Table of contents
Performance date: 15 février 2024
Documentation date: 21 février 2024
Version state
Valid
Validation date: 24 février 2024
Executions dates of this version
- 15 février 2024, Philharmonie 2
Version documentalist
- aleonard (aleonard@ircam.fr)
- poletti (Manuel.Poletti@ircam.fr)
Version realisation
- Manuel Poletti (Computer Music Designer)
Upgrade Motivation
Ableton Live 11 version
Comment
Approved by M. Lindberg
Other version(s)
Detailed staff
- solistes : clarinette (aussi clarinette basse, clarinette contrebasse), 2 percussionnistes, piano, violoncelle
- 4 flûtes (aussi 4 flûtes piccolos, flûte alto), 3 hautbois, cor anglais, 3 clarinettes (aussi clarinette en mib), clarinette basse, saxophone alto, 3 bassons, contrebasson, 4 cors, 4 trompettes, 4 trombones, tuba, 4 percussionnistes, 2 harpes, piano (aussi célesta), 14 violons, 12 violons II, 10 altos, 8 violoncelles, 6 contrebasses
Channel details
- Number of input channel : 3
- Number of output channel : 8
Electronic equipment list
Computer Music Equipment
-
1 MacBook Pro - Apple Laptops
(Apple)
M2 recommended -
1 other computer gear - other Computer Gear
audio-to-MIDI trigger device with 4 audio inputs and 1 midi output, such as the Ddrum DDTi -
1 Live - Music Software
(Ableton)
Live 11.3 or later -
1 Sound Board - Sound Board
RME recommended -
1 BCF 2000 - MIDI Mixer
(Behringer)
or any other MIDI controller -
4 Pad - Pad
on stage, with robust stands - height: ~1m30 -
1 iConnectMIDI2+ - MIDI Interfaces
(iConnectivity)
Hosts MIDI from pads on stage - feeds main laptop & spare laptop -
1 MIDI booster - Booster
Boost MIDI line from stage to FOH -
2 MIDI Cables - MIDI Cables
MIDI to XLR converter
Audio Equipment
-
6 Loudspeaker - Loudspeakers
L/R front (-30°/+30°), Ls/Rs side (-90°+90°), Lb/Rb rear (150°/+150°)
Work related information
Premiere
- 4 septembre 1985, Finlande, Helsinki
Publisher :
- Wilhelm Hansen
Work length
- 27 mn
Useful links on Brahms
- Kraft pour clarinette, deux percussions, piano, violoncelle solistes et orchestre (1983-1985), 27mn
- Magnus Lindberg
File | Author(s) | Comment | |
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Download [874,9 Mio] | Ableton session Kraft 2024 for Ableton Live 11.3 | Manuel Poletti | |
Download [9,3 Mio] | Performance documentation Live Electronics Instructions | Manuel Poletti |
Instructions
1. Audio setup
1 x Apple Mac Book Pro M2, 1 x RME soundboard, 1 x Ableton Live 11
1 x iPad Pro for the score
2. Loudspeaker setup
6 x speakers around the audience + 1 or 2 monitors on stage for percussionist
3. Midi setup
1 x BCF2000 or other MIDI controller
1 x iConnect2 MIDI interface
4 x electronic drum pads with robust stands - height: ~1m30
1 x audio-to-MIDI trigger device with 4 audio inputs and 1 midi output, such as the Ddrum DDTi
4. Software installation
Install and authorize a copy of Ableton Live 11.3 or later
a) Ableton Live session
Load the Kraft2024-Philarmonie.als Live document
b) Routing in Ableton Live
Audio input1: Piano (mono)
Audio input2: Cello (mono)
Audio input3: Clarinet (mono)
Audio outputs 1/2: L/R front (-30°/+30°)
Audio outputs 3/4: Ls/Rs side (-90°+90°)
Audio outputs 5/6: Lb/Rb rear (150°/+150°)
Audio outputs 7/8: pads monitors (on stage)
c) Audio settings
Sample Rate: 48kHz, Buffer Size: 32 samples
5. Patch presentation
a) Notations
Use the Kraft Soloists Score.pdf which can be found in the Docs folder. Annotations are from the sound engineer and the electronic musician. All cues were reported in there.
b) Shortcuts
Events can be triggered using a MIDI control of one’s choice.
6. Initialization routine
Follow instructions in the Live Electronics Instructions.pdf document.
7. System calibration and tests
Follow instructions in the Live Electronics Instructions.pdf document.
8. Performance notes
Follow instructions in the Live Electronics Instructions.pdf document.
Program note
Étude sur des interpolations rythmiques, développées auparavant dans des œuvres comme [work:10227][Sculpture II], [work:10206][Ground] ou [work:10238][Zona], _Kraft_ marque le début de l'utilisation par Lindberg de l'ordinateur comme outil de composition assistée. Il passa un an, sur les deux années que dura la composition de cette œuvre massive, à concevoir l'environnement informatique qui devait lui servir ensuite à calculer les proportions et les transformations rythmiques et harmoniques complexes. _Kraft_ a été écrit à Paris (1983), à Berlin (1984) et à Helsinki (1985). L'ensemble des solistes constitue la clef de voûte de l'orchestre, le catalyseur de l'action et le sommet de l'iceberg formé par l'énorme masse sonore. Tous les membres de l'ensemble jouent, en plus de leurs instruments premiers, de nombreux instruments de percussion, surtout métalliques, collectés chez un ferrailleur. La musique est spatialisée dans l'espace par un système de haut-parleurs et par les déplacements des solistes, y compris du chef d'orchestre, pendant l'exécution. Dans sa globalité, _Kraft_ se divise en deux grands mouvements, suivis d'une coda relativement longue. Pièce très forte et originale, _Kraft_ apparut vite comme l'œuvre phare de Lindberg. Après la première, remarquée par le grand public, au festival d'Helsinki en 1985, elle devint lauréate de la Tribune des compositeurs à l'Unesco en 1986\. Elle reçut également le prix du Conseil nordique en 1986, et l'enregistrement, effectué à Stockholm et publié par Finlandia Records, fut primé par le prix Koussevitsky en 1988.Risto Nieminen, « Magnus Lindberg », Les Cahiers de l'Ircam, coll. « Compositeurs d'Aujourd'hui » n° 3.
Version documentation creation date: 21 février 2024 14:59, update date: 24 février 2024 17:59