The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Performance date: 30 septembre 1997

Documentation date: 7 septembre 2023

Version state

Valid

Validation date: 8 septembre 2023



Executions dates of this version

  • 30 septembre 1997, Espace de Projection

Version documentalist

  • brecy (yann.brecy@ircam.fr)

Version realisation

  • Pierre Dutrieu (Performer)
  • Alexandre Mihalic (Assistant)
  • Franck Rossi (Sound engineer)
  • Henri Emmanuel Doublier (Light designer)

Version length

12 mn

Upgrade Motivation

Update of documentation in english

Detailed staff

  • clarinette
(Detailed staff comes from Brahms, send mail to brahms-contenu@ircam.fr for correction.)

Electronic equipment list

Computer Music Equipment

  • 1 MacBook Pro - Apple Laptops (Apple)
  • 1 Max 8 - Max (Cycling74)
  • 1 Sound Board - Sound Board
    with at least 2 outputs
  • 1 BCF 2000 - MIDI Mixer (Behringer)
    Or equivalent. Optional
  • 1 Footswitch / Sustain Pedal - Footswitch / Sustain Pedal
  • 1 MIDI converter - MIDI Converter
    Pedal to Midi converter
  • 1 MIDI interface - MIDI Interfaces

Audio Equipment

  • 1 Microphone - Microphone
    for the clarinet, in an aerial setup
  • 2 Loudspeaker - Loudspeakers
    In a stereo setup for clarinet amplification
  • 6 Loudspeaker - Loudspeakers
    for the electronics diffusion
  • 1 Mixing Console - Mixing Console
    With sufficient inputs and outputs
  • 1 Reverberation Processor - Reverberation

Premiere

  • 30 septembre 1997, Paris, Ircam, Espace de projection, Cursus de composition

Publisher :

  • Inédit

Realisation

  • Hans Tutschku

Work length

  • 12 mn
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File Author(s) Comment
Download [150,0 Mio] Patch Mochizuki-EnArcades-2023 Sébastien Naves Max8
Download [7,7 Mio] Score Score Sébastien Naves

Instructions

Misato Mochizuki

En arcades (1997)

Instructions

For any representation of the piece, the user must adress the composer.

Presentation

The piece was made at Ircam during the cursus program on Composition and Computer Music 1996-1997.

detailled formation

  • Solo Clarinet
  • Electronics, for 6 outputs

Equipment list

Computer Music equipment

  • 1 MacBook Pro - Apple Laptops (Apple)
  • 1 Max 8 - Max (Cycling 74)
  • 1 midi interface
  • 1 digital audio interface with at least 2 outputs
  • 1 Footswitch / Sustain Pedal
  • 1 Pedal to Midi converter
  • 1 BCF 2000 or equivalent - MIDI Mixer (Behringer) optional

Audio equipment

  • 2 loudspeakers in a stereo setup for clarinet amplification
  • 6 loudspeakers for the lectronics diffusion
  • 1 microphone for the clarinet, in an aerial setup
  • 1 stereo reverberation module
  • 1 mixing desk with sufficient inputs and outputs

Audio Setup

  • The electronics consists in 3 stereo audio files and a Max Patch
    • Aiff.1-bounced
    • Aiff.2-bounced
    • Aiff.3-bounced
    • EnArcades-2023-v5.maxpat
  • The electroacoustic part is comprised in the Max patch. The audio output of max is send to the loudspeaker system following the connection diagram.
    • dac 1&2 must be send to speaker pairs 1&2, 3&4, 5&6, L&R.
    • speaker pairs 1&2, 3&4, 5&6 effectively receive identical signal

General & Loudspeaker Setup

general_diagram

Connection diagram

signal_diagram

Midi Setup

A footswitch/Sustain pedal with the musician to trigger the electronic event

Patch

Initialization routine

  • Open EnArcades-2023-v5.maxpat in Max8
  • SR : 44,1kHz
  • Check the pedal (midi input device, controller number, polarity…)
  • Dac on
  • Toggle the pedal activation

Please note that a read me is a your disposal inside the patch

Shortcut

  • Spacebar for triggering events and simulate pedal activatiion
  • s to stop the sound

Presentation

patch_01
Main Patch

patch_02

Read me content



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Program note

L'idée-clé de cette pièce est inspirée du mandala (du sanskrit signifiant « cercle »), un concept cosmologique originaire d'Inde : sur une surface plane sont figurés les quatre points cardinaux, déterminant quatre directions et un centre, d'où partent des cercles concentriques : les cercles des saisons, des couleurs (noir, blanc, rouge, bleu, jaune au centre), des matériaux (pierre, métal, porcelaine, bois, terre au centre), mais aussi les cercles de la connaissance, des sensations, de la stabilité, et du lotus (ou du monde spirituel). Il existe des points de passage entre ces cercles ainsi fermés, représentant les cheminements de l'âme méditative.

J'ai voulu réaliser la musique sur ce modèle : les transitions entre éléments musicaux (tempi, timbres, rythmiques, figures) s'effectuent à des vitesses différentes, comme les révolutions planétaires. Le titre En arcades évoque les courbes en forme d'arc dessinées par ces trajectoires.

Il s'agit de mon premier essai utilisant un dispositif électronique. La plupart des sons ont été obtenus à partir de synthèses croisées entre des échantillons de clarinette (y compris le souffle et les bruits de clé) et des matériaux percussifs (bois, métal, porcelaine, verre, etc). La clarinette soliste se situe au croisement de toutes les transitions entre éléments.

Misato Mochizuki, programme des concerts du Cursus de composition de l'Ircam, 29-30 septembre 1997, Espace de projection de l'Ircam.

Version documentation creation date: 7 septembre 2023 15:29, update date: 1 novembre 2023 23:48