Pascal Dusapin (1955)

Perelà - Uomo di fumo (2001)

opera in chapters for eleven main characters, eight supporting roles, mixed choir, orchestra, tape and eleven musicians on stage

electronic work

  • General information
    • Composition date : 2001
    • Duration : 2 h 15 mn
    • Editor : Salabert, Paris
    • Livret (détail, auteur) :

      livret trilingue (italien, français, anglais) de Pascal Dusapin, d'après Aldo Palazzeschi, Il Codice di Perelà

Detailed formation
  • solistes : 2 solo sopranos, 2 solo mezzo-sopranos, 2 solo countertenors, solo tenor [aigu] , 4 solo bass voices
  • mixed choir
  • 3 flutes (also 1 piccolo), 3 oboes (also 1 English horn, 1 oboe d'amore), 3 clarinets (also 1 E-flat clarinet, 1 bass clarinet), 4 bassoons (also 1 contrabassoon), 4 horns, 4 trumpets, 3 trombones, tuba, 3 percussionists, timpani, piano (also harpsichord), 16 violins, 14 second violins, 12 violas, 10 cellos, 8 double basses

Creation information

  • Date : 24 February 2003
    Location :

    France, Paris, Opéra Bastille


    Performers :

    John Graham-Hall : ténor (Perelà), Youngok Shin : soprano (La reine), Chantal Perraud : soprano (La fille d’Alloro), Martine Mahé : mezzo-soprano (Une pauvre vieille), Nora Gubisch : mezzo-soprano (La marquise Oliva di Bellonda), Jaco Huijpen : basse (Le chambellan, Le ministre), Scott Wilde : basse (Le valet, Alloro, Le président du tribunal), Gregory Reinhart : basse (Premier garde du roi, Le philosophe Pilone), Nicolas Courjal : basse (Deuxième garde du roi, le banquier Rodella), Daniel Gundlach : contre-ténor (Le perroquet), Dominique Visse : contre-ténor (L’archevêque), chœur de chambre Accentus, Orchestre de l'Opéra national de Paris, mise en scène : Peter Mussbach, direction : James Conlon, Erich Wonder : décors, Andrea Schmidt-Futterer : costumes.

Information about electronic
Electronic device : sons fixés sur support (cd)