informations générales

date de composition
1998
date de révision
1998, 1998
durée
17 min

genre

Musique soliste (sauf voix) (Synthétiseurs ou ancêtres (Ondes Martenots ...))

effectif détaillé

2 claviers électroniques/MIDI/synthétiseurs [disklaviers]

informations sur la création

date
1998
États-Unis, New York,  Merkin  Hall
interprètes
Ursula Oppens.

date
1999
États-Unis, Chicago, Northwestern  University
interprètes
Ursula Oppens.

date
Octobre 2000
États-Unis, Irvine (CA), Center for Contemporary Music, Mills College and Eclectic Orange Festival, Orange County Philharmonic Society
interprètes
Aki Takahashi, Ursula Oppens.

Information sur l'électronique

Dispositif électronique
autre dispositif électronique(Computer Mac, Software Instrument Interactive MAX Software)

observations

« Since Ursula Oppens expressed the strong desire to participate creatively [in this Disc Richard Teitelbaum Piano Plus – Piano Music 1963-1998, New World Records, n. 80756-2], I conceived the work as a kind of “toolkit” for real-time interactive composition. It consists of hardware (two Disklaviers and a MAC laptop), interactive real-time software (the Marx Brothers 4.0 patch program written in MAX), and notated music. The compositional attitude roots itself in the tradition of Earle Brown, John Cage, and David Tudor. Brown’s pioneering “open form” pieces of the early ’50s (Folio, December 1952) and Cage’s works, like Variations II and Cartridge Music, provided material for the performer (usually Tudor) to construct and perform the piece, thus requiring him to complete the compositional process and thereby collaborate in the compositional act. Mastering this challenge inspired Tudor to try his hand at composing music of his own, and in so doing, he has left us an extraordinary legacy of work and new compositional concepts, creating an extended instrument system, and regarding the total configuration as the composition ».
[“Composer’s Notes”, Livret du CD Richard Teitelbaum Piano Plus – Piano Music 1963-1998, New World Records, n. 80756-2; https://nwr-site-liner-notes.s3.amazonaws.com/80756.pdf]


œuvres similaires


Cette fiche œuvre a valeur encyclopédique, elle ne reflète pas les collections de la médiathèque de l'Ircam. Veuillez vous référer aux fiches "partitions".


Vous constatez une erreur ?

IRCAM

1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43

heures d'ouverture

Du lundi au vendredi de 9h30 à 19h
Fermé le samedi et le dimanche

accès en transports

Hôtel de Ville, Rambuteau, Châtelet, Les Halles

Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique

Copyright © 2022 Ircam. All rights reserved.