Jonathan BERNARD, « An Interview with Elliott Carter », Perspectives of New Music 28/2, été 1990, p. 180-214.
Jonathan BERNARD, « The Evolution of Elliott Carter’s Rhythmic Practice », Perspectives of New Music 26/2, 1988, p. 164-203.
Jonathan BERNARD, « Elliott Carter and the Modern Meaning of Time », Music Quarterly 79/4, 1995, p. 644-82.
Benjamin BORETZ, « Conversations with Elliott Carter », Perspectives of New Music, 8 n° 2, printemps-été 1970, p. 1-22.
Elliott CARTER, Collected Essays and Lectures, 1937-1995, edited by Jonathan W. Bernard, Rochester, University of Rochester Press, 1997.
Elliott CARTER, La dimension du temps : seize essais sur la musique, traduits par Vincent Barras, Dominique Caillat, Jacques Demierre, Carlo Russi et John Tyler Tuttle Jr, Genève, Contrechamps, 1998.
Elliott CARTER, Harmony Book, edited by Nicholas Hopkins and John Link, New York, Carl Fischer, 2002.
Dossier Elliott Cartercomprenant : Jean-Pierre DERRIEN, « Elliott Carter aujourd’hui », p. 51-53, Frédéric DURIEUX, «A Mirror on Which to Dwell, domaine d’une écriture », p. 55-67, Stéphane GOLDET, « Distant Music », pp. 69-75, Andrew MEAD, « Structure des hauteurs dans le3ème Quatuor», pp. 77-96 (traduit de l’anglais), Elliott CARTER, « La Musique et l’écran du temps », pp. 97-111(traduit de l’anglais),Entretemps, N° 4, juin 1987, p. 51-111.
Allen EDWARDS, Charles ROSEN, Heinz HOLLIGER, Entretiens avec Elliott Carter, traduits par Suzanne Rollier, Carlo Russi et Daniel Haefliger, Genève, Contrechamps, 1992.
David I. H. HARVEY, The later music of Elliott Carter : a study in music theory and analysis. New York, Garland, 1989.
John F. LINK, Elliott Carter : a guide to research, New York, Garland, 2000.
Andrew MEAD, « Twelve-Tone Composition and the Music of Elliott Carter », Concert Music, Rock and Jazz since 1945, Rochester, NY, 1995, ed. E.W. Marvin and R. Hermann, pp. 67-102.
Felix MEYER, Anne SHREFFLER, Elliott Carter. A Centennial Portrait in Letters and Documents, publié par la fondation Paul Sacher, The Boydell Press, Woodbridge, Suffolk, 2008.
Max NOUBEL, Le Quatuor pour hautbois et cordes d’Elliott Carter ou la complexité de l’évidence, article téléchargeable sur le site de l’EHESS, février 2006, http://musique.ehess.fr(lien vérifié en novembre 2012).
Max NOUBEL, Elliott Carter, ou le temps fertile, préface : « Un compositeur qui m’oblige à avancer… », un entretien avec Pierre Boulez, Genève, Contrechamps, 2000.
Enzo RESTAGNO, Elliott Carter : In Conversation with Enzo Restagno for Settembre Musica 1989, traduit de l’italien par Katherine Silberblatt Wolfthal (révision d’Elliott Carter) I.S.A.M. Monographs, n° 32, Brooklyn, NY, Institute for Studies in American Music, 1991.
Charles ROSEN, « Les langages musicaux d’Elliott Carter » traduit en français par Thierry Baud, Musiques Nord-Américaines , Genève, Contrechamps, avril 1986, p. 123-139.
Anne SHREFFLER, « Elliott Carter and his America », Carter 85th, Sonus 14 N° 2 (printemps 1994), p. 38-66.
David SCHIFF, The Music of Elliott Carter, London, Faber and Faber, 1998.
David SCHIFF, « Elliott Carter », dans l’encyclopédie Grove, Oxford University Press.
