The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Performance date
February 15, 2024
Documentation date
February 21, 2024
Version
Philharmonie Paris Feb. 2024
Status
valid
Validation date
February 24, 2024
Documentalist
  • aleonard (aleonard@ircam.fr)
  • Manuel Poletti (Manuel.Poletti@ircam.fr)
Realisation
Manuel Poletti (Computer Music Designer)
Length
27 min
Upgrade motivation
Ableton Live 11 version
Comment
Approved by M. Lindberg

Other Versions

2011-Paris104-SpatApril 25, 2014

Detailed Staff

Soloist
clarinet, bass clarinet, contrabass clarinet, 2 percussionists, piano, cello

4 flutes, 4 piccolos, alto flute, 3 oboes, English horn, 3 clarinets, Eb clarinet, bass clarinet, alto saxophone, 3 bassoons, contrabassoon, 4 horns, 4 trumpets, 4 trombones, tuba, 4 percussionists, 2 harp, piano, celesta, 14 violins, 12 second violins, 10 violas, 8 cellos, 6 double basses

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Channel Details

Number of input channels
3
Number of output channels
8

Electronic Equipment List

Computer Music Equipment

1 MIDI booster
Booster (generic) - Boost MIDI line from stage to FOH
1 BCF 2000
MIDI Mixer (Behringer) - or any other MIDI controller
1 Sound Board
Sound Board (generic) - RME recommended
1 other computer gear
other Computer Gear (generic) - audio-to-MIDI trigger device with 4 audio inputs and 1 midi output, such as the Ddrum DDTi
4 Pad
Pad (generic) - on stage, with robust stands - height: ~1m30
2 MIDI Cables
MIDI Cables (generic) - MIDI to XLR converter
1 MacBook Pro
Apple Laptops (Apple) - M2 recommended
1 Live
Music Software (Ableton) - Live 11.3 or later
1 iConnectMIDI2+
MIDI Interfaces (iConnectivity) - Hosts MIDI from pads on stage - feeds main laptop & spare laptop

Audio Equipment

6 Loudspeaker
Loudspeakers (generic) - L/R front (-30°/+30°), Ls/Rs side (-90°+90°), Lb/Rb rear (150°/+150°)

Downloads

Kraft 2024 for Ableton Live 11.3

Manuel Poletti

874.92 Mo

Live Electronics Instructions

Manuel Poletti

9.29 Mo


Instructions

1. Audio setup

1 x Apple Mac Book Pro M2, 1 x RME soundboard, 1 x Ableton Live 11
1 x iPad Pro for the score

2. Loudspeaker setup

6 x speakers around the audience + 1 or 2 monitors on stage for percussionist

3. Midi setup

1 x BCF2000 or other MIDI controller
1 x iConnect2 MIDI interface
4 x electronic drum pads with robust stands - height: ~1m30
1 x audio-to-MIDI trigger device with 4 audio inputs and 1 midi output, such as the Ddrum DDTi

4. Software installation

Install and authorize a copy of Ableton Live 11.3 or later

a) Ableton Live session

Load the Kraft2024-Philarmonie.als Live document

b) Routing in Ableton Live

Audio input1: Piano (mono)
Audio input2: Cello (mono)
Audio input3: Clarinet (mono)
Audio outputs 1/2: L/R front (-30°/+30°)
Audio outputs 3/4: Ls/Rs side (-90°+90°)
Audio outputs 5/6: Lb/Rb rear (150°/+150°)
Audio outputs 7/8: pads monitors (on stage)

c) Audio settings

Sample Rate: 48kHz, Buffer Size: 32 samples

5. Patch presentation

a) Notations

Use the Kraft Soloists Score.pdf which can be found in the Docs folder. Annotations are from the sound engineer and the electronic musician. All cues were reported in there.

b) Shortcuts

Events can be triggered using a MIDI control of one’s choice.

6. Initialization routine

Follow instructions in the Live Electronics Instructions.pdf document.

7. System calibration and tests

Follow instructions in the Live Electronics Instructions.pdf document.

8. Performance notes

Follow instructions in the Live Electronics Instructions.pdf document.

Program Notes

Étude sur des interpolations rythmiques, développées auparavant dans des œuvres comme Sculpture II, Ground ou Zona, Kraft marque le début de l’utilisation par Lindberg de l’ordinateur comme outil de composition assistée. Il passa un an, sur les deux années que dura la composition de cette œuvre massive, à concevoir l’environnement informatique qui devait lui servir ensuite à calculer les proportions et les transformations rythmiques et harmoniques complexes. Kraft a été écrit à Paris (1983), à Berlin (1984) et à Helsinki (1985).

L’ensemble des solistes constitue la clef de voûte de l’orchestre, le catalyseur de l’action et le sommet de l’iceberg formé par l’énorme masse sonore. Tous les membres de l’ensemble jouent, en plus de leurs instruments premiers, de nombreux instruments de percussion, surtout métalliques, collectés chez un ferrailleur. La musique est spatialisée dans l’espace par un système de haut-parleurs et par les déplacements des solistes, y compris du chef d’orchestre, pendant l’exécution. Dans sa globalité, Kraft se divise en deux grands mouvements, suivis d’une coda relativement longue.

Pièce très forte et originale, Kraft apparut vite comme l’œuvre phare de Lindberg. Après la première, remarquée par le grand public, au festival d’Helsinki en 1985, elle devint lauréate de la Tribune des compositeurs à l’Unesco en 1986. Elle reçut également le prix du Conseil nordique en 1986, et l’enregistrement, effectué à Stockholm et publié par Finlandia Records, fut primé par le prix Koussevitsky en 1988.


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IRCAM

1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43

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Closed Saturday and Sunday

subway access

Hôtel de Ville, Rambuteau, Châtelet, Les Halles

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