informations générales

date de composition
1984
durée
26 min
éditeur
Boosey & Hawkes
Cycle
De Materie
Auteur ou contenu du livret

Dr MHJ Schoenmaekers, Beginselen der beeldendewiskunde et Mvan Domselaer-Middelkoop, Herinneringen aan Mondriaan (néerlandais).

genre

Musique vocale et instrument(s) (2 ou plus voix solistes et ensemble de plus de 25 instruments)

effectif détaillé

Soliste(s)
2 sopranos solo, 2 mezzo-sopranos solo, récitante

2 percussionnistes, 4 trombones, 4 trompettes, saxophone baryton, 2 saxophones ténor, 2 saxophones alto, 3 flûtes, 3 pianos [2nd de préférence électronique, 3ème droit, derrière le public], 2 guitares, basse électrique, contrebasse [ad lib. ou deuxième sax. baryton], clavier électronique/MIDI/synthétiseur [synthétiseur : pré-set : harpe et orchestre à cordes]

informations sur la création

date
9 juin 1985

Pays-Bas, Amsterdam, Kaalslaag Paradiso

Information sur l'électronique

Dispositif électronique
amplification

observations

voir aussi De Materie

Note de programme

The text sung by the four voices discusses the ‘perfect line’. In the original book, a cross-figure is shown as two perpendicular lines: T

This is an example of a ‘perfect straight line’, according to the metaphysical theories of the author, Dr Schoenmaekers, who greatly influenced Mondrian’s thoughts.

A ‘boogie-woogie’ piano is placed on the left side at the back of the hall. At rehearsal fig.29 – or earlier, depending on the size of the hall – the dancer begins moving extremely from the piano towards the conductor. She walks backwards, ‘drawing out’ the laser beam with her outstretched arm.

She should reach the conductor at rehearsal fig.39 and four bars before 40, lowers her arm so that a gigantic laser-T (created means of small mirrors) suddenly appears above the audience. At that moment, completely unexpectedly, the boogie-woogie piano part begins. The dancer, taking a microphone, starts talking about her memories of Mondrian (see score).

The English version of the spoken text my be chosen, though the ‘exotic’ authentic Dutch of the writer, painter and composer is preferred.

It is very important that the same person ‘makes the T’ and speaks the text. Some spotlights should be used during the performance of the dancer/speaker.



Louis Andriessen.

œuvres similaires


Cette fiche œuvre a valeur encyclopédique, elle ne reflète pas les collections de la médiathèque de l'Ircam. Veuillez vous référer aux fiches "partitions".


Vous constatez une erreur ?

IRCAM

1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43

heures d'ouverture

Du lundi au vendredi de 9h30 à 19h
Fermé le samedi et le dimanche

accès en transports

Hôtel de Ville, Rambuteau, Châtelet, Les Halles

Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique

Copyright © 2022 Ircam. All rights reserved.