The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Documentation date: 15 mai 2024

Version state

Valid

Validation date: 21 juin 2024

Version documentalist

  • brecy (yann.brecy@ircam.fr)

Version realisation

  • Grégoire Lorieux (Computer Music Designer)

Version length

8 mn 15 s

Upgrade Motivation

Max 8 Version, improved panning, simulation is in patch

Detailed staff

  • guitare
(Detailed staff comes from Brahms, send mail to brahms-contenu@ircam.fr for correction.)

Channel details

  • Number of input channel : 1
  • Number of output channel : 4

Electronic equipment list

Computer Music Equipment

  • 2 MacBook Pro - Apple Laptops (Apple)
    one on stage for the guitar player
  • 1 Max 8 - Max (Cycling74)
  • 1 Ircam Spat - Library (Ircam)
    Spat 5 library
  • 1 Footswitch / Sustain Pedal - Footswitch / Sustain Pedal

Audio Equipment

  • 2 KM140 - Dynamic Microphones (Neumann)
    or equivalent
  • 1 MKE 2-2R Red Dot - Lavalier Microphones (Sennheiser)
    or equivalent
  • 1 Schertler Harp - Contact Microphones (Schertler)
    or equivalent
  • 6 Loudspeaker - Loudspeakers
    guitar amplification and electronics diffusion

Premiere

  • 17 octobre 2002, France, Paris, Ircam

Publisher :

  • Lemoine

Realisation

  • Jean Lochard

Work length

  • 8 mn
Télécharger tous les fichiers
File Author(s) Comment
Download [397,3 Mio] All-in-one Kogarashi.zip Sebastien Naves contains the score, patch, and a recording of the piece

Instructions

 ### General setup : 

audio setup.png

Loudspeaker setup :

stage setup

 

Note : Add another computer on stage to display chronometer + event numbers. Use the PatchcomputeronStage folder on it.

Installation

  • Download Max 8.
  • Download and install the spat 5 library (file preferences).
  • Download the archive with the patch.

Initialization routine :

  • open the main patch _KOGARASHI-Max8-v7.maxpat with Max version > 8
  • click RESET
  • click OSC ON, enter distant IP (localhost if same computer), send IP test (distant computer blinks ?)
  • check pedal (midi controller, test in test mode, check polarity, put in use mode for concert and simulation)
  • dac ON
  • to trigger events, press pedal or space key

ADC/DACS :

  • Dac 1 2 3 4 : audio-files
  • Dac 5 6 7 8 : vocoders (post spat5.pan)  
  • Dac 5 6 : Shift1 
  • Dac 5 6 7 8 : Shift2  
  • Dac 7 8 : Shift3

audio Setup

  • SR : 48KHz
  • Vector Size : 128
  • Overdrive : on
  • Audio interrupt : off

patch presentation

main patch

pedal window

Score Following

The yellow number box displays the number of the current event. Use the interactive number box Section to get any section

The button  Next Event allow you to activate the next event.

The number box Go to Event allows you to select a given event. This event will be played at the next Next Event button activation

 

navigation

Score Following Part

Simulation file

A simulation of the guitar is comprised in the patch, with marker to trigger event in an automatic manner (5).

simulation

Score following - PowerBook Patch

This patch displays the time and number of the current event for the performers 

You may have to change the IP adress of the on-stage computer in the p osc subpatcher of the main patch.

  • check the IP adress of the PowerBook
  • in the main computer, go to the subpatcher p osc and verify that the adresse written in the object otudp in the same than the on-stage computer one’s (If necessary edit it)

 

PowerBook Patch

 



© IRCAM Creative Commons License
This documentation is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Program note

« Le vent d’hiver dit Kogarashi (celui qui sèche les arbres) est la bise dont le souffle emporte les dernières feuilles. Exemple parfait d’une violence extrême, il n’a pourtant ni forme ni couleur, n’étant visible que par ce qu’il produit »1. Les fantômes sont ceux du Roi Lear (acte III) qui résonnent dans son esprit, fantômes inexpugnables errant sur la lande où Lear se perd absolument. Force surnaturelle, cette mythologie – croit-il – le soumet. D’eux ne parviennent que les soupirs portés par le vent. Un vent qui charrie le souffle de voix inconnues, ou bien s’agit-il de sa propre voix (« soufflée, ma voix revient vers moi » dit le poète Japonais 2). Un vent qui est l’espace devenu audible, mais un espace où le sol se dérobe, où tout se confond, bruits et sons, où ciel devient terre et terre devient ciel. Lear y meurt et y naît à la fois. « Le premier soupir des fantômes, c’est le dernier soupir des vivants » 3. * René Sieffert, Le Faucon impatient, Presses Orientalistes de France, Paris, 1994. * Meisetsu (1847-1926) dans L’Hôte, l’invité et le chrysanthème blanc, Haikus d’automne, éditions Moudarren, Millemont (France), 1990. * Jacques Dars, Aux portes de l’enfer, éditions Philippe Piquier, Arles, 1984.

Jérôme Combier.

Version documentation creation date: 15 mai 2024 13:00, update date: 21 juin 2024 12:25