The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Performance date
10 juin 2011
Documentation date
25 avril 2014
Version
2011-Paris104-Spat
Status
valid
Validation date
3 mai 2018
Documentalist
Manuel Poletti (Manuel.Poletti@ircam.fr)
Length
27 min
Upgrade motivation
Backup of Spat patch especially written for the performance at 104, Paris - 2011.

Other Versions

Detailed Staff

Soloist
clarinet, bass clarinet, contrabass clarinet, 2 percussionists, piano, cello

4 flutes, 4 piccolos, alto flute, 3 oboes, English horn, 3 clarinets, Eb clarinet, bass clarinet, alto saxophone, 3 bassoons, contrabassoon, 4 horns, 4 trumpets, 4 trombones, tuba, 4 percussionists, 2 harp, piano, celesta, 14 violins, 12 second violins, 10 violas, 8 cellos, 6 double basses

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Electronic Equipment List

Computer Music Equipment

1 Macintosh Powerbook
Apple Laptops (Apple)
1 Fireface 800
Sound Board (RME)
1 Max Runtime
Max (Cycling74)
1 Ircam Spat
Library (Ircam)

Audio Equipment

8 Loudspeaker
Loudspeakers (generic)

Downloads

patch

195.34 Mo

documentation elements

72.55 Mo


Instructions

The archive contains all original instructions in order to perform the piece.

In addition, one Max/MSP patch has been added to the archive. This Max patch was especially created for the performance, and allows the spatialization of solo instruments as required by the composer.

To perform the piece, download a copy of Max Runtime from www.cycling74.com. Request authorization for Spatialisateur on www.forumnet.ircam.fr

Once Max/MSP installed and Spatialisateur authorized, launch the Max patch:

- turn DSP on

- open the Spat window to monitor the spatialization

- click the Init button

- hit the space bar to trigger events according to electronic events annotated in the score. The score is also present in the archive.

Spatialized instruments are piano, clarinet and cello.

Additionally, electronic Pad drums are also diffused through the Patch, separately from other solo instruments.

 

Program Notes

Étude sur des interpolations rythmiques, développées auparavant dans des œuvres comme Sculpture II, Ground ou Zona, Kraft marque le début de l’utilisation par Lindberg de l’ordinateur comme outil de composition assistée. Il passa un an, sur les deux années que dura la composition de cette œuvre massive, à concevoir l’environnement informatique qui devait lui servir ensuite à calculer les proportions et les transformations rythmiques et harmoniques complexes. Kraft a été écrit à Paris (1983), à Berlin (1984) et à Helsinki (1985).

L’ensemble des solistes constitue la clef de voûte de l’orchestre, le catalyseur de l’action et le sommet de l’iceberg formé par l’énorme masse sonore. Tous les membres de l’ensemble jouent, en plus de leurs instruments premiers, de nombreux instruments de percussion, surtout métalliques, collectés chez un ferrailleur. La musique est spatialisée dans l’espace par un système de haut-parleurs et par les déplacements des solistes, y compris du chef d’orchestre, pendant l’exécution. Dans sa globalité, Kraft se divise en deux grands mouvements, suivis d’une coda relativement longue.

Pièce très forte et originale, Kraft apparut vite comme l’œuvre phare de Lindberg. Après la première, remarquée par le grand public, au festival d’Helsinki en 1985, elle devint lauréate de la Tribune des compositeurs à l’Unesco en 1986. Elle reçut également le prix du Conseil nordique en 1986, et l’enregistrement, effectué à Stockholm et publié par Finlandia Records, fut primé par le prix Koussevitsky en 1988.


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