Jeff BOND, « Crouching Composer, Hidden Cellist », in Film Score Monthly, V/9-10 (2000), p. 45-48.
Tan, DUN, « Death and Fire: Dialogue with Paul Klee. An analysis. », thèse sous la direction de George Edwards, Columbia University, 1993.
Eric HUNG, « Tan Dun through the Lens of Western Media », in Notes, LXVII/3 (2011), p. 601-618 ; et LXVIII/3 (2012), p. 659-666.
Joanna Ching-Yun LEE, « Tan Dun », Grove Music Online.
Joanna Ching-Yun LEE, « Romantic Gesture », in Opera News, LXXI/6 (2006), p. 16-20.
Anthony W. SHEPPARD, « Blurring the Boundaries: Tan Dun’s Tinte and The First Emperor », in Journal of Musicology, XXVI/3 (2009), p. 285-326.
Catherine, SWATEK, « Boundary Crossing’s: Peter Sellars’s Production of Peony Pavilion », in Asian Theatre Journal, vol. 19/1, 2002, p. 147-158.
Christian UTZ, « Komponieren zwischen Abstraktion und Konkretion: Die Tradition des chinesischen Musiktheaters als Folie heutiger chinesischer Musik », in Österreichische Musikzeitschrift, LIII/5 (1998), p. 35-45.
Christian UTZ, Neue Musik und Interkulturalität: von John Cage bis Tan Dun, Stuttgart, Franz Steiner, 2002, (en particulier p. 323-501).
Christian UTZ, « Kunstmusik und reflexive Globalisierung: Alterität und Narrativität in chinesischer Musik des 20. und 21 Jahrunderts », in Archiv für Musikwissenschaft, LXVII/2 (2010), p. 81-103.
Hoi-Yan WONG, « Bartók’s Influence on Chinese New Music in the Post–Cultural Revolution Era », in Studia Musicologica: An International Journal of Musicology of the Hungarian Academy of Sciences, XLVIII/1-2 (2007), p. 237-243.
Samson YOUNG, « The Voicing of the Voiceless in Tan Dun’s The Map: Horizon and Rhetoric of National Style », in Asian Music, XL/1 (2009), p. 83-99.
Siu Wah YU, « Two Practices Confused in one Composition: Tan Dun’s Symphony 1997: Heaven, Earth, Man », in Locating East Asia in Western Art Music, sous la direction de Yayoi Uno Everett et de Frederick Lau, Middletown, Wesleyan University Press, 2004, p. 57-71.
Discographie sélective
On Taoism/Orchestral Theatre I/Death and Fire: Dialogue with Paul Klee, BBC Scottish Symphony Orchestra, sous la direction de Tan Dun, Koch Schwann, 1994.
Water Passion after Saint Matthew, Maya Beiser, Mark O’Connor, Elizabeth Keusch, Stephen Bryant, RIAS Kammerchor, sous la direction de Tan Dun, Sony Classical Records, 2002.
Martial Arts Trilogy, Yo-Yo Ma (violoncelle), Lang Lang (piano), Itzhak Perlman (violon), Sony Classical Records, 2011.
Concerto for Orchestra, Hong Kong Philharmonic Orchestra, sous la direction de Tan Dun, Naxos, 2012.
DVD
The Map, Shanghai Symphony Orchestra, Anssi Karttunen, sous la direction de Tan Dun, Deutsche Grammophon, 2004.
Tea: A Mirror of Soul, NHK Symphony Orchestra, sous la direction de Tan Dun, Deutsche Grammophon, 2005.
The First Emperor, Metropolitan Opera, sous la direction de Tan Dun, EMI, 2008.
Water Concerto, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, David Cossin, sous la direction de Tan Dun, Opus Arte, 2009.
Paper Concerto, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Haruka Fujii, sous la direction de Tan Dun, Opus Arte, 2009.