The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Performance date: 6 avril 2019

Documentation date: 5 avril 2019

Version state

Valid

Validation date: 19 avril 2020



Executions dates of this version

  • 6 avril 2019,

Version documentalist

  • lemouton (Serge.Lemouton@ircam.fr)

Version realisation

  • Benjamin Lévy (Computer Music Designer)

Upgrade Motivation

Version Ableton Live

Detailed staff

  • piano
(Detailed staff comes from Brahms, send mail to brahms-contenu@ircam.fr for correction.)

Electronic equipment list

Computer Music Equipment

  • 1 Live - Music Software (Ableton)
    v 10

Audio Equipment

  • 2 Loudspeaker - Loudspeakers

Premiere

  • 2 novembre 1994, Royaume-Uni, Cambridge, West Road Concert Hall

Publisher :

  • Faber Music

Work length

  • 9 mn
Télécharger tous les fichiers
File Author(s) Comment
Download [65,1 Mio] Ableton session Live Session Benjamin Levy

Instructions

HP Setup

Stereo Frontal sound diffusion for the tape.

The piano sound should be slightly amplified to balance the tape.

Sampling Rate

44.1kHz

performance Note

Program note

Cette pièce est un modeste hommage suite à la mort d'une immense personnalité musicale et spirituelle. [composer:2276][Olivier Messiaen] était un « protospectraliste », en ce sens qu'il était fasciné par les couleurs des séries harmoniques et leurs distorsions, y trouvant un prisme de lumière. La bande est composée de sons de piano, accordés chacun sur une des douze séries d'harmoniques correspondant à chaque note de la gamme. Le piano « tempéré », en direct, rejoint et transforme ces séries, sans jamais y appartenir, ni s'en séparer véritablement.

Jonathan Harvey, programme du concert de l'Académie d'Eté, Ircam, 20 juin 1998.

Version documentation creation date: 21 juin 2019 20:13, update date: 6 mai 2021 15:09