3 MB] | All-in-one Ritual_Melodies-Max6.dmg | Frédéric Voisin | md5: 49c45fa167ac8b5027cc5594f6f90aac |
Instructions
Audio setup
Loudspeaker setup
Audio equipment for the playback of four audio tracks surrounding the audience (cf. supra Audio setup)
Midi setup
No MIDI devices
Software installation
Max or Max Runtime software version higher than 6.0 is required.
Mount image Ritual_Melodies-Max6.dmg
System calibration and tests
Set sound card sample-rate to 48kHz (for original quality) or 44.1kHz.
In Max, tests for quadriphonic setup may be done using patcher 'test-quadriphonic.maxpat'
Initialization routine
In Max, launch file Ritual_Melodies.maxpat.
Then in patcher main window :
1. Select sound card using button ' Audio status' (output device) ;
2. select Max sample rate, by default set to 48 kHz for original quality, or 44.1kHz ;
3. set Audio On ;
4. Clic on 'Select folder' button to load sound tracks from folder 'Ritual_Melodies-Max6' ;
Volume is automatically set to 0 dB.
Patch presentation
Performance notes
Sound file duration is 13'37.
© IRCAM

This documentation is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Program note
Ritual Melodies utilise seize mélodies qui s'entrelacent et forment ainsi une chaîne circulaire. Toutes les hauteurs sont extraites d'une série harmonique (du partiel 6 au partiel 36). Les mélodies, qui sont l'objet d'un traitement polyphonique (souvent en canon), génèrent tous les autres éléments.
Le matériau, purement synthétique, a pour base la simulation d'instruments appartenant à différentes cultures et faisant référence à des rituels. Le type de synthèse employée varie pour chaque instrument, mais est toujours d'ordre spectral (synthèses additive, soustractive ou formantique). Les sons ont été générés avec le programme Chant/Formes. Les processus mélodiques effectuent des emplois hybrides des différents types de synthèse, afin de produire, au choix, ambiguïté ou identité affirmées.
Jonathan Harvey.
Version documentation creation date: Nov. 28, 2013, 10:39 p.m., update date: May 6, 2021, 3:09 p.m.