Table of contents
Performance date: 12 octobre 2013
Documentation date: 29 juin 2013
Version state
Valid
Validation date: 3 mai 2018
Executions dates of this version
- 12 octobre 2013,
Version documentalist
Version realisation
- Serge Lemouton (Computer Music Designer)
Version length
20 mnUpgrade Motivation
2014 version - light update for Venice Biennale concert (Makrokosmos)
Other version(s)
Detailed staff
- 2 pianos, 2 percussionnistes
Electronic equipment list
Computer Music Equipment
-
1 MacBook Pro - Apple Laptops
(Apple)
-
1 Max 6 - Max
(Cycling74)
-
1 Sound Board - Sound Board
6 audio outputs -
2 Footswitch / Sustain Pedal - Footswitch / Sustain Pedal
-
1 Midi interface - MIDI Interfaces
2 input ports
Musical Instruments
-
2 SY 77 - Synthesizers/Expanders
(Yamaha)
Work related information
Premiere
- 12 juin 1998, Paris, Ircam, Espace de projection
Publisher :
- Chester Music
Realisation
- Serge Lemouton
- Juhani Liimatainen
Work length
- 20 mn
Useful links on Brahms
- Related rocks pour deux pianos, deux percussions et dispositif électronique (1997), 20mn
- Magnus Lindberg
File | Author(s) | Comment | |
---|---|---|---|
Download [859,6 Kio] | Performance documentation RelatedRocks-CahierDExploitation.pdf | Marc Battier | "cahier d'exploitation" :Original Documentation from 1997 |
Download [97,7 Mio] | Performance patch RelatedRocksVenise2013.dmg | Serge Lemouton | Everything to play the piece |
Download [3,9 Mio] | Score Related_rock.pdf |
Instructions
Audio setup
- 6 audio outputs,
- no input
Loudspeaker setup
Mainly stereo frontal diffusion, for the audience each sampler output should sound located with teh corresponding acoustic piano .
The pianos are amplified
Stage Monitors are required
Midi setup
This version requires :
- an audio/midi interface with at least 2 midi input ports and 6 audio output channels,
- 2 5- or 6-octaves Midi keyboards with 16 program change switches
- 2 switch (sustain) pedals
Software installation
This version uses Max (version 5 or 6) installation on Macintosh. It uses standard objects excepting the samplor~ and samplor.kg external, that are included in the lib/ folder.
System calibration and tests
Check both midi keyboards and pedals, it may be necessary to adjust the midi ports and controller numbers in the MAX patch.
Patch presentation
Performance notes
The 3 "CD" sequences are manually triggered directly from the patch (use the 1 2 3 keys of the macintosh keyboard, the space bar stops the sequence)
© IRCAM
This documentation is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Program note
Related Rocks exprime parfaitement la conception polystylistique de la pensée de Magnus Lindberg. Utilisant toutes les ressources de l'informatique musicale, Lindberg y cherche des concepts servant à la composition même de l'œuvre et à la réalisation d'objets sonores qui sont déclenchés par les pianistes à l'aide de claviers Midi pilotant l'ordinateur. Clairement, Lindberg développe des continuités entre des sonorités très diverses, des formations harmoniques et/ou rythmiques très différenciées, voire des allusions stylistiques éloignées, à tel point que certains critiques n'ont pas hésité à parler de patchwork musical. Mais cette diversité tient avant tout au matériel et aux instruments pour lesquels la pièce est écrite : les pianistes approchent toutes les formes d'écriture pour l'instrument développées depuis deux siècles, tandis que la percussion révèle ses relations étroites avec la musique minimaliste, le jazz ou les musiques non-occidentales. Chaque section musicale, chaque fragment stylistique est ainsi clairement démarqué et tout l'art de Lindberg est consiste à créer ces continuums.
Eric de Visscher.
Version documentation creation date: 29 octobre 2013 08:36, update date: 6 mai 2021 15:09