general information

composition date
1986-1989
duration
50 min
editor
Ricordi
Libretto (details, author)

Bertot Brecht, Rosa Luxemburg, Elias Canetti, Peter Weiss, Georg Herwegh, Reinhold Schneider, Dorothee Sölle, Friedrich Nietzsche, Richard Wagner

type

Vocal music and instrument(s) (2 solo voices or more and orchestra)

detailed formation

Soloist
2 solo sopranos, solo mezzo-soprano, solo tenor, solo baritone, 5 narrators

3 flutes (also piccolo, alto flute), 3 oboes, English horn, 3 clarinets, bass clarinet (also basset horn), 3 bassoons (also contrabassoon), 4 Wagner tubas, 4 horns, 4 trumpets (also bass trumpet), 4 trombones (also bass trombone), tuba (also contrabass tuba), timpani, 4 percussionists, piano, 16 violins, 16 second violins, 12 violas, 12 cellos, 8 double basses

information about the creation

date
February 22, 1989

Düsseldorf.

Information on the electronics

Electronic device
temps réel, sons fixés sur support

Part titles

  • Vorspiel. Kapital contra Proletariat, 1988, 5 minutes, texte de Rosa Luxemburg, [2 sopranos, 1 mezzo-soprano, 5 récitants (2 femmes, 3 hommes) et petit orchestre : 6 cors, trompette, trombone, tuba contrebasse, 4 percussionnistes, 6 violoncelles, 6 à 8 contrebasses et bande magnétique 2 pistes].
  • I. Festspiel. Theatervorstellung und Wahnvorstellung, 1988-1989, 17 minutes, montage d'après le Crépuscule des dieux et La marche de l'empereur de Richard Wagner, textes de Richard Wagner, Georg Herwegh, Friedrich Nietzsche, Elias Canetti [2 sopranos, 1 mezzo-soprano, 1 ténor, 1 baryton, 5 récitants (2 femmes, 3 hommes), grand orchestre wagnérien et bande magnétique 4 pistes].
  • II. Zwischenspiel, (1986) pour grand orchestre avec un chanteur/récitant ad libitum (peut également être joué seul), 1986, 7 minutes, texte de Richard Wagner. Création: Freiburg, 1987.
  • III. Umkehrung, 1988, 7 minutes, texte de Peter Weiss [2 sopranos, 1 mezzo-soprano, 1 ténor, 1 baryton, 5 récitants (2 femmes, 3 hommes),  orchestre 3.3.3.3., 4.3.3.1. timbales, 4 percussionnistes, piano, cordes].
  • IV. Finale. Die Wirklichkeit des Kommenden hat sich gespalten, 1988-1989, 13 minutes, texte de Reinhold Schneider, Dorothee Sölle, Elias Canetti [ 5 duos vocaux/instrumentaux : soprano/flûte alto, soprano/cor anglais, mezzo-soprano/cor de basset, ténor/cor, basse/trombone, 5 récitants (2 femmes, 3 hommes), 11 instruments à cordes solistes (3.2.2.2.2.) et orchestre].
  • Appendice : Begleitmusik zu einem Liebestod pour soprano et grand orchestre en dix groupes, 5 minutes (non exécuté).

similar works


This entry is encyclopaedic in nature and does not reflect the collections of the Ircam media library. Please refer to the "scores" entries.


Do you notice a mistake?

IRCAM

1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43

opening times

Monday through Friday 9:30am-7pm
Closed Saturday and Sunday

subway access

Hôtel de Ville, Rambuteau, Châtelet, Les Halles

Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique

Copyright © 2022 Ircam. All rights reserved.