
James Alexandropoulos-McEwan
Compositeur et guitariste gréco-écossais né le 27 juin 1992 à Athènes.
This text is being translated. We thank you for your patience.
James Alexandropoulos-McEwan commence ses études de musique en apprenant la guitare classique à l’âge de dix ans, puis la guitare électrique en autodidacte. Il s’essaye à la composition d’abord pour des projets de rock indépendant à Athènes. En 2016, il obtient une diplôme de premier cycle en composition avec les honneurs au Conservatoire de Birmingham où il remporte la même année le prix de composition de la Birmingham Chamber Music Society, remis par Richard Ayres. En 2018, il termine son master de composition au Conservatoire royal de La Haye où il reçoit une distinction « pour le développement d’une nouvelle praxis musicale et la relation avec le public à travers de nouvelles techniques et technologies ». Cette même année, il est compositeur en résidence de la Composer’s Kitchen du Quatuor Bozzini.
Son travail est à la recherche d’un espace entre musique classique contemporaine, rock décalé, musique improvisée et électronique : avec le projet d’ambient/noise Flowers/Ghosts&Echoes, il a publié l’album « \\\ \\\N drift /////// flux \\\\\ change ||||||||| » sur le label Polyscope, chez qui il publie aussi « and now that we are here » en 2020 avec le groupe Quaich. Le compositeur désire créer une « incohérence cohérente » au sein d’un matériau dense cachant des éléments d’harmonie et de mélodie, permettant à l’auditeur et au spectateur de trouver son propre chemin dans les mondes complexes créés, et de trouver un sens dans ces éléments soigneusement opposés.
Le catalogue de James Alexandropoulos-McEwan comprend une importante part interdisciplinaire, de performances musicales, d’installations et de projets liés à l’audiovisuel : il a composé la musique de différents projets de films, notamment la bande sonore du film Footprints in The Valley (2019) de la photographe/cinéaste Eline Benjaminsen, et la bande sonore du projet vidéo/installation de 4 heures « Document » créé par Mihály Stefanovicz et présenté à Tromsø, en Norvège, en 2020. Les installations sur lesquelles il travaille sont souvent composées d’éléments électroniques bricolés, de réseaux de haut-parleurs de différentes qualités (blurry, glitched, and jumbled, 2018) où se mêlent souvent des smartphones du public comme dispositifs de lecture multimédia (Layers, 2017 ; More Layers, 2018 ; Detached [but interconnected?), 2018 ; a/mi(d)st a/noise_and, -[d]is_interference///, 2022).
Son travail a été présenté au Muziekgebouw d’Amsterdam, à la Casa da Música à Porto, au Tivoli Vredenburg à Utrecht, à la Fondation Onassis à Athènes, ainsi qu’au Canada, en Corée du Sud, en Allemagne, en République tchèque, en Malaisie et aux États-Unis. Ses œuvres ont été jouées à la Gaudeamus Muziekweek d’Utrecht, au Tectonics Athens, au festival Music in PyeongChang, et James Alexandropoulos-McEwan a également été compositeur vedette de la Evening of Today 2018 du Nieuw Ensemble. Il a reçu une commande de la conférence C.I.D. 2018 de la municipalité de La Haye pour laquelle il a développé en collaboration l’œuvre audiovisuelle immersive Detached [but interconnected?).
En 2022, sa pièce a/mi(d)st a/noise_and, -[d]is_interference///, commande de Time of Music, Gaudeamus Festival et du Festival d’Automne de Varsovie, est en tournée dans cinq festivals majeurs de musique contemporaine, dont l’Académie du festival ManiFeste de l’Ircam.
© Ircam-Centre Pompidou, 2022
Sources
James Alexandropoulos-McEwan, Quatuor Bozzini
- Solo (excluding voice)
- Big/Small, Far/Close for solo classical guitar (2014), 5 mn
- closetful of Beethoven Busts for piano (2014), 2 mn
- Waves, or “On the Day Your Mentality Catches up with Your Biology” for piano (2014), 6 mn
- Mary and The Boy’s Dance is Getting Better for piano (2016), 10 mn
- [ a piece for Ivan ] for piano (2017), 10 mn
- This Mourning Memory for solo electric guitar (2021), 5 mn
- Chamber music
- Hiding // Beneath // The Surface for piano and percussion duo (2014), 6 mn
- SWAY for viola, bass clarinet and piano (2015), 7 mn
- The Old Man and The Sea for recorder septet (2015), 4 mn
- On a Canon That’s Already Started for flute, clarinet and piano (2016), 3 mn
- elec Place for 3-6 instruments, tape, and reverberance (2016), between 8 mn and 12 mn
- POP Pop poP 2 for two pianos (2016), 9 mn
- Kinda Broken for flute, clarinet, violin, viola, cello and piano (2017), 2 mn
- Melodies Against Eachother original version for flute, clarinet, viola and piano four hands (2017), 3 mn
- Moot for clarinet or trumpet, alto saxophone, piano and electric guitar (2017), 19 mn
- On / Off for bass clarinet, accordion, percussion and double bass (2017), 10 mn
- elec Torrents and Streams for flute, cello, trombone, piano, percussion, two electric guitars and laptop (and/or smartphone) ensemble hidden in the audience (2017), 7 mn
- elec blurry, glitched, and jumbled for saxophone octet and eight small speakers (2018), 15 mn about
- Searching: Dragged, and Beckoned / Pushing Through. for string quartet with scordatura (2018), between 16 mn and 22 mn
