The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Performance date: June 17, 2009 - First performance

Documentation date: June 17, 2009

Version state

Valid

Validation date: May 3, 2018



Executions dates of this version

  • June 17, 2009,

Version documentalist

Version realisation

  • Serge Lemouton (Computer Music Designer)

Version length

10 mn

No other version available

Detailed staff

  • 1 vibraphone
(Detailed staff comes from Brahms, send mail to brahms-contenu@ircam.fr for correction.)

Electronic equipment list

Computer Music Equipment

  • 1 MacPro - Apple Desktops (Apple)
  • 1 Max/MSP - Max (Cycling74)
    version 5.0.7
  • 1 UFX - Sound Board (RME)
  • 1 BCF 2000 - MIDI Mixer (Behringer)

Audio Equipment

  • 2 SM 57 - Dynamic Microphones (Shure)
    Mixed on mono for score following and transformations
  • 2 DPA 4061 - Condenser Microphones (DPA)
    For sound renforcement
  • 1 Amplifier - Amplification
  • 8 Loudspeaker - Loudspeakers

Premiere

  • June 17, 2009, Paris, musée d'Orsay, festival Agora

Publisher:

  • Inédit

Realisation

  • Serge Lemouton

Work length

  • 10 mn

Event

  • Concert "Segui" - Wed 17 Jun 2009 - Auditorium du musée d'Orsay - Agora 2009
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File Author(s) Comment
Download [570.4 MB] Sound banks otemo sound banks serge Lemouton Sampler programs and sounds required to play the piece
Download [59.1 MB] Patch otemo max patch serge Lemouton Max MSP patch and libraries
Download [538.0 MB] Simulation files otemo-recordings Daniel Ciampolini Recordings of the vibraphone part to test the patch

Instructions

Loudspeaker setup

Software installation

The Otemo folder contains 2 directories :

  • otemo-pat  contains the max patch, and all the abstractions and external objects required.

  • otemo-machfive contains the sampler banks that are loaded into the max patch using the samplor~ object. The Motu MachFive software sampler is not required to run the the patch,it is  only used to edit the sampler banks.

Launch Max5 (version 5.07)

set the File Preferences to the following folders (and their subfolders):

  • otemo-pat/lib

  • otemo-machfive

set the DSP Status to :

 

 

 

Patch presentation

open the Otemo19 patch

Initialization routine

  1. clic on the Init Bang
  2. turn the Dac On
  3. select the antescofo Score for the first section "otemo-Aj-090608+tournes.ascovassos.txt" in the Menu on the "Suivi With Antescofo" section of the main patch.
  4. stop the score follower (just below the menu)
  5. When the vibraphonist is ready to play the piece, start the score follower.

Keyboard Commands

The following keys on the numeric keypad are used to control the patch during the execution :

  • 0 : stop the score follower
  • . : start the score follower
  • enter : advance to next bar

 

System calibration and tests

For the audio score following, two microphones (SM57 type) are set 15 cm below the vibraphone keys :

Open the "patcher calibrate" to adjust the level of the mix of these microphones 

Put the calibrate toggle on : the multislider should be high (as on the picture) and go below -22dB only for real silences.

Performance notes

You should monitor the score follower during the execution, in order to recover some eventual mistakes. For this purpose, use the computer keyboard (see the keyboard shortcuts section)



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Program note

Cette pièce s’inspire de l’architecture chaotique de Tokyo et du sens de l’ordre particulier qui en résulte.

Elle commence par plusieurs motifs de rythmes harmoniques, superposés et projetés dans des champs harmoniques. Chaque événement musical possède sa propre vitesse ; de nombreux changements de tempos surgissent donc au cours de la pièce. Des permutations dans l’ordre des événements eux-mêmes se produisent fréquemment, dessinant des sortes de boucles dissimilaires et créant ainsi un cercle vertueux. En principe, plus le tempo est lent, plus le jeu devient rapide, et plus un grand nombre d’informations est transmis. Les brusques changements et coupures désorientent la perception, puis la mémoire. Vers la fin de la première partie, la musique se dissipe dans un silence presque total.

La deuxième partie est plus systématique, sans présenter pour autant de répétitions exactes. Les images de « miroirs déformants » du matériau du vibraphone sont données sur différents registres par l’électronique. La pièce se termine en jeu mécanique, voire robotique. Grâce au logiciel de suivi de partition Antescofo, l’ordinateur suit le musicien et ajuste la coordination avec l’électronique. Dans la partie électronique, tous les paramètres de temps sont contrôlés constamment par la vitesse réelle du musicien.

Vassos Nicolaou, programme de la création, Agora 2009.

Version documentation creation date: None, update date: May 6, 2021, 3:10 p.m.