Table of contents
Performance date: 30 septembre 1997
Documentation date: 7 septembre 2023
Version state
Valid
Validation date: 8 septembre 2023
Executions dates of this version
- 30 septembre 1997, Espace de Projection
Version documentalist
- brecy (yann.brecy@ircam.fr)
Version realisation
- Pierre Dutrieu (Performer)
- Alexandre Mihalic (Assistant)
- Franck Rossi (Sound engineer)
- Henri Emmanuel Doublier (Light designer)
Version length
12 mnUpgrade Motivation
Update of documentation in english
Other version(s)
Detailed staff
- clarinette
Electronic equipment list
Computer Music Equipment
-
1 MacBook Pro - Apple Laptops
(Apple)
-
1 Max 8 - Max
(Cycling74)
-
1 Sound Board - Sound Board
with at least 2 outputs -
1 BCF 2000 - MIDI Mixer
(Behringer)
Or equivalent. Optional -
1 Footswitch / Sustain Pedal - Footswitch / Sustain Pedal
-
1 MIDI converter - MIDI Converter
Pedal to Midi converter -
1 MIDI interface - MIDI Interfaces
Audio Equipment
-
1 Microphone - Microphone
for the clarinet, in an aerial setup -
2 Loudspeaker - Loudspeakers
In a stereo setup for clarinet amplification -
6 Loudspeaker - Loudspeakers
for the electronics diffusion -
1 Mixing Console - Mixing Console
With sufficient inputs and outputs -
1 Reverberation Processor - Reverberation
Work related information
Premiere
- 30 septembre 1997, Paris, Ircam, Espace de projection, Cursus de composition
Publisher :
- Inédit
Realisation
- Hans Tutschku
Work length
- 12 mn
Useful links on Brahms
- En arcades pour clarinette et électronique (1997), 12mn
- Misato Mochizuki
File | Author(s) | Comment | |
---|---|---|---|
Download [150,0 Mio] | Patch Mochizuki-EnArcades-2023 | Sébastien Naves | Max8 |
Download [7,7 Mio] | Score Score | Sébastien Naves |
Instructions
Misato Mochizuki
En arcades (1997)
Instructions
For any representation of the piece, the user must adress the composer.
Presentation
The piece was made at Ircam during the cursus program on Composition and Computer Music 1996-1997.
detailled formation
- Solo Clarinet
- Electronics, for 6 outputs
Equipment list
Computer Music equipment
- 1 MacBook Pro - Apple Laptops (Apple)
- 1 Max 8 - Max (Cycling 74)
- 1 midi interface
- 1 digital audio interface with at least 2 outputs
- 1 Footswitch / Sustain Pedal
- 1 Pedal to Midi converter
- 1 BCF 2000 or equivalent - MIDI Mixer (Behringer) optional
Audio equipment
- 2 loudspeakers in a stereo setup for clarinet amplification
- 6 loudspeakers for the lectronics diffusion
- 1 microphone for the clarinet, in an aerial setup
- 1 stereo reverberation module
- 1 mixing desk with sufficient inputs and outputs
Audio Setup
- The electronics consists in 3 stereo audio files and a Max Patch
- Aiff.1-bounced
- Aiff.2-bounced
- Aiff.3-bounced
- EnArcades-2023-v5.maxpat
- The electroacoustic part is comprised in the Max patch. The audio output of max is send to the loudspeaker system following the connection diagram.
- dac 1&2 must be send to speaker pairs 1&2, 3&4, 5&6, L&R.
- speaker pairs 1&2, 3&4, 5&6 effectively receive identical signal
General & Loudspeaker Setup
Connection diagram
Midi Setup
A footswitch/Sustain pedal with the musician to trigger the electronic event
Patch
Initialization routine
- Open EnArcades-2023-v5.maxpat in Max8
- SR : 44,1kHz
- Check the pedal (midi input device, controller number, polarity…)
- Dac on
- Toggle the pedal activation
Please note that a read me is a your disposal inside the patch
Shortcut
- Spacebar for triggering events and simulate pedal activatiion
- s to stop the sound
Presentation
Main Patch
Read me content
© IRCAM
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Program note
L'idée-clé de cette pièce est inspirée du mandala (du sanskrit signifiant « cercle »), un concept cosmologique originaire d'Inde : sur une surface plane sont figurés les quatre points cardinaux, déterminant quatre directions et un centre, d'où partent des cercles concentriques : les cercles des saisons, des couleurs (noir, blanc, rouge, bleu, jaune au centre), des matériaux (pierre, métal, porcelaine, bois, terre au centre), mais aussi les cercles de la connaissance, des sensations, de la stabilité, et du lotus (ou du monde spirituel). Il existe des points de passage entre ces cercles ainsi fermés, représentant les cheminements de l'âme méditative.
J'ai voulu réaliser la musique sur ce modèle : les transitions entre éléments musicaux (tempi, timbres, rythmiques, figures) s'effectuent à des vitesses différentes, comme les révolutions planétaires. Le titre En arcades évoque les courbes en forme d'arc dessinées par ces trajectoires.
Il s'agit de mon premier essai utilisant un dispositif électronique. La plupart des sons ont été obtenus à partir de synthèses croisées entre des échantillons de clarinette (y compris le souffle et les bruits de clé) et des matériaux percussifs (bois, métal, porcelaine, verre, etc). La clarinette soliste se situe au croisement de toutes les transitions entre éléments.
Misato Mochizuki, programme des concerts du Cursus de composition de l'Ircam, 29-30 septembre 1997, Espace de projection de l'Ircam.
Version documentation creation date: 7 septembre 2023 15:29, update date: 1 novembre 2023 23:48