Louis Andriessen
3 flûtes (aussi 2 flûtes piccolos), 2 hautbois, 2 clarinettes, clarinette basse, contrebasson, 2 cors, 2 trompettes, 2 trombones, 2 guitares, 2 percussionnistes, harpe, 2 pianos, 3 violons, 3 violons II, 2 altos, 2 violoncelles, 2 contrebasses [nombre de cordes minimum], clarinette contrebasse, basse électrique, 2 claviers électroniques/MIDI/synthétiseurs [synthétiseurs]
Allemagne, Cologne
le chœur d'enfants de la cathédrale de Cologne et l'Ensemble Modern, direction : Sian Edwards.
Dancing on the bones is a ‘diabolic’ scherzo for large ensemble. This kind of symphonic poem was popular in the second half of the nineteenth century, and I have taken as a model Danse macabre by Camille Saint-Saëns. The sonata form, with its two themes, is retained, but the duration has been multiplied by 1•7. The xylophone in Danse macabre depicts the bones of dancing skeletons, and it appears at the same relative positions in my own piece. The combination of the perfect and the diminished fifth in the ‘detuned’ violin solo of Saint-Saëns’ devil is also used as structural pitch material. Towards the end a children’s choir sings a text about what happens to the body when you die. Dancing on the bones may serve as the final part of the Trilogy of the Last Day, a cycle of compositions about mortality.
Cette fiche œuvre a valeur encyclopédique, elle ne reflète pas les collections de la médiathèque de l'Ircam. Veuillez vous référer aux fiches "partitions".
Vous constatez une erreur ?
1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43
Du lundi au vendredi de 9h30 à 19h
Fermé le samedi et le dimanche
Hôtel de Ville, Rambuteau, Châtelet, Les Halles
Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique
Copyright © 2022 Ircam. All rights reserved.