\r\nLa première génération qui entre de plein droit dans la base est donc celle constituée par John Cage, Olivier Messiaen ou encore Elliott Carter.\r\n\u003C/p>\r\n\r\n\u003Ch3>Contenus\u003C/h3>\r\n\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\r\nLes données sont progressivement mises à jour depuis juillet 2007, en remplacement de celles de l’ancienne version de la base, développée entre 1996 et 2001 par Marc Texier. L’information peut donc être incomplète pour certains compositeurs non encore traités : dans ce cas l’indication « ! Informations antérieures à 2002 » apparaît en haut de page. Pour tous les autres documents, la date de dernière mise à jour est indiquée en haut de page.\r\n\u003C/p>\r\n\r\n\u003Ch3>Mises à jour et nouvelles entrées\u003C/h3>\r\n\r\n\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">Les mises à jour se font compositeur par compositeur. Pour un compositeur donné, sont systématiquement revus ou créés les documents suivants :\r\n\u003C/p>\r\n\u003Cul style=\"text-align: justify;\">\r\n \u003Cli>la biographie\u003C/li>\r\n \u003Cli>le catalogue exhaustif de ses œuvres (y compris, si possible, les œuvres disparues, retirées ou posthumes)\u003C/li>\r\n \u003Cli>une liste de ressources bibliographiques, discographiques et internet,\u003C/li>\r\n \u003Cli>des éventuels documents attachés (Parcours de l’œuvre, interviews, analyses, notes de programme etc.)\u003C/li>\r\n\u003C/ul>\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\r\nLa définition des priorités de mises à jour et nouvelles entrées des compositeurs s’opèrent suivant une méthodologie basée sur l’observation de la vie culturelle européenne :\r\n\u003C/p>\r\n\u003Cul style=\"text-align: justify;\">\r\n \u003Cli>Avant chaque saison, nous relevons les programmations à venir des principaux festivals, institutions et ensembles musicaux européens investis dans le domaine de la création musicale. Cette observation s’opère par cercles concentriques en partant de l’activité propre de l’Ircam (année n-2), puis de celle des partenaires privilégiés (année n-1) jusqu’aux grandes institutions et festivals européens de création (année n) ;\u003C/li>\r\n \u003Cli>Chaque compositeur est crédité de points en fonction de l’importance et de l’intensité de l’activité musicale le concernant. Ce classement permet de définir les priorités pour chaque trimestre ;\u003C/li>\r\n \u003Cli>Si un compositeur n’a pas obtenu assez de points pour figurer dans les priorités, il cumule ceux-ci sur le trimestre suivant ; et ainsi remonte progressivement dans la liste des priorités.\u003C/li>\r\n \u003Cli>Une fois mis à jour, les documents attachés à un compositeur sont valables trois ans, après lesquels le processus décrit ci-dessus reprend.\u003C/li>\r\n\u003C/ul>\t\r\n\r\n\u003Ch3>Erreurs ou omissions\u003C/h3>\t\r\n\t\t\t\t\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\r\nSi la mise à jour est déjà effectuée (date postérieure à juin 2007) : nous invitons les musicologues, les compositeurs (ou leur éditeur) à nous signaler toute erreur ou omission importante. Elle sera corrigée, dans la mesure du possible, au cours du trimestre suivant. De même, nous les invitons à nous faire connaître leurs œuvres nouvelles, en mentionnant tous les éléments nécessaires à la création d’une fiche œuvre nouvelle.\r\n\u003C/p>\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\t\t\r\nSi la mise à jour n’est pas encore effectuée (indication : « mise à jour à venir ») : Les compositeurs peuvent nous signaler des erreurs ou omissions importantes. Ces indications seront prises en compte au moment de la mise à jour à venir. Un compositeur peut également demander le retrait de sa biographie dans l’attente de la mise à jour.\r\n\u003C/p>\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\r\nPour cela : \u003Ca href=\"mailto:brahms-contenu[at]ircam[dot]fr\">écrire\u003C/a> à l’administrateur de publication\r\n\u003C/p>\r\n",{"id":14,"url":15,"titleFr":16,"titleEn":11,"contentFr":17,"contentEn":11},"a3cd05aa-3447-487a-b4fc-213ba0f77e6b","/copyrights/","Mention Légale","La reproduction de contenus de ce site Web, en tout ou partie, est formellement interdite sans la permission écrite de l'Ircam. Les textes, images, logos, codes sources sont la propriété de l'Ircam, ou de détenteurs avec lesquels l'Ircam a négocié les droits de reproduction à sa seule fin d'utilisation dans le cadre du site Brahms. Tout contrevenant s'expose à des poursuites judiciaires. ",{"id":19,"url":20,"titleFr":21,"titleEn":11,"contentFr":22,"contentEn":11},"9162642e-ea99-48c3-8d3b-2dc2a3f8ba45","/repertoire/about/","Projet Répertoire Ircam","\u003Cp>Le Projet Répertoire Ircam est une collection d’analyses musicales en ligne d’environ 70 œuvres crées à l’Ircam et considérées comme représentatives de la culture de l’institut tant sur le plan artistique que technologique.\u003C/p>\r\n\r\n\u003Cp>Ce projet a débuté en 2006-2008 avec la création d’outils auteurs mises en œuvre par le département Interfaces Recherche/Création en collaboration avec le secteur recherche de l’institut. Les premières analyses ont été mises en ligne fin 2010 et il est prévu que la collection s’élargisse à un rythme de deux ou trois nouvelles analyse par an.