! Informations prior to 2002 : update is coming

Alain Bancquart

French composer born 20 June 1934 in Dieppe; died 26 January 2022.

Alain Bancquart was born in 1934 in Dieppe, France. He studied violin, viola, chamber music, counterpoint, fugue, and composition at the Paris Conservatory (CNSMDP). He held the position of third solo violist with the Orchestre National de France from 1961 to 1973 before becoming its regional musical director (Directeur Musical des Orchestres de Régions) from 1973-1974, then its musical director from 1975-1976. In 1977, he was appointed Inspecteur de la Musique, overseeing music programs funded by the French Ministry of Culture, a position he held from 1977 to 1984. In parallel, he worked as a producer for Radio France on its “perspectives du XXème siècle“ programming (“perspectives on the twentieth century”). In 1984, Marc Bleuse called on Bancquart to redesign the composition program at the Paris Conservatory (CNSMDP), and to teach composition himself there.

In 1995, Bancquart retired from his teaching and institutional responsibilities, although he continued to run the “Nouveaux Intervalles“ (New Intervals) seminar at the Paris Conservatory. Bancquart also composed throughout his career; and since 1967 has devoted himself to the study of micro-intervals, using quarter tones for the most part, as well as, more recently, sixteenth tones. Highlights of his work include three string quartets, many vocal pieces, two violin concertos, a partition concertante for cello and ensemble, five symphonies for large orchestra, numerous flute pieces for solo and ensemble, and two chamber operas.

Alain Bancquart is the winner of the Grand Prix de la SACEM and the Grand Prix National de Musique.


© Ircam-Centre Pompidou, 1997

By

This text is being translated. We thank you for your patience.

© ,

Lien Internet

(lien vérifié en février 2022).

Bibliographie

  • Alain BANCQUART, Quelques années fructueuses. Dans Cohen-Levinas Danielle [éditrice] «Vingt-cinq ans de creation musicale contemporaine : L’Itineraire en temps reel», Musique et musicologie, Paris, Harmattan 1998 [2e édition ; 575 p. ; ill. ; mus. ; catalogue des oeuvres ; disco ; ISBN: 2-7384-6723-7]
  • Alain BANCQUART, Musique : Habiter le temps (préface de Franck C. Yeznikian). Éditions Symétrie, Lyon 2003 [112 p. ; ISBN 2-914373-03-]
  • Michel FISCHER, La musique sacrée en France de 1945 a 1995 : Approches d’une réalité paradoxale. Brumana Biancamaria & Ciliberti Galliano (éditeurs), «La musica e il sacro», Firenze, Olschki 1997, p. p. 201-217
  • Les Cahiers du CIREM (28-29) juin-septembre 1993, numéro consacré à Alain Bancqart :
  • Julien DE GERANDO, Alain Bancquart, Sonate pour piano : Esquisse analytique et reflexions esthetiques. p. 125-141
  • Michel RIGONI, La cinquieme symphonie, Partage de Midi : La longue durée dans l’histoire de la symphonie. p. 153-170
  • Michel FISCHER, Thrène 2 et la Grande mélodie : Du constructivisme à l’explicatif. p. 81-111
  • Alain FERON, Les trois quatuors a cordes de Alain Bancquart. p. 143-152
  • Hugues DUFOURT, Alain Bancquart : La forme et le fond. p. 171-174
  • Jean-Marc CHOUVEL, Texte et musique dans l’oeuvre de Alain Bancquart : Autour d’une analyse - Les Cinq dits de Jean-Claude Renard. p. 67-80
  • Pierre-Albert CASTENET, Les postulats primordiaux et le paradigme de modernité. p. 113-123
  • Alain BANCQUART, Musique : Imaginaire, combinatoire - Essai sur la composition en micro-intervalles. p. 9-66
  • Pierre-Yves ARTAUD, Le temps retrouvé. p. 125-126
  • Nicolas ROBERT, La combinatoire systematique de l’imaginaire. Dans «Digraphe» (65) septembre 1993, p. 74-78 [ISSN: 0335-315X]
  • Marie-Claire et Alain BANCQUART, Les tarots d’Ulysse. «Les ecrivains francais et l’opera», Köln, DME 1986, p. 287-293
  • Maurice LE ROUX (éditeur), La musique. Paris, Retz, 1979 [640 p. ; Ill. ; bib.]