Discographie sélective
Elliott CARTER, The Music of Elliott Carter, Vol. 8, [seize compositions de 2002 à 2009] : 1. Horn Concerto ; 2. Sound Fields ; 3. Wind Rose ; 4. On Conversing with Paradise; 5. Mad Regales ; 6. Tintinnabulation ; 7. Due Duetti ; 8. Retracing II ; 9. Retracing ; 10. Retracing III ; 11. Figment III ; 12. Figment IV ; 13. Figment V ; 14. Clarinet Quintet ; 15. Poems of Louis Zukofsky ; 16. La Musique, Martin Owen : cor (1), BBC Symphony Orchestra (1, 2, 3), Leigh Melrose, baryton (4), Birmingham Contemporary Music Group (4), direction : Oliver Knussen (1, 2, 3, 4), BBC Singers (5), New England Conservatory Percussion Ensemble, direction : Frank Epstein (6), Rolf Schulte : violio, Fred Sherry : violoncelle (7), William Purvis : cor (8), Peter Kolkay : basson (9), Jon Nelson : trompette (10), Donald Palma : contrebasse (11) ; Hsin-Yun Huang alto (12), Simon Boyar : marimba (13), Charles Neidich : clarinette, Juilliard String Quartet (14), Lucy Shelton : soprano, Charles Neidich : clarinette (15), Lucy Shelton : soprano (16), 2 cds BRIDGE, 2010, n° 9314A/B.
Elliott CARTER, Quatuor à cordes n° 1 et 4, Quatuor Arditti, 1 cd Etcetera, KTC 1065.
Elliott CARTER, Quatuor à cordes n° 2 et 3 ; Elegy, Quatuor Arditti, 1 cd Etcetera KTC 1066.
Elliott CARTER, Quatuor à cordes n° 5 ; 90+ ; Sonate pour violoncelle et piano ; Figment ; Duo ; Fragment n° 1, Ursula Oppens : piano, Quatuor Arditti, 1 cd Montaigne MO 782091.
Elliott CARTER, Concerto pour piano ; Variations pour orchestre, Ursula Oppens, piano, Cincinnati Symphony Orchestra, direction : Michael Gielen, New World Records NW 347-2.
Elliott CARTER, Three Occasions, pour orchestre ; Concerto pour violon ; Concerto pour orchestre, Ole Böhn, violon, London Sinfonietta, direction : Oliver Knussen, 1 cd Virgin Classics 7 91503-2 262 404.
Elliott CARTER, Concerto pour hautbois ; Esprit rude/esprit doux ; A Mirror On Which To Dwell ; Penthode, Heinz Holliger : hautbois, Sophie Cherrier : flûte, André Troutté : clarinette, Phyllis Bryn-Julson : soprano, Ensemble intercontemporain, direction : Pierre Boulez, 1 cd Erato ECD 75553.
Elliott CARTER, Symphonia : sum fluxae pretium spei ; Concerto pour clarinette, BBC Symphony Orchestra, Michael Collins : clarinette, London Sinfonietta, direction : Oliver Knussen, 1 DG Col. 20/21 459 660-2.
Elliott CARTER, What Next ? opéra en un acte sur un livret de Paul Griffiths ; Asko Concerto, Valdine Anderson : soprano, Sarah Leonard : soprano, Hilary Summers : contralto, William Joyner : ténor, Dean Elzinga : baryton, Emanuel Hoogeveen : alto garcon, Netherlands Radio Chamber Orchestra, direction : Peter Eötvös, 1 cd ECM New Series 1817 472 1882.
Video
Frank SCHEFFER, A Labyrinth Of Time, Ideale Audience DVD9DS17.
Liens internet
Page Elliott Carter, site de l’éditeur Boosey & Hawkes, http://www.boosey.com(lien vérifié en nomvembre 2012).
Do you notice a mistake?
IRCAM
1, place Igor-Stravinsky 75004 Paris +33 1 44 78 48 43
opening times
Monday through Friday 9:30am-7pm Closed Saturday and Sunday