The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Documentation date
14 novembre 2021
Version
Portage2021
Status
valid
Validation date
15 novembre 2021
Documentalist
Etienne Demoulin (Etienne.Demoulin@ircam.fr)
Realisation
  • Serge Lemouton (Computer Music Designer)
  • Tristan Murail (Composer)
  • Étienne Démoulin (Computer Music Designer)
Length
15 min
Upgrade motivation
64 bits - Max 8 - Présences 2021

Other Versions

Présences 202219 août 2022

Manifeste2014 - 48k18 juillet 2014

2008 - Mac Intel2 février 2008

Detailed Staff

2 flutes, oboe, clarinet, horn, trombone, percussionist, electronic/MIDI keyboard/synthesizer, violin, viola, cello, double bass

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Channel Details

Number of output channels
2

Electronic Equipment List

Computer Music Equipment

1 KX 88
MIDI Keyboard (Yamaha) - or any 88 professional midi keyboard with easily accessible program changes
1 MacBook Pro
Apple Laptops (Apple)
1 Max 8
Max (Cycling74)

Audio Equipment

2 Loudspeaker
Loudspeakers (generic)
2 Stage monitor
Stage Monitors (generic) - for the keyboard player and the conductor
1 Reverberation Processor
Reverberation (generic)

Downloads

Patch

183.17 Mo


Instructions

Patch presentation - Esprit des dunes : Main patch

Install - Installation and configuration

Installation

Copy the folder EspritDesDunes-2021 on your Desktop.

This piece requires only a stereo output (no adc required).

It is recommended to use a sound board, as it will provide a better sound quality than the built-in mini-jack standard output.

Startup

To launch the software, open the _EspritDesDunes-2021.maxpat with Max.

Max should be in overdrive mode and run at a sampling rate of 48kHz (check this in the Audio Status Menu).

in the "Set MIDI input" menu, select the keyboard as a Midi Input.

Set Max File Preferences to point to the EspritDesDunes-2021 folder.

Clic on the "Load Soundfiles" bang to preload all the stereo soundfiles.

Put the "turn MIDI ON" switch on to allow the reception of the Midi keyboard. This can be also triggered directly from the midi keyboard, with the program button 15.

Clic on the "start" message close to "Start dacs". It switches on the dsp processing.

Only one stereo output is used for the performance of this piece.

To tune the orchestra, use the Tuning button on the main patch or from the keyboard (select program number 16) .

During the rehearsals and the concert, everything is played and controlled by the midi keyboard in the ensemble.

The keyboard player select the programs corresponding to each of the 6 sections of the piece. (The Midi Keyboard should have easily accessible program change buttons)

In all cases, the STOP button and the keyboard footswitch can stop all the sounds actually playing.

A good quality reverberation device is necessary to slightly reverberate the orchestra sound in order to find a good fusion with the electronic part. In this piece, finding a sonic fusion is very important.

 

Program Notes

L’Esprit des dunes est la seconde pièce que j’ai écrite sur commande de l’Ircam. Depuis la première pièce, Désintégrations, les techniques informatiques avaient beaucoup évolué. Comme pour Désintégrations, les structures sonores et musicales de la pièce dérivent en grande partie de l’analyse de sons acoustiques. Mais, alors que j’avais dû me contenter d’analyses statiques représentant un seul instant du son pour Désintégrations, j’étais maintenant en mesure de suivre l’évolution d’un son, avec toute sa vie, ses micro-modulations, grâce à la technique dite du « suivi de partiels ». Les données d’analyse furent souvent retraitées, avec un programme d’assistance à la composition (Patchwork), la re-synthèse étant effectuée avec une banque d’oscillateurs qui suivaient le moindre mouvement des partiels analysés, après modifications éventuelles. Cette technique permettait d’engendrer des sons électroniques d’un type nouveau, dont les sonorités inusuelles possédaient la vie propre aux sons acoustiques. Elle permettait aussi de véritablement intervenir au plus profond des sons, de les « composer » comme l’on compose une harmonie ou une mélodie. L’acte de composition intervenait donc au cœur même du sonore. Deux groupes d’objets sonores ont servi de point de départ à la pièce : brefs extraits provenant de musiques mongoles et tibétaines (chant diphonique mongol, trompes et psalmodies tibétaines) ; sons granuleux (frottements de polystyrène, maracas, bâton de pluie, etc.). Ce deuxième groupe est utilisé uniquement pour la technique de « synthèse croisée » : les sons granuleux sont par exemple filtrés par les mouvements d’harmoniques du chant diphonique. Métaphoriquement, c’est le « chant du désert », l’esprit des dunes. Grâce aux techniques de microchirurgie du son, de distorsion des fréquences, de modification des formants, etc., ces objets sonores d’origine apparemment disparates finissent par s’interpénétrer, par fusionner, créant la continuité sous-jacente qui unifie la surface contrastée et versatile de la musique. L’Esprit des dunes présente un aspect fortement mélodique – dans la synthèse, comme dans les parties instrumentales. Les contours mélodiques dérivent souvent des extraits sonores analysés – les contours seulement, non les hauteurs effectives. La mélodie est toujours en rapport étroit avec les harmonies et les spectres ; comme dans le chant diphonique mongol, la mélodie est entendue ici comme une modulation du timbre.


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