The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Performance date: 25 septembre 2021

Documentation date: 25 octobre 2017

Version state

Valid

Validation date: 22 novembre 2021



Executions dates of this version

  • 25 septembre 2021, Cité de la Musique

Version documentalist

  • baskind (baskind@no-log.org)
  • Bagnoli (Luca.Bagnoli@ircam.fr)

Version realisation

  • Alexis Baskind (Computer Music Designer)

Upgrade Motivation

Revised version of the score (Feb 2017)

Comment

The documentation of the patch is provided in the Standalone itself.

The technical rider corresponds to the one of the premiere.

Detailed staff

  • contrebasse
(Detailed staff comes from Brahms, send mail to brahms-contenu@ircam.fr for correction.)

Channel details

  • Number of output channel : 5

Electronic equipment list

Audio Equipment

  • 2 Microphone - Microphone
  • 6 Loudspeaker - Loudspeakers
  • 2 subwoofer - Subwoofers
  • 1 ear-monitor - Headphones

Premiere

  • 8 juin 2016, Paris, Centre Pompidou, Grande Salle, Festival ManiFeste-2016

Publisher :

  • Bärenreiter

Realisation

  • Alexis Baskind

Work length

  • 15 mn
Télécharger tous les fichiers
File Author(s) Comment
Download [273,3 Kio] Technical rider Tech Rider Alexis Baskind
Download [402,4 Mio] All-in-one Kaleidoscopic-Memories-Player-17-10-25.dmg Alexis Baskind

Instructions

Piece for tape and click track.
You can play the file with any DAW you prefer:

  • drag and drop the “electro_Kaleidoscopic-memories” 48Khz 5ch wave file
  • route the first four tracks to the four loudspeakers (please refer to the tech rider for the right order)
  • the fifth track (click) goes to the musican’s in-ear monitor.


© IRCAM Creative Commons License
This documentation is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Program note

Dans Kaleidoscopic Memories pour contrebasse et électronique, Beat Furrer explore en compagnie de son complice de longue date Uli Fussenegger la possibilité de changements rapides de perspective pour interpoler différentes sonorités les unes dans les autres. Au son déjà richement coloré de l’instrument soliste se joint celui d’un partenaire électronique préenregistré, afin, selon Furrer, de pénétrer d’autres espaces sonores.

Une grande partie du travail de l’électronique a consisté en l’exploration des réactions du son de la contrebasse à l’espace acoustique qui l’entoure. Dans sa pièce de théâtre musical FAMA (2004-2005) déjà, Beat Furrer s’intéressait aux phénomènes de propagations du son dans l’espace : sans avoir recours à l’électronique, il amplifiait certaines caractéristiques du timbre des instruments au moyen de panneaux de bois et autres surfaces de réflexion du son disposés autour des musiciens. Ici, le compositeur se sert de l’ordinateur pour briser le son du soliste en petits fragments timbriques. Ces fragments sont alors remontés selon un autre schéma puis, par le biais d’accélérations, décélérations et retournements, assemblés en une série d’événements sonores structurés, jusqu’à reparcourir le processus en sens inverse – tout comme les changements moirés de perspective d’un kaléidoscope.

Jérémie Szpirglas.

Note de programme du concert du 8 juin 2016 au Centre Pompidou.

 

Version documentation creation date: 2 décembre 2017 20:31, update date: 5 avril 2022 08:56