Maurilio Cacciatore (1981)

Le goût du jour (2006)

theatrical action for flute, piano and two actors


stage work

  • General information
    • Composition date: feb 2006 - jun 2006
    • Duration: 9 mn 20 s
    • Libretto (details, author):

      proverbes surréalistes de Paul Éluard et Benjamin Péret

Detailed formation
  • flute, piano, 2 actors

Premiere information

  • Date: 16 July 2006
    Location:

    France, Metz, festival Acanthes


    Performers:

    l'ensemble S:i.c.

Program note

Composé sur des proverbes surréalistes de Paul Éluard et Benjamin Peret, Le goût du jour est une manière de raconter une histoire dépourvue de sens. Les proverbes utilisés n'ont rien de commun mais représentent le sujet central de l'histoire surréaliste.

Un homme et une femme sur scène. Ils peuvent être des amants ou des enfants ou même des animaux. Ils se rencontrent, se querellent, ici sont proches, là sont lointains...

La musique illustre le flux de leurs pensées. La flûte et le piano symbolisent deux âmes tantôt libres, tantôt en conflit, et s'il arrive le pire à l'une d'elles, l'un des instruments disparaîtra.


Le goût du jour is written using some surrealist proverbs by P. Éluard and B. Péret like a no sense way to tell a story. These proverbs haven’t a direct connection among each other but are used to represent the focus points of a surrealist story.

A man and a woman on the stage… they’re two lovers or two children, or two animals maybe… They meet and clash, now they’re together, now so far…

Music play their stream of consciousness. Piano and flute describe two souls now free now in fight. And if someone will get the worst of it, one of the instruments will pass away.

Maurilio Cacciatore.