The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Documentation date
May 15, 2024
Version
ACMM 2022
Status
valid
Validation date
June 21, 2024
Documentalist
yann brecy (yann.brecy@ircam.fr)
Realisation
Grégoire Lorieux (Computer Music Designer)
Length
8 min
Upgrade motivation
Max 8 Version, improved panning, simulation is in patch

Other Versions

Tape Version 2024May 17, 2024

mai-2012May 4, 2012

osx-2010August 30, 2010

transfert_mustica_ftpApril 14, 2010

OS9-OSX VersionOctober 15, 2002

Detailed Staff

guitar

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Channel Details

Number of input channels
1
Number of output channels
4

Electronic Equipment List

Audio Equipment

1 MKE 2-2R Red Dot
Lavalier Microphones (Sennheiser) - or equivalent
1 Schertler Harp
Contact Microphones (Schertler) - or equivalent
2 KM140
Dynamic Microphones (Neumann) - or equivalent
6 Loudspeaker
Loudspeakers (generic) - guitar amplification and electronics diffusion

Computer Music Equipment

1 Footswitch / Sustain Pedal
Footswitch / Sustain Pedal (generic)
2 MacBook Pro
Apple Laptops (Apple) - one on stage for the guitar player
1 Ircam Spat
Library (Ircam) - Spat 5 library
1 Max 8
Max (Cycling74)

Downloads

Kogarashi.zip

Sebastien Naves

comment

contains the score, patch, and a recording of the piece

397.34 Mo


Instructions

 ### General setup : 

Loudspeaker setup : 

 

Note : Add another computer on stage to display chronometer + event numbers. Use the PatchcomputeronStage folder on it.

Installation

  • Download Max 8.
  • Download and install the spat 5 library (file preferences).
  • Download the archive with the patch.

Initialization routine : 

  • open the main patch _KOGARASHI-Max8-v7.maxpat with Max version > 8
  • click RESET
  • click OSC ON, enter distant IP (localhost if same computer), send IP test (distant computer blinks ?)
  • check pedal (midi controller, test in test mode, check polarity, put in use mode for concert and simulation)
  • dac ON
  • to trigger events, press pedal or space key

ADC/DACS :

  • Dac 1 2 3 4 : audio-files
  • Dac 5 6 7 8 : vocoders (post spat5.pan)  
  • Dac 5 6 : Shift1 
  • Dac 5 6 7 8 : Shift2  
  • Dac 7 8 : Shift3

audio Setup

  • SR : 48KHz
  • Vector Size : 128
  • Overdrive : on
  • Audio interrupt : off

patch presentation

main patch

pedal window

Score Following

The yellow number box displays the number of the current event. Use the interactive number box Section to get any section

The button  Next Event allow you to activate the next event.

The number box Go to Event allows you to select a given event. This event will be played at the next Next Event button activation

 

Score Following Part

Simulation file

A simulation of the guitar is comprised in the patch, with marker to trigger event in an automatic manner (5).

simulation

Score following - PowerBook Patch

This patch displays the time and number of the current event for the performers 

You may have to change the IP adress of the on-stage computer in the p osc subpatcher of the main patch.

  • check the IP adress of the PowerBook
  • in the main computer, go to the subpatcher p osc and verify that the adresse written in the object otudp in the same than the on-stage computer one’s (If necessary edit it)

 

PowerBook Patch

 

Program Notes

« Le vent d’hiver dit Kogarashi (celui qui sèche les arbres) est la bise dont le souffle emporte les dernières feuilles. Exemple parfait d’une violence extrême, il n’a pourtant ni forme ni couleur, n’étant visible que par ce qu’il produit »1.

Les fantômes sont ceux du Roi Lear (acte III) qui résonnent dans son esprit, fantômes inexpugnables errant sur la lande où Lear se perd absolument. Force surnaturelle, cette mythologie – croit-il – le soumet. D’eux ne parviennent que les soupirs portés par le vent. Un vent qui charrie le souffle de voix inconnues, ou bien s’agit-il de sa propre voix (« soufflée, ma voix revient vers moi » dit le poète Japonais 2). Un vent qui est l’espace devenu audible, mais un espace où le sol se dérobe, où tout se confond, bruits et sons, où ciel devient terre et terre devient ciel.
Lear y meurt et y naît à la fois.

« Le premier soupir des fantômes, c’est le dernier soupir des vivants » 3.

  • René Sieffert, Le Faucon impatient, Presses Orientalistes de France, Paris, 1994.
  • Meisetsu (1847-1926) dans L’Hôte, l’invité et le chrysanthème blanc, Haikus d’automne, éditions Moudarren, Millemont (France), 1990.
  • Jacques Dars, Aux portes de l’enfer, éditions Philippe Piquier, Arles, 1984.

Updated at

Do you notice a mistake?

IRCAM

1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43

opening times

Monday through Friday 9:30am-7pm
Closed Saturday and Sunday

subway access

Hôtel de Ville, Rambuteau, Châtelet, Les Halles

Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique

Copyright © 2022 Ircam. All rights reserved.