The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Documentation date: 2 septembre 2020

Version state

Valid

Validation date: 6 septembre 2020

Version documentalist

  • fernandez (Jose.Miguel.Fernandez@ircam.fr)

Version realisation

  • José Miguel Fernandez (Computer Music Designer)

No other version available

Detailed staff

  • harpe
(Detailed staff comes from Brahms, send mail to brahms-contenu@ircam.fr for correction.)

Electronic equipment list

Computer Music Equipment

  • 1 Max 8 - Max (Cycling74)
  • 1 antescofo~ - External objects (Ircam)
  • 1 Ircam Spat - Library (Ircam)
  • 1 Footswitch / Sustain Pedal - Footswitch / Sustain Pedal

Audio Equipment

  • 1 Microphone - Microphone
  • 1 DPA 4061 - Condenser Microphones (DPA)
  • 1 Schertler Harp - Contact Microphones (Schertler)
  • 1 contact microphone - Contact Microphones (Accusound)
  • 6 Loudspeaker - Loudspeakers

Premiere

  • 10 juin 2015, France, Paris, Centre Pompidou, Grande salle, festival ManiFeste

Publisher :

  • BabelScores

Realisation

  • José-Miguel Fernandez
  • Thomas Goepfer

Work length

  • 20 mn
Télécharger tous les fichiers
File Author(s) Comment
Download [378,6 Mio] Patch roll2020 Patch Jose Miguel Fernandez
Download [1,1 Gio] Other ircam spat Ircam add to max package

Instructions

Audio Setup:

Loudspeaker setup

6 speakers around the public

1 2

6 3

5 4

Microphones

4 microphones (adc 1 to 4 in the MaxMsp patch)

adc1-> DPA 4061 (inside the harp)

adc2-> Piezzo (on the body of the instrument)

adc3-> Contact microphone (Schertler)

adc4-> overhead microphone (cardioid)

MaxMsp Setup:

Events are triggered by a switch« Midi pedal » connected to the computer (via a Midi Interface or Audio card with Midi) through a converter (Midi keyboard, Midi Solutions Footswitch Controller, etc…)

0.- Put ircam-spat folder in the Max8 package (in Documents/Max8)

install the PerColate (for the vstretch object)

install the max sound box package from Ircam :

  • psychoirtrist~ (pitch synchcronous yin-based choir synthesis) version 3/2018 (19)
  • iana~, version 03/2018 (7)
  • Ircam descriptor: dernière version

Audio Status

  • Overdrive On
  • Sampling rate 48k
  • I/O vector size 128 (à vérifier)
  • Signal Vector Size 64 (à vérifier)

1.- Open the Roll... n'Roll... n'Roll MaxMSP patch « Harpe-traitements49-2020.maxpat »

2.- Set the « midi pedal » to trigger events in the patch

  • check for pedal polarity
  • turn off pedal actions toggle if you need to test, then turn on before the performance

3.- Change scores: The patch have 5 scores for each mouvement. The transition from score 2 (Shig) to 3 (mobile) must be done by hand



© IRCAM Creative Commons License
This documentation is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Program note

« Roll » doit ici s’entendre dans une large polysémie : comme flux (sonore), mouvement (perpétuel), rotation (des planètes), tourbillon (d’un derviche tourneur), bercement (d’un nouveau-né), ondulation (la houle traversant les océans), torsion, secouement, enroulement, défilement...
Dans ce cycle de pièces écrit pour Hélène Breschand, la harpe classique est un instrument polymorphe, à la fois acoustique et « préparé » par ordinateur. Ainsi la harpe devient-elle à la fois instrument-espace – comme espace d’écoute, espace d’écriture, espace sonore intime projeté vers l’extérieur – et micro-orchestre, instrument archaïque et mobile sonore.
Succession de formes-mobiles ou de formes-états, spatialisées, répétées et désordonnées, étirées (dans leur spectre, comme dans le temps et l’espace), Roll... n’Roll... n’Roll est un catalogue d’objets sonores, une micro-géographie de gestes et de textures, qui se joue des clichés pour mieux les détourner.

Programme ManiFeste-2015.

Version documentation creation date: 2 septembre 2020 01:17, update date: 24 mars 2021 15:01