The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Performance date
8 septembre 2006
Documentation date
9 juin 2006
Version
Nouvelle Version
Status
valid
Validation date
3 mai 2018
Realisation
  • Serge Lemouton (Computer Music Designer)
  • Asbjørn Schaathun (Composer)
Length
28 min

Other Versions

Detailed Staff

Soloist
violin

2 flutes, English horn, 2 clarinets, bass clarinet, alto saxophone, bassoon, contrabassoon, 2 horns, 2 trombones, tuba, percussionist, harp, piano, electronic/MIDI keyboard/synthesizer, violin, second violin, 2 violas, 2 cellos, double bass

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Electronic Equipment List

Computer Music Equipment

1 Max/MSP
Max (Cycling74) - version 4.5.7
1 Macintosh G5
Apple Desktops (Apple) - Mac OS X 10.4 [CPU clock:2*2.5]
1 KX 88
MIDI Keyboard (Yamaha) - a sustain pedal is required

Musical Instruments

1 TG77
Synthesizers/Expanders (Yamaha)

Audio Equipment

1 DPA 4061
Condenser Microphones (DPA) - omnidirectional microphone fixed behind the violin bridge
2 Loudspeaker
Loudspeakers (generic) - for the macintosh stereo output

Downloads

uploads/Schaathun/DoublePortrait/doubleportrait.dmg

commentaire

<title>Double Portrait CD-ROM</title>

200 Mo

uploads/Schaathun/DoublePortrait/DoublePortraitNoSimul.dmg.zip

commentaire

<title>Double Portrait sans simulation</title>

47.72 Mo


Instructions

Install - installation procedure

Macintosh Installation

  • copy the folder called DoublePortraitConcert2006 on your hard drive.
  • launch Max/MSP.
  • in the options menu, click on file preferences. Then add the folder DoublePortraitConcert2006/lib and DoublePortraitConcert2006/snd.
  • quit MAX
  • launch the file called doublePortrait11.pat
  • turn the dsp on (with the escape key)

SY77 installation

  • Load the Yamaha synthesizer by sending via midi the bulk file called doubleportraitSY77.dump.

Patch presentation - main patch

The current effect program can be loaded using the menu on the left side of the main patch

Double portrait main patch

Score following - Double Portrait Sections

List of the different effects in Double Portrait.

The effects has to be loaded manually on each corresponding measure. You can load the next effect by pressing the computer keyboard right arrow.

Measure Number, Effect Name:

  • 1,Prelude ;
  • 11, Exposition;
  • 37, Gambit;
  • 67, Transition;
  • 69, Prime;
  • 84, Terce;
  • 108, Interlude_I;
  • 114, Reminiscence_I;
  • 115, Sext;
  • 154, Einschub;
  • 160, Nones_I;
  • 171, TempoGiusto_I;
  • 178, Nones_II;
  • 180, TempoGiusto_II;
  • 189, FSharp;
  • 194, PocoMenoMosso;
  • 225, Reminiscence_II;
  • 227, Interlude_II;
  • 245, EndOfInterlude_II;
  • 250, Vespers;
  • 284, Reminiscence_III;
  • 285, Compline;
  • 315, Lauds;

Details - effects list

Double portrait electronic score

Program Notes

Double Portrait : un double hommage à deux œuvres de la première moitié du siècle — le Concerto pour violon d'Alban Berg, et le Concerto pour violon de Fartein Valen (compositeur et organiste norvégien, 1887-1952), le premier dodécaphoniste norvégien.

Le geste qui ouvre le Concerto « à la mémoire d'un ange » de Berg est peut-être le geste violonistique par excellence : celui de l'archet qui parcourt les quatre cordes, du grave à l'aigu, comme pour accorder l'instrument. Et c'est cet archétype qui est « exposé » dans les premières mesures de Double Portrait.

Le Concerto de Fartein Valen est aussi une source de proportions plus abstraites : les composantes de son thème — ses intervalles — sont traduits en rapports numériques qui définissent la durée des diverses sections de Double Portrait ; ses contours interviennent dans les mouvements de détail de la partie de violon. Ce thème est donc pris comme « formule » — en un sens proche de celui que Stockhausen peut donner à ce terme.

Double Portrait s'élabore comme work in progress. L'œuvre achevée comprend actuellement un prélude et deux parties — la seconde étant encadrée par deux interludes. Une troisième partie et un postlude s'y joindront ultérieurement. Cette élasticité de la forme est une conséquence directe de la conception de l'écriture : Schaathun pose un objet « donné à voir », une déclaration liminaire que l'on peut ensuite (dé)construire. Et cet objet est souvent trouvé dans l'improvisation, prenant la forme d'une « ligne » soumise à une interminable analyse : le compositeur la travaille par « degrés de reconnaissance » — selon la proximité et l'éloignement, le clair et l'obscur, le simple et le complexe. C'est ainsi que la partie de violon peut être épaissie — hypertrophiée par l'accrétion de ses propres échantillons —, ou encore comme grossie et rapprochée par le ralentissement du tempo. Le matériau est donc élaboré selon une perspective proprement temporelle, puisque, pour le compositeur, « la mémoire a ses rythmes, ses tempi : hier est plus rapide qu'avant-hier... ». Un travail au cours duquel l'ordinateur joue un rôle important, dans « la démultiplication, l'extension et la courbure [bending] » de l'idée trouvée dans l'instant.


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