- elec a/mi(d)st a/noise_and, -[d]is_interference/// for six percussionists, small speakers, tape and the audience’s smartphones (2022), 5 mn
- Instrumental ensemble music
- A Group Improvisation for Conducted Ensemble for large mixed ensemble and conductor (2013), between 5 mn and 6 mn
- Clarity for alternative orchestra or large mixed ensemble (2014), between 6 mn and 12 mn
- Patience for orchestra (2014), 6 mn
- Almost There for ensemble (2015), 6 mn
- Between Places for ensemble (2015), 5 mn
- Blocks for ensemble (2016), 5 mn
- Is It Working? for large pipe organ, two midi controlled large pipe organs, flute, bass clarinet, violin, cello and two percussions (2017), 9 mn
- Reverb Music strings and piano arrangement (2017), 5 mn
- elec Detached [but interconnected?) for small mixed ensemble, array of speakers, tape and audience smartphones (2018), 11 mn
- elec More Layers for mixed ensemble of 12 players (flexible instrumentation) spread across the performance space, tape, coloured lights or multiple projections spread across the performance space, audio-reactive lights, and the audience’s smartphones (2018), 30 mn
- Polluters for microtonal mixed ensemble (2018), between 3 mn and 10 mn
- Reverb Music orchestra version (2019), 10 mn
- Melodies Against Eachother ensemble arrangement (2021), 8 mn
- On A Canon That’s Already Started ensemble arrangement (2021), 3 mn
- Concert music
- Reverb Music original version for piano and eight sustaining instruments (2016), between 6 mn and 12 mn
- Vocal music and instrument(s)
- i feel tired for vocal quintet and ensemble (2018), 4 mn
- Electronic music / fixed media / mechanical musical instruments
- elec Layers for many smartphones and/or other video playback devices (2017), between 5 mn and 15 mn
- 2022
- elec a/mi(d)st a/noise_and, -[d]is_interference/// for six percussionists, small speakers, tape and the audience’s smartphones, 5 mn
- 2021
- Melodies Against Eachother ensemble arrangement, 8 mn
- On A Canon That’s Already Started ensemble arrangement, 3 mn
- This Mourning Memory for solo electric guitar, 5 mn
- 2019
- Reverb Music orchestra version, 10 mn
- 2018
- elec Detached [but interconnected?) for small mixed ensemble, array of speakers, tape and audience smartphones, 11 mn
- elec More Layers for mixed ensemble of 12 players (flexible instrumentation) spread across the performance space, tape, coloured lights or multiple projections spread across the performance space, audio-reactive lights, and the audience’s smartphones, 30 mn
- Polluters for microtonal mixed ensemble, between 3 mn and 10 mn
- Searching: Dragged, and Beckoned / Pushing Through. for string quartet with scordatura, between 16 mn and 22 mn
- elec blurry, glitched, and jumbled for saxophone octet and eight small speakers, 15 mn about
- i feel tired for vocal quintet and ensemble, 4 mn
- 2017
- Is It Working? for large pipe organ, two midi controlled large pipe organs, flute, bass clarinet, violin, cello and two percussions, 9 mn
- Kinda Broken for flute, clarinet, violin, viola, cello and piano, 2 mn
- elec Layers for many smartphones and/or other video playback devices, between 5 mn and 15 mn
- Melodies Against Eachother original version for flute, clarinet, viola and piano four hands, 3 mn
- Moot for clarinet or trumpet, alto saxophone, piano and electric guitar, 19 mn
- On / Off for bass clarinet, accordion, percussion and double bass, 10 mn
- Reverb Music strings and piano arrangement, 5 mn
- elec Torrents and Streams for flute, cello, trombone, piano, percussion, two electric guitars and laptop (and/or smartphone) ensemble hidden in the audience, 7 mn
- [ a piece for Ivan ] for piano, 10 mn
- 2016
- Blocks for ensemble, 5 mn
- Mary and The Boy’s Dance is Getting Better for piano, 10 mn
- On a Canon That’s Already Started for flute, clarinet and piano, 3 mn
- POP Pop poP 2 for two pianos, 9 mn
- elec Place for 3-6 instruments, tape, and reverberance, between 8 mn and 12 mn
- Reverb Music original version for piano and eight sustaining instruments, between 6 mn and 12 mn
- 2015
- Almost There for ensemble, 6 mn
- Between Places for ensemble, 5 mn
- SWAY for viola, bass clarinet and piano, 7 mn
- The Old Man and The Sea for recorder septet, 4 mn
- 2014
- Big/Small, Far/Close for solo classical guitar, 5 mn
- Clarity for alternative orchestra or large mixed ensemble, between 6 mn and 12 mn
- Hiding // Beneath // The Surface for piano and percussion duo, 6 mn
- Patience for orchestra, 6 mn
- Waves, or “On the Day Your Mentality Catches up with Your Biology” for piano, 6 mn
- closetful of Beethoven Busts for piano, 2 mn
- 2013
- A Group Improvisation for Conducted Ensemble for large mixed ensemble and conductor, between 5 mn and 6 mn
Liens Internet
- SoundCloud : www.soundcloud.com
- Chaîne YouTube : www.youtube.com
- Podcast « In conversation with James Alexandropoulos-McEwan (Ep. 12) » sur Mixcloud, 14 mai 2016.
(liens vérifiés en juin 2022).
Discographie
- Quaich, « and now that we are here », 1 CD Polyscope, 2020.
- Flowers/Ghosts&Echoes, « \\\ \\\N drift /////// flux \\\\\ change ||||||||| », 1 CD Polyscope, 2019.