The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Documentation date: 16 mai 2024

Version state

Valid

Validation date: 28 mai 2024

Version documentalist

  • brecy (yann.brecy@ircam.fr)

Version realisation

  • Jérôme Combier (Composer)
  • Sébastien Naves (Sound engineer)
  • Yann Brecy (Computer Music Designer)

Version length

20 mn

Upgrade Motivation

Non Real Time version intended to be played as a tape containing the electronics with a click track.
Does not require the use of Max

Comment

Ableton Live Session

Detailed staff

  • clarinette, piano, violon, alto, violoncelle
(Detailed staff comes from Brahms, send mail to brahms-contenu@ircam.fr for correction.)

Channel details

  • Number of output channel : 4

Electronic equipment list

Computer Music Equipment

  • 1 Live - Music Software (Ableton)
    version 11

Audio Equipment

  • 4 Loudspeaker - Loudspeakers
    For diffusion of the baked tapes
  • 5 ear-monitor - Headphones
    for the click track

Premiere

  • 5 octobre 2010, France, Strasbourg, festival Musica

Publisher :

  • Lemoine

Realisation

  • Robin Meier
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File Author(s) Comment
Download [11,9 Mio] Score new clarinet score jérôme Combier with pedal cues
Download [3,3 Gio] Ableton session Gone_offline Sebastien Naves & Yann Brecy
Download [1,9 Mio] Score score jérôme Combier score with pedals and annotations for electronics

Instructions

Description

In the original version of the piece, the sound of the six instruments are processed in realtime through several sound-effects, along with some prerecorded soundfiles triggered trough the piece.

This version is an tape version, where all the electronics are baked into a tape, within an Ableton live Session. A midi and an audio click track are provided to play alongside the tape.

Audio setup

No input beside the amplification of the instruments (if needed)

  • 4 channel audio outputs for the tapes
  • 1 channel audio output for the click-track.

Loudspeaker setup

  • Speaker 1 & 2 : Stage Left and right
  • Speaker 3 & 4 : Stage wide Left and wide right

speaker_setup

Software installation

  • Download the main project
  • Open “Gone_non_realtime.als” with at least Ableton live 11.X

DSP status

  • Depending on your hardware.
  • 48kHz.

Routing in Ableton:

There are multipe tapes within the Ableton live Session, to let some flexibilty regarding the mixing.

You will find :
2 stereo tracks with the prerecorded sound files :

  • SF 1/2 : to speakers 1 and 2
  • SF 3/4 : to speakers 3 and 4

2 stereo tracks with the prerecorded realtime effects :

  • FX 1/2 : to speakers 1 and 2
  • FX 3/4 : to speakers 3 and 4

2 stereo track with more baked realtime effects :

  • Spat FX 1/2 : to speakers 1 and 2
  • Texas FX 3/4 : to speakers 3 and 4

Ableton_session

You can route the midi or audio click tracks to an ear monitoring system for the instrumentalists.

The “Reference” track is only there for reference and synchro purposes. Must be muted during performance.



© IRCAM Creative Commons License
This documentation is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Program note

_Gone_ fut le premier titre de _Solo_, monologue écrit par Samuel Beckett en 1979 à la demande de David Warrilow, acteur de l’adaptation anglaise du _Dépeupleur_ crée à New-York en août 1977\. Quand Beckett lui demande ce qu’il imagine comme texte, l’acteur répond : « Je voyais l’image d’un homme debout sur une scène, éclairé par en haut. Il se tient dans une sorte de cône de lumière. On ne distingue pas son visage et il parle de la mort 1. » Solo commence par ces mots : « Sa naissance fut sa perte. » _Gone_ clôt un recueil ouvert en 2006, regroupant quatre pièces de musique de chambre : [work:19102][Noir azur] (pour trio à cordes, 2006), [work:19068][Noir gris] (pour trio à cordes, 2007), [work:23733][Hors crâne] (pour violon, violoncelle et électronique, 2008) et _Gone_ (pour clarinette, piano, trio à cordes et électronique). Peut-être _Gone_ est loin de l’univers de Beckett et de l’entreprise première que je m’étais fixée car loin de l’épure recherchée initialement, le peu d’idée, la restriction des éléments musicaux et surtout la simplicité de leur figuration, mais toutefois je n’ai pas dérogé à la recherche d’une forte contrainte formelle, et numérique à l’origine de toutes les proportions musicales (le temps accordée à telle ou telle idée) et qui reste ainsi la constante de ces quelques pièces. Si le point de départ reste le texte et la fabrication d’une matière musicale mélodique puis harmonique issue précisément des mots ou des bribes de phrases, le texte de Beckett a vite été abandonné dans le cours de la fabrication de la musique. Les échelles de hauteurs construites se sont vite émancipées. Au départ, je me souviens qu’il y avait aussi la recherche d’un timbre précis, d’une qualité de son : une matière noire, profonde, sans repère, ni rythme, ni hauteurs, des bruits de frottements, de souffles, de pression d’archet, comme origine de tout son ou même de toute idée à naître. Ce souffle de l’acteur, David Warrilow prenant sa respiration (rauque et sourde) que l’on entend au début de _Solo_.
L’ajout de l’électronique, s’il m’éloigne incontestablement de la parole parcimonieuse de Samuel Beckett, devrait me permettre en contrepartie d’accéder à ce monde de bruits et de tensions. Plus encore, sa fonction première est de masquer, ou en quelque sorte détruire, ce qui est lisible dans le travail instrumental. Enrichir à ce point le timbre pour que la musique ne soit plus que le fantôme d’elle-même. [image:40][Gone] Peut-être _Gone_ est loin de l’univers de Beckett et de l’entreprise première que je m’étais fixée car loin de l’épure recherchée initialement, le peu d’idée, la restriction des éléments musicaux et surtout la simplicité de leur figuration, mais toutefois je n’ai pas dérogé à la recherche d’une forte contrainte formelle, et numérique à l’origine de toutes les proportions musicales (le temps accordée à telle ou telle idée) et qui reste ainsi la constante de ces quelques pièces.
* * *
1.  James Knowlson, _Beckett_, p. 1038, Actes Sud, Arles 1999, traduction Oristelle Bonis (Damned to fame, _The Life of Samuel Beckett_, Londres 1996)

Jérôme Combier, Juillet 2010.

Version documentation creation date: 16 mai 2024 12:51, update date: 28 mai 2024 11:11