Table of contents
Documentation date: Sept. 2, 2020
Version state
Valid
Validation date: Sept. 6, 2020
Version documentalist
- fernandez (Jose.Miguel.Fernandez@ircam.fr)
Version realisation
- José Miguel Fernandez (Computer Music Designer)
No other version available
Detailed staff
- harp
Electronic equipment list
Computer Music Equipment
-
1 Max 8 - Max
(Cycling74)
-
1 antescofo~ - External objects
(Ircam)
-
1 Ircam Spat - Library
(Ircam)
-
1 Footswitch / Sustain Pedal - Footswitch / Sustain Pedal
Audio Equipment
-
1 Microphone - Microphone
-
1 DPA 4061 - Condenser Microphones
(DPA)
-
1 Schertler Harp - Contact Microphones
(Schertler)
-
1 contact microphone - Contact Microphones
(Accusound)
-
6 Loudspeaker - Loudspeakers
Work related information
Premiere
- June 10, 2015, France, Paris, Centre Pompidou, Grande salle, festival ManiFeste
Publisher:
- BabelScores
Realisation
- José-Miguel Fernandez
- Thomas Goepfer
Work length
- 20 mn
Useful links on Brahms
- Roll… n’Roll…n’Roll for prepared harp and electronics (2015), 20mn
- Georgia Spiropoulos
File | Author(s) | Comment | |
---|---|---|---|
Download [378.6 MB] | Patch roll2020 Patch | Jose Miguel Fernandez | |
Download [1.1 GB] | Other ircam spat | Ircam | add to max package |
Instructions
Audio Setup:
Loudspeaker setup
6 speakers around the public
1 2
6 3
5 4
Microphones
4 microphones (adc 1 to 4 in the MaxMsp patch)
adc1-> DPA 4061 (inside the harp)
adc2-> Piezzo (on the body of the instrument)
adc3-> Contact microphone (Schertler)
adc4-> overhead microphone (cardioid)
MaxMsp Setup:
Events are triggered by a switch« Midi pedal » connected to the computer (via a Midi Interface or Audio card with Midi) through a converter (Midi keyboard, Midi Solutions Footswitch Controller, etc…)
0.- Put ircam-spat folder in the Max8 package (in Documents/Max8)
install the PerColate (for the vstretch object)
install the max sound box package from Ircam :
- psychoirtrist~ (pitch synchcronous yin-based choir synthesis) version 3/2018 (19)
- iana~, version 03/2018 (7)
- Ircam descriptor: dernière version
Audio Status
- Overdrive On
- Sampling rate 48k
- I/O vector size 128 (à vérifier)
- Signal Vector Size 64 (à vérifier)
1.- Open the Roll... n'Roll... n'Roll MaxMSP patch « Harpe-traitements49-2020.maxpat »
2.- Set the « midi pedal » to trigger events in the patch
- check for pedal polarity
- turn off pedal actions toggle if you need to test, then turn on before the performance
3.- Change scores: The patch have 5 scores for each mouvement. The transition from score 2 (Shig) to 3 (mobile) must be done by hand
© IRCAM

This documentation is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Program note
« Roll » doit ici s’entendre dans une large polysémie : comme flux (sonore), mouvement (perpétuel), rotation (des planètes), tourbillon (d’un derviche tourneur), bercement (d’un nouveau-né), ondulation (la houle traversant les océans), torsion, secouement, enroulement, défilement...
Dans ce cycle de pièces écrit pour Hélène Breschand, la harpe classique est un instrument polymorphe, à la fois acoustique et « préparé » par ordinateur. Ainsi la harpe devient-elle à la fois instrument-espace – comme espace d’écoute, espace d’écriture, espace sonore intime projeté vers l’extérieur – et micro-orchestre, instrument archaïque et mobile sonore.
Succession de formes-mobiles ou de formes-états, spatialisées, répétées et désordonnées, étirées (dans leur spectre, comme dans le temps et l’espace), Roll... n’Roll... n’Roll est un catalogue d’objets sonores, une micro-géographie de gestes et de textures, qui se joue des clichés pour mieux les détourner.
Programme ManiFeste-2015.
Version documentation creation date: Sept. 2, 2020, 1:17 a.m., update date: March 24, 2021, 3:01 p.m.