The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Performance date: 12 octobre 2013

Documentation date: 29 juin 2013

Version state

Valid

Validation date: 3 mai 2018



Executions dates of this version

  • 12 octobre 2013,

Version documentalist

Version realisation

  • Serge Lemouton (Computer Music Designer)

Version length

20 mn

Upgrade Motivation

2014 version - light update for Venice Biennale concert (Makrokosmos)

Detailed staff

  • 2 pianos, 2 percussionnistes
(Detailed staff comes from Brahms, send mail to brahms-contenu@ircam.fr for correction.)

Electronic equipment list

Computer Music Equipment

  • 1 MacBook Pro - Apple Laptops (Apple)
  • 1 Max 6 - Max (Cycling74)
  • 1 Sound Board - Sound Board
    6 audio outputs
  • 2 Footswitch / Sustain Pedal - Footswitch / Sustain Pedal
  • 1 Midi interface - MIDI Interfaces
    2 input ports

Musical Instruments

  • 2 SY 77 - Synthesizers/Expanders (Yamaha)

Premiere

  • 12 juin 1998, Paris, Ircam, Espace de projection

Publisher :

  • Chester Music

Realisation

  • Serge Lemouton
  • Juhani Liimatainen

Work length

  • 20 mn
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File Author(s) Comment
Download [859,6 Kio] Performance documentation RelatedRocks-CahierDExploitation.pdf Marc Battier "cahier d'exploitation" :Original Documentation from 1997
Download [97,7 Mio] Performance patch RelatedRocksVenise2013.dmg Serge Lemouton Everything to play the piece
Download [3,9 Mio] Score Related_rock.pdf

Instructions

Audio setup

  • 6 audio outputs, 
  • no input

Loudspeaker setup

Mainly stereo frontal diffusion, for the audience each sampler output should sound located with teh corresponding acoustic piano .

The pianos are amplified

Stage Monitors are required

Midi setup

This version requires :

  • an audio/midi interface with at least 2 midi input ports and 6 audio output channels, 
  • 2 5- or 6-octaves Midi keyboards with 16 program change switches
  • 2 switch (sustain) pedals

Software installation

This version uses Max (version 5 or 6) installation on Macintosh. It uses standard objects excepting the samplor~ and samplor.kg external, that are included in the lib/ folder.

System calibration and tests

Check both midi keyboards and pedals, it may be necessary to adjust the midi ports and controller numbers in the MAX patch.

Patch presentation


Performance notes

The 3 "CD" sequences are manually triggered directly from the patch (use the 1 2 3 keys of the macintosh keyboard, the space bar stops the sequence)



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Program note

Related Rocks exprime parfaitement la conception polystylistique de la pensée de Magnus Lindberg. Utilisant toutes les ressources de l'informatique musicale, Lindberg y cherche des concepts servant à la composition même de l'œuvre et à la réalisation d'objets sonores qui sont déclenchés par les pianistes à l'aide de claviers Midi pilotant l'ordinateur. Clairement, Lindberg développe des continuités entre des sonorités très diverses, des formations harmoniques et/ou rythmiques très différenciées, voire des allusions stylistiques éloignées, à tel point que certains critiques n'ont pas hésité à parler de patchwork musical. Mais cette diversité tient avant tout au matériel et aux instruments pour lesquels la pièce est écrite : les pianistes approchent toutes les formes d'écriture pour l'instrument développées depuis deux siècles, tandis que la percussion révèle ses relations étroites avec la musique minimaliste, le jazz ou les musiques non-occidentales. Chaque section musicale, chaque fragment stylistique est ainsi clairement démarqué et tout l'art de Lindberg est consiste à créer ces continuums.

Eric de Visscher.

Version documentation creation date: 29 octobre 2013 08:36, update date: 6 mai 2021 15:09