\u003C/p>\r\n\r\n\u003Cp>Plusieurs objectifs sont poursuivis par ce projet :\u003C/p>\r\n\r\n\u003Cul>\r\n\t\u003Cli>faire connaître les œuvres produites à l’Ircam à un public plus large,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>montrer la relation entre l’idée musicale et les technologies utilisés,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>identifier les nouveaux éléments du vocabulaire musical qui émergent à travers ces œuvres,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>offrir un support d’information aux interprètes.\u003C/li>\r\n\u003C/ul>\r\n\r\n\u003Cp>Chaque analyse est structurée en trois parties :\u003C/p>\r\n\r\n\u003Col>\r\n\t\u003Cli>description générale de l’œuvre,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>analyse des extraits de l’œuvre avec mise en relation de l’idée musicale et de l’écriture électronique,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>la liste de ressources spécifiques (type de problème musical abordé, technologies utilisées, œuvres abordant le même type de problématique) et générales (biographique, historique, technique).\u003C/li>\r\n\u003C/ol>\r\n\r\n\u003Cp>Les analyses seront également mises en relation avec :\u003C/p>\r\n\r\n\u003Cul>\r\n\t\u003Cli>Brahms : une base de données encyclopédique en ligne de compositeurs de musique contemporaine de toutes les nationalités dont les œuvres ont été créées après 1945. Cette base contient actuellement environ 600 références. Pour chaque compositeur, il y a une partie biographique accompagnée des sources d’information, et une autre partie qui situe l’orientation esthétique, les phases principales et le contexte historique de l’œuvre.\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>Images d’une œuvre : une collection des interviews filmés des compositeurs.\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>Sidney : une base de données qui contient les éléments techniques (programmes informatiques, sons etc. ) nécessaires pour l’exécution de l’œuvre.\u003C/li>\r\n\u003C/ul>\r\n\r\n\u003Cp>A plus long terme, les analyses des nouvelles œuvres créés à l’Ircam viendront se rajouter au corpus donné dans l’annexe citée ci-dessus.\u003C/p>",{"data":24},{"personMedias":25},{"firstName":26,"resume":11,"lastName":27,"medias":28},"Bianca","Temes",[29],{"id":30,"slug":31,"title":32,"description":33,"duration":34,"type":35,"timestamp":36},"e01bd092-9532-4c92-9992-c783c9d6f552","x65f761","Ligeti and Romanian folklore: Citation, palimpsest and pastiche as creative tools - Bianca Temes","The paper aims to gain fresh perspectives and to challenge standard thinking on Ligeti’s appropriation of Romanian folk music, drawing on very recent findings at the Sacher archives. By absorbing Romanian folk music in various ways during the different stages of his creative activity, Ligeti achieved a wide range of acoustic results which encompass citation, allusion, palimpsest, parody, and pastiche.\r\nTherefore the topic requires an extended methodological tool kit, enabling the researcher to navigate their way through the multidimensional rhetoric of this composer. Only by calling upon a set of overlay techniques could one simultaneously explore the different layers of meaning, combining sketch studies, analysis, history and ethnomusicology.\r\nA study of the documents at the Sacher archives reveals in detail the constancy of Ligeti’s relationship with Romanian folk music, from the early years of his youth in his native Transylvania to the end of his creative life. A clear temporal and stylistic trend emerges, in which the cities of Cluj and Bucharest are landmarks.\r\nThe analysis will chart how Ligeti’s pieces moved throughout the decades from folk music towards modern compositional disciplines, a journey from the villages of rural Romania to the concert hall, as shown by many of the composer’s manuscripts at the Sacher archives. Therefore the purpose of this research is mainly to emphasize an aspect that has hitherto attracted insufficient attention, as well as to retrace the stages in this process of transformation.\r\nThe music Ligeti heard on historic wax cylinders at the Folklore Institute in Bucharest during the years 1949-50, together with real-life performances in the Romanian countryside, had a long term effect on his writing. He began with some simple arrangements (Baladă şi joc, Romanian Concerto), where citation was the main artistic tool, and only later, once he had left the Eastern European bloc, placed it within a more global context.\r\nThe language of these pieces derives directly from Ligeti's engagement with folk instruments through evocations of timbre (bucium signals evoked in the symphony orchestra), rhythmic patterns, extemporized figuration and ornamentation of local folk dances, and in some cases micro-intervallic intonation in imitation of the original aural sources. Distilled in the score, these elements provide an additional dimension in terms of an awareness of the techniques and sound world to which Ligeti is referring.\r\nBaladă şi joc, Romanian Concerto, fragments from the String Quartet no. 1 and Musica ricercata all show Ligeti’s attempt to mimic the traditional manner of a Romanian folk song accompaniment or to reproduce asymmetrical rhythmic patterns typical of the folklore of this country.\r\nA turning point in Ligeti’s use of ethnic music is represented by his only opera Le Grand Macabre, which is strongly influenced by two Romanian writers of the absurd: Ioan L. Caragiale and Eugen Ionescu. The opera marks the dividing line between Ligeti’s reliance on borrowed folk music (abandoned once he left the Eastern European bloc, in 1956) and invented or ‘synthetic’ folk music, as defined by the musicologist Simon Gallot. The utterly grotesque collage from the third scene of his opera is emblematic (here Ligeti superimposes on Scott Joplin’s ragtime the melodic line of Podoleanu’s version of the Orthodox Paschal Troparion Christ Has Risen from the Dead). Both themes are rendered grotesque by distorted intervals while still being easily recognizable, proving a parodic, if not sarcastic way of handling the sources.\r\nThe end of the 70s was a time when the stylistic reconfiguration of Ligeti’s work was in full swing, when the composer expanded the sources of his inspiration, staking everything on a novel ars combinatoria of completely non-homogeneous elements. Ligeti resizes his creative lens to a larger geographical radius, overlapping disparate layers of material. From now on his compositional technique employs a wide array of folk reminiscences from different continents, cleverly disguised and hidden behind a kaleidoscopic mask of sources. Resulting in a rich cultural counterpoint of interlocking dialects, pieces of this period still retain Romanian folk elements in the background, as an imperfectly erased canvas, setting in his scores a palimpsest of memory, time and space.\r\nUsing an enriched lexicography during the last two decades of his creative life, traces of Romanian music linger and recur like blurred autobiographical echoes, in tandem with Hungarian folk music. This reminiscence, which we may call an anamnesis of his hybrid cultural roots, marks the revisiting of this Eastern European region, as well as of other world folk musics, used in a thoroughly novel combination. The original elements become unrecognisable, and are fused into a “new universal grammar”, as observed by Romanian composer Ştefan Niculescu (in a letter kept at the Sacher archives). As Ligeti himself emphasized, he recreated a global imaginary folklore, through the melding and deconstruction of many musical idioms. In his music the influences are filtered and reconfigured, affording strange, often cryptic, yet always fascinating reflections of his imaginary “Brueghellandia”, as a kind of musical tower of Babel.\r\nBy means of his Trio for Horn, Violin, and Piano, Ligeti built a bridge over time back to his Romanian research period, recalling in its manuscript sketches the folk dance melodies from Covăsinţ village. Moreover, in describing the piece, he speaks of the layers of cultural connotations, a synthetic folklore of the Latin America and the Balkans – we could call it a striking “Balkanamera”, considering the aksak limping rhythm the common denominator of both musical cultures. The sketches of the Piano Studies kept at the Sacher archives reveal unexpected evocation of aksak rhythmic patterns from different dances of Dobrogea region; the Violin Concerto recalls the Romanian Căluşari dance, while the Viola Sonata proves, according to Ligeti’s manuscript notes, overt and covert connections with the folklore of Maramureş region, in the north part of this country. Pastiche, allusion, and even citation are the adopted means by which Ligeti reimagines the Romanian heritage, showing how folk tradition permeated the very fabric of the music, emerging in the last two decades in an original way.\r\nAll these, together with echoes of Romanian laments, carols, ballads, doinas, and hora lungă, show how the folk tradition, in its sublimated form, permeated the very fabric of the music within the notated framework of Ligeti's works.\r\nBy toying with tradition and playing with acoustic geographies in his compositions, Ligeti found an original way of permanently blurring the line between the modern and post- modern. Grasping this ethnic angle in its diachronic unfolding, the researcher discovers a new facet of Ligeti’s chameleonic profile; one which relies on citation, palimpsest, parody, and pastiche as ideal tools for encoding a fundamental yet lesser-known root of his complex language: Romanian folk music.","24 min","video","2015-10-08",["Reactive",38],{"$si18n:cached-locale-configs":39,"$si18n:resolved-locale":45,"$snuxt-seo-utils:routeRules":46,"$ssite-config":47},{"fr":40,"en":43},{"fallbacks":41,"cacheable":42},[],true,{"fallbacks":44,"cacheable":42},[],"",{"head":-1,"seoMeta":-1},{"_priority":48,"currentLocale":52,"defaultLocale":52,"description":53,"env":54,"name":55,"url":56},{"name":49,"env":50,"url":51,"description":49,"defaultLocale":51,"currentLocale":51},-3,-15,-2,"fr-FR","Ressources IRCAM est une plateforme de ressources musicales et sonores, développée par l'IRCAM, pour les artistes, les chercheurs et les passionnés de musique.","production","Ressources IRCAM","https://ressources.ircam.fr",["Set"],["ShallowReactive",59],{"/person/Bianca-Temes":-1,"flat pages":-1},"/fr/person/Bianca-Temes"]