Sites Internet

  • John CHOWNING et al., Chavín de Huántar Archaeological Acoustics Project – An archaeoacoustic collaboration between Stanford University’s Center for Computer Research in Music and Acoustics and Archaeology/Anthropology, https://ccrma.stanford.edu/groups/chavin/team.html (lien vérifié en janvier 2014).

Bibliographie

  • Olivier BAUDOUIN, « La faktura, outil conceptuel d’analyse – Illustration avec Stria, de John Chowning », dans JIM’09 – Actes des 14es Journées d’Informatique Musicale, dir. C. Cadoz, Grenoble, ACROE, 2009, p. 77-83.
  • Olivier BAUDOUIN, Pionniers de la musique numérique, Sampzon, Delatour, coll. « Pensée musicale », 2012.
  • John CHOWNING, « Computers, Composition, and Research », dans Erste Woche für Elektronische Musik, dir. G. Bennett, Musik-Akademie der Stadt Basel (Suisse), 1975, p. 38-48.
  • John CHOWNING, Curtis ROADS, « John Chowning on Composition », dans Curtis Roads (dir.), Composers and the Computer, Los Altos (Californie), William Kaufmann, Inc., coll. « The Computer Music and Digital Audio Series », 1985, p. 16-25.
  • John CHOWNING, « Synthesis of the Singing Voice by Frequency Modulation », Sound Generation in Winds, Strings, and Computers, n° 29, Stockholm, Royal Swedish Academy of Music, E. Jannsson and J. Sundberg, 1980.
  • John CHOWNING, « The Simulation of Moving Sound Sources », Journal of the Audio Engineering Society, vol. 19, n° 1, 1971, p. 2-6.
  • John CHOWNING, « The Synthesis of Complex audio Spectra by Means of Frequency Modulation », Journal of the Audio Engineering Society, vol. 21, n° 7, 1973 [réimpr. John CHOWNING, « Computers, Composition, and Research », dans Erste Woche für Elektronische Musik, dir. G. Bennett, Musik-Akademie der Stadt Basel (Suisse), 1975, p. 6-29], p. 526-534.
  • Matteo MENEGHINI, « Stria by John Chowning : Analysis of the Compositionnal Process », dans Proceedings of the 14th Colloquium on Musical Informatics 2003, Firenze (Italy), 2003, http://www.dei.unipd.it/~menego/CIM2003_Meneghini.pdf (lien vérifié en janvier 2014).
  • Laurent POTTIER, « La “régénération” des sons de Turenas de John Chowning », Musique et technologie, préserver, archiver, re-produire, dir. É. Gayou, Paris, INA-GRM, coll. « Portraits polychromes », hors-série thématique, 2013, p. 145-196.
  • Laurent POTTIER, « Turenas (1972) de John Chowning, vers une version interactive », Musimediane, n° 6, 2011, http://www.musimediane.com/spip.php?article131, (lien vérifié en janvier 2014).
  • John Chowning, Paris, Michel de Maule, coll. « Portraits polychromes », n° 7, 2005. Voir également http://www.institut-national-audiovisuel.fr/sites/ina/medias/upload/grm/portraits-polychromes/extraits/chowning/index.html(lien vérifié en janvier 2014).
  • « The Reconstruction of Stria », Computer Music Journal, MIT Press, vol. 31, n° 3, 2007.

Brevets

  • Method and Apparatus for Simulating Location and Movement of Sound, United States Patent n° 3665105, 1970-1972.
  • Method of synthesizing a musical sound, United States Patent n° 4018121, 1975-1977.

Discographie

  • John CHOWNING, Stria, dans OHM+ : The Early Music Gurus of Electronic Music : 1948-1980, 3 disques compacts et 1 DVD, Ellipsis Arts, 2005, CD n° 3, pl. 6 (extrait, version de J. Goebel) et DVD (vidéo explicative), pl. 14.
  • John CHOWNING, Turenas, Stria, Phonē, Sabelithe, disque compact, Mainz, Wergo, réf. 2012-50, 1988.
  • Laurent POTTIER et Manuel AMENEIRO ALVAREZ, Turenas Live, DVD, Publications de l’Université de Saint-Étienne, 2012, ISBN : 9782862726311. Composition de John Chowning (1972) arrangée par Laurent Pottier (2011) pour quatre percussions et claviers (Rémi Houlle, Léo Brossy, Martial Kaya et Sunghwa Lee), réalisation vidéo par Manuel Ameneiro Alvarez et Laurent Pottier.

Do you notice a mistake?

IRCAM

1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43

opening times

Monday through Friday 9:30am-7pm
Closed Saturday and Sunday

subway access

Hôtel de Ville, Rambuteau, Châtelet, Les Halles

Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique

Copyright © 2022 Ircam. All rights reserved.