The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Version Information

Performance date
February 24, 1992
Documentation date
November 11, 2015
Version
premiere (4 tracks)
Status
valid
Validation date
May 3, 2018
Realisation
Ramón Gonzáles-Arroyo (Computer Music Designer)
Length
15 min
Comment
To play this piece, you should read the four mono audiofiles in any sofware that can play multi-channel soundfile, such as Ableton Live, ProTools, etc.
A max version is also provided.
N.B. : The soundfiles sampling rate is 48KHz


Other Versions

transfert-boitesMay 4, 2010

Detailed Staff

flute, oboe, clarinet, horn, trumpet, trombone, 2 percussionists, piano

Detailed staff comes from Brahms, send mail to ressources-contenus@ircam.fr for correction.

Electronic Equipment List

Audio Equipment

4 Loudspeaker
Loudspeakers (generic)

Computer Music Equipment

1 ProTools
Music Software (Digidesign) - optional, any software able to play 4 track of 48khz audio files can be used
1 Max 7
Max (Cycling74) - optional, a concert patch is provided

Downloads

Performance tape

comment

+ Max patch to play the soundtracks

390.64 Mo


Instructions

Loudspeakers setupPlan installation

 

Direct to disk version

proTools Screenshot


alternative : max/msp version

main patch

Program Notes

Sur la nappe d'un étang glacé..., le titre est celui d'un poème de René Char, dans le recueil Fureur et mystère :

Je t'aime
Hiver aux graines belliqueuses.
Maintenant ton image luit
Là où son cœur s'est penché.

Ce titre, s'il ne préexiste pas à l'œuvre, et ne constitue donc pas un programme, décrit cependant une atmosphère, un monde : celui du miroir – les bois et les cuivres se renvoient des images diffractées des mêmes objets sonores –, du cristal et du métal, du souffle, de la vie furtive qui anime des motifs agités. Ou des éclats, exposant le tranchant des contours.

L'écriture mélodique de la pièce oppose des lignes chromatiques sinueuses, contenues, et des rythmes perforés de silences, dispersés dans les registres. Elle se plie volontiers à des inflexions expressives : lorsque la glace se brise.

Et l'œuvre crée son espace de timbres, en y révélant des parcours : le vent sur la bande, les instruments à vent, les métallophones aux résonances longues ou moyennes, l'extinction rapide des cordes frappées du piano ou des cordes pincées de la harpe. Un parcours dynamique aussi, qui est celui de la forme de la pièce : du repos - Tranquillo - à l'instabilité - Agitato - pour revenir au silence.


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Closed Saturday and Sunday

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