Bibliographie sélective

  • Jeff BOND, « Crouching Composer, Hidden Cellist », in Film Score Monthly, V/9-10 (2000), p. 45-48.
  • Tan, DUN, « Death and Fire: Dialogue with Paul Klee. An analysis. », thèse sous la direction de George Edwards, Columbia University, 1993.
  • Eric HUNG, « Tan Dun through the Lens of Western Media », in Notes, LXVII/3 (2011), p. 601-618 ; et LXVIII/3 (2012), p. 659-666.
  • Joanna Ching-Yun LEE, « Tan Dun », Grove Music Online.
  • Joanna Ching-Yun LEE, « Romantic Gesture », in Opera News, LXXI/6 (2006), p. 16-20.
  • Anthony W. SHEPPARD, « Blurring the Boundaries: Tan Dun’s Tinte and The First Emperor », in Journal of Musicology, XXVI/3 (2009), p. 285-326.
  • Catherine, SWATEK, « Boundary Crossing’s: Peter Sellars’s Production of Peony Pavilion », in Asian Theatre Journal, vol. 19/1, 2002, p. 147-158.
  • Christian UTZ, « Komponieren zwischen Abstraktion und Konkretion: Die Tradition des chinesischen Musiktheaters als Folie heutiger chinesischer Musik », in Österreichische Musikzeitschrift, LIII/5 (1998), p. 35-45.
  • Christian UTZ, Neue Musik und Interkulturalität: von John Cage bis Tan Dun, Stuttgart, Franz Steiner, 2002, (en particulier p. 323-501).
  • Christian UTZ, « Kunstmusik und reflexive Globalisierung: Alterität und Narrativität in chinesischer Musik des 20. und 21 Jahrunderts », in Archiv für Musikwissenschaft, LXVII/2 (2010), p. 81-103.
  • Hoi-Yan WONG, « Bartók’s Influence on Chinese New Music in the Post–Cultural Revolution Era », in Studia Musicologica: An International Journal of Musicology of the Hungarian Academy of Sciences, XLVIII/1-2 (2007), p. 237-243.
  • Samson YOUNG, « The Voicing of the Voiceless in Tan Dun’s The Map: Horizon and Rhetoric of National Style », in Asian Music, XL/1 (2009), p. 83-99.
  • Siu Wah YU, « Two Practices Confused in one Composition: Tan Dun’s Symphony 1997: Heaven, Earth, Man », in Locating East Asia in Western Art Music, sous la direction de Yayoi Uno Everett et de Frederick Lau, Middletown, Wesleyan University Press, 2004, p. 57-71.

Discographie sélective

  • On Taoism/Orchestral Theatre I/Death and Fire: Dialogue with Paul Klee, BBC Scottish Symphony Orchestra, sous la direction de Tan Dun, Koch Schwann, 1994.
  • Ghost Opera, Kronos Quartet, Wu Man, Nonesuch Records, 1997.
  • Marco Polo: An Opera in a Opera, Netherlands Radio Kamerorkest, Cappella Amsterdam, sous la direction de Tan Dun, Sony Classical Records, 1997.
  • 2000 Today: A World Symphony for the New Millenium, BBC Concert Orchestra, sous la direction de Tan Dun, Sony Classical Records, 1999.
  • Crouching Tiger, Hidden Dragon (bande originale), Shanghai Symphony Orchestra, Shanghai National Orchestra, Shanghai Percussion Ensemble, Yo-Yo Ma, Coco Lee, Sony Classical Records, 2001.
  • Water Passion after Saint Matthew, Maya Beiser, Mark O’Connor, Elizabeth Keusch, Stephen Bryant, RIAS Kammerchor, sous la direction de Tan Dun, Sony Classical Records, 2002.
  • Martial Arts Trilogy, Yo-Yo Ma (violoncelle), Lang Lang (piano), Itzhak Perlman (violon), Sony Classical Records, 2011.
  • Concerto for Orchestra, Hong Kong Philharmonic Orchestra, sous la direction de Tan Dun, Naxos, 2012.

DVD

  • The Map, Shanghai Symphony Orchestra, Anssi Karttunen, sous la direction de Tan Dun, Deutsche Grammophon, 2004.
  • Tea: A Mirror of Soul, NHK Symphony Orchestra, sous la direction de Tan Dun, Deutsche Grammophon, 2005.
  • The First Emperor, Metropolitan Opera, sous la direction de Tan Dun, EMI, 2008.
  • Water Concerto, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, David Cossin, sous la direction de Tan Dun, Opus Arte, 2009.
  • Paper Concerto, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Haruka Fujii, sous la direction de Tan Dun,  Opus Arte, 2009.

Site internet


Do you notice a mistake?

IRCAM

1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43

opening times

Monday through Friday 9:30am-7pm
Closed Saturday and Sunday

subway access

Hôtel de Ville, Rambuteau, Châtelet, Les Halles

Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique

Copyright © 2022 Ircam. All rights reserved.