updated 6 June 2013
© Manu Theobald

Hans Thomalla

German composer born in Bonn in 1975.

Born in Bonn, Hans Thomalla studied at the Frankfurt University of Music and Performing Arts (HfMDK). From 1999 to 2002, he was a music and drama advisor for the Stuttgart Opera. From 2002 to 2007, he lived in Berlin as the recipient of a DAAD grant, while also undertaking a doctorate in composition at Stanford University. Since 2007, he has taught composition at Northwestern University in Illinois.

He has received numerous accolades, including the Kranichsteiner Prize, Christoph Delz Prize, the Geballe Dissertation Prize from Stanford Universty and, in 2011, the Ernst von Siemens Prize.

Thomalla’s works explore what the composer terms the double bind which is inