updated 6 March 2020

Jacques Rebotier

French composer, writer, and director, born in 1950.

Writer, composer, and director Jacques Rebotier is the creator of disturbing, joyful works, which combine a demanding writing style with an atmosphere of unpredictability, or rather, of conceptual incongruity.

He founded the voQue Company: voix, invocation, équivoque [voice, invocation, ambiguity]. The group presents happenings involving poetry, photo-novels, reading-performance, theatre-installations, dance, music, etc.

Jacques Rebotier’s work in theatre is heavily inspired by the commonplace. From verbal tapestries with echoes of intelligible speech emerge occasional masked utterances from forgotten civilisations. Constantly exploring language, structure, and shifts in sound and meaning, his work is centred around language itself. He precisely indicates all aspects of phrasing and articulation, intonation, accentuation, rhythm, and tempo in his work. His productions, intricately notated, nonetheless lean on improvisation and performance, as well as relationships with the performance space (often resulting from residencies), giving rise to, for example, imagined museum visits, photo-poems, readings in domestic settings, etc.

A composer of some 50 works, his music has been performed by ensembles such as 2e2m, the brass players of Ensemble intercontemporain, Ars Nova, Accroche Note, Aleph, Contrechamps, Court-Circuit, and the National Jazz Orchestra, as well as by individuals including Gérard Buquet, Elise Caron, Jean-Pierre Drouet, Martine Viard, Jacques Bona, and Pascal Contet. Notable works include P(l)ages (1988), Je te dis : rien (1992), Requiem (1993-1994), 66 Brèves for 66 instrumentalists (1989-1996), Chants de ménage et d’amour (1999), and L’indien des neiges (2001). In 2009, Alexandre Tharaud premiered Rebotier’s performance piece, L’Oreille Droite. In 2010 Des feuilles, et des feuilles was premiered.

Jacques Rebotier is also active as a teacher: from 1972 to 1982, he taught at the Sorbonne, and was Director of Programming and Music for the City of Sarcelles (1972-1981). He was Director of the Levallois-Perret Conservatory in 1981-82, and General Inspector of Music for the Ministry of Culture from 1982 to 1987. He regularly leads professional masterclasses for actors, musicians, dancers, teachers, and circus artists.

Awards, Grants, and Prizes
  • Ile de France “Prix des Lycéens”, 2014
  • SACD Music Prize, 2010
  • SACEM “Grand Prix” for Poetry, 2009
  • “Prix des Découvreurs”, 2009

© Ircam-Centre Pompidou, 2010

Sources

Site du compositeur.

Lien Internet

Bibliographie

  • Autour de Jacques Rebotier, édité par le théâtre de Nanterre-Les Amandiers.
  • David MARRON, « Jacques Rebotier, l’hétérodidacte : croisements de la poésie et de la musique », in Musique et littérature, Rencontres Sainte-Cécile, Aude Locatelli (dir.), Aix-en-Provence : Presses Universitaires de Provence, 2011.

Littérature, écrits de Jacques Rebotier

  • Black is black, éd. plaine page, 2017
  • 22, Placards !, éd. Æncrages & Co, 2013
  • Description de l’omme, éd. verticales, 2008 [prix des Découvreurs, 2010].
  • Lettre aux illettristes, éd. urdla hurdle 2008.
  • Contre les bêtes. Description de l’omme, prologue, éd. Harpo &
  • Quelques animaux de transport et de compagnie, éd. Harpo &
  • 47 autobiographies, éd. Harpo &, 2004.
  • Réponse à la question précédente, éd. Les solitaires intempestifs, 2002.
  • La vie est courbe, éd. Les solitaires intempestifs, 2001.
  • Le Théâtre est un Théâtre. Sept**Théâtres impossibles, éd. Harpo &, 2001.
  • Le dos de la langue, éd. Gallimard, l’arbalète, 2001.
  • Les trois jours de la queue du dragon, illustrations de Virginie Rochetti, éd. Actes Sud - Papiers, coll. Heyoka Jeunesse, 2001.
  • Vengeance tardive, éd. Les solitaires intempestifs, 2001.
  • Litaniques, éd. Gallimard, l’arbalète, 2000.
  • L’empierreuse, éd. Harpo &, 2000.
  • Le désordre des langages, trois volumes, éd. Les Solitaires intempestifs, 1998 (vol. 1 et 2), 1999 (vol. 3).
  • L’attente, éd. Æncrages, 1998.
  • Le moment que, éd. CIPM/Spectres familiers, 1997.
  • Litanie des mots du corps, éd. Rouleau Libre, 1996.
  • 2 x 3 contes cruels, éd. Rouleau Libre, 1995.
  • Que le mot pas, éd. Rouleau Libre, 1994.
  • Litanie du correcteur, éd. Brandes, 1994.
  • Litanie des certitudes, éd. Brandes, 1993.
  • Sept circonvolutions, éd. Brandes, 1993.
  • L’ombre de l’homme, éd. Brandes, 1991.
  • Sentence, éd. Brandes, 1990.
  • Sortir de ce corps, éd. Créaphis,1990.
  • Le chant très obscur de la languesuivi deRequiem, éd. Ulysse fin de siècle, 1989.
  • Brève, éd. Brandes, 1988.
  • P(l)ages, éd. Brandes, 1988

Discographie

  • Jacques REBOTIER, Hommage à Famuel Morfe, voQue, Le Quarz, 1997.
  • Jacques REBOTIER, Sur mon cœur, sans les mains, sous les pieds, plus si affinités, 1 cd Radio-France, coll. « Les poétiques », 1997.
  • Jacques REBOTIER, Requiem, Rachid Safir : direction, les Jeunes solistes, ensemble Accroche-Note : Françoise Kluber : soprano, Armand Angster : clarinette, Pascal Contet : accordéon, Gaston Sylvestre : cymbalum et la maîtrise de Dijon (direction : Alain Chobert), 1 cd  MFA Radio France, 1996, n° MFA 216008.
  • Jacques REBOTIER, « P(l)ages », comprenant 1. P(l)ages ; 2. La terre et son ombre ; 3.La musique adoucit les sons ; 4. D’ailleurs ; 5. Keno Ko-An ; 6. Soif d’aujourd’hui, Michael Lonsdale, ensemble 2e2m (1), Élise Caron (2), Frédéric Stochl (3),  Sylvain Frydman (4), Les Jeunes solistes, direction Rachid Safir (5), Jacques Di Donato (6), 1 cd Adès, MFA, 1994, n° 204472.
  • Jacques REBOTIER, L’indien des neiges, Eric Trémolières, maîtrise de l’Opéra de Lyon, Octuor de violoncelles de Beauvais, direction Christophe Bernollin, 1 cd Soupir.

Film

  • Olivier PASCAL, Jacques Rebotier l’hétérodidacte, Crescendo films, 2004, 52 minutes.
  • Xavier PINON, Jacques REBOTIER, Depuis 176 heures déjà, Vouîr, 2010.