The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Documentation date
21 mai 2020
Version
Ableton Live Version 2020 - UNTESTED
Status
valid
Validation date
9 juin 2020
Documentalist
Manuel Poletti (Manuel.Poletti@ircam.fr)
Realisation
Manuel Poletti (Computer Music Designer)
Length
21 min
Upgrade motivation
Porting of the original patch into an Ableton Live session. The session hosts soundtrack, audio and visual click-tracks, and facilitates the navigation in the timeline when rehearsing.
Comment
The new form of the live-electronics allows a sound engineer to mix the live-electronics easily, without the need for a computer music designer.

Other Versions

200723 mars 2007

Detailed Staff

2 clarinets, bassoon, horn, trombone, 3 snare drums, piano, viola, cello, double bass

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Electronic Equipment List

Computer Music Equipment

1 Mac OS
OS (Apple) - Mac OS Mojave 10.14.6 or later
1 MIDI booster
Booster (generic) - Optional: when using the footswitch on stage
1 Sound Board
Sound Board (generic) - Outputs 3 audio channels - 2 channels sound-track + 1 channel click-track
1 Midi interface
MIDI Interfaces (generic) - Optional: hosts MIDI signal from the optional on-stage sustain pedal
1 Footswitch / Sustain Pedal
Footswitch / Sustain Pedal (generic) - Optional: remote triggering of the sound-track and the click-track for the conductor
1 MacBook Pro
Apple Laptops (Apple) - Apple laptop - runs the Live session
1 Live
Music Software (Ableton) - Live Suite 10.1.14 or later

Audio Equipment

1 HF System
HF System (Sennheiser) - Optional: may be used for the audio click-track for the conductor
2 Loudspeaker
Loudspeakers (generic) - Frontal diffusion with 2 x full-range speakers
2 subwoofer
Subwoofers (generic) - Bass reinforcement
1 ear-monitor
Headphones (generic) - Conveys the audio click-track to the conductor
1 Digital Mixing Desk
Digital Mixers (generic) - Generic

Video

1 Screen
Screen (generic) - Optional: remote on-stage screen for the conductor - ideally using HDMI - displays a visual click-track

Downloads

EclairDeLune-2020-Live

Manuel Poletti

525.49 Mo

Documentation Pages

Manuel Poletti

11.47 Mo

Technical Setup Max

Manuel Poletti

757.13 Ko


Instructions

 

Global description of the live-electronics

An Ableton Live session plays a stereo soundtrack through a stereo P.A., in sync with the conducting.

The synchronisation is achieved using an audio and/or visual click track.

The click track is sent to the conductor using an in-ear module, via a wireless (HF) connection, while the visual display is broadcasted using a video signal from the computer (HDMI recommanded) to a video screen placed on stage.

An optional on-stage MIDI pedal allows the conductor to trigger the start of the piece, if required.

 

What was achieved in this version

  • technical setup drawing & documentation
  • separated the 3-channels soundtrack into one stereo file for the live-electronics and one mono file for the click-track, so these may be imported into any DAW
  • reported all tempo and time-signature changes according to the audio click-track in the session
  • created a Max For Live device which displays a visual click-track with tempo, time-signature, bars, beats and smpte timing, to be displayed on a remote screen on stage
  • created a MIDI file containing notes for click-track, which may be used in any DAW

Read the detailed documentation.

 

WARNING: due to the lack of musical score in the previous versions, the new Live session needs to be checked and compared to the original score, when available.

Program Notes

À la fois sonate pour piano, œuvre d'ensemble et électronique, concerto pour trois caisses claires, pièce acousmatique, étude sur la spacialisation de groupes instrumentaux, Éclair de lune marque mon retour à l'électroacoustique après sept années durant lesquelles je me suis consacré à la musique instrumentale. Toujours réticent à l'idée d'être confronté à l'inertie du studio, mais conscient que mon oreille a été formée par l'expérimentation que j'y ai menée depuis mes 15 ans, j'ai décidé, sur ce projet, de me concentrer sur l'enrichissement réciproque de l'écriture et de la manipulation sur la matière sonore. Ce sont de multiples enregistrements de caisses claires qui m'ont permis d'élaborer la partie électronique, par un long travail de montage et de transformations (dans lequel j'ai été secondé par mon assistant musical, Sébastien Roux). Mais les sons obtenus ont aussi nourri les parties instrumentales, le tout visant à créer un continuum sonore reposant sur la construction de trames à partir de sons isolés. C'est la « coagulation » d'impacts qui crée ici la trame, dans une logique de synthèse granulaire (ce procédé avait été à l'origine du Grand jeu composé en 1998-99). C'est ainsi que l'unification sonore entre l'électronique, les caisses claires, et un ensemble composé de bois, cuivres, piano, et cordes, se fait plus par des relations verticales d'écriture que par une homogénéité sonore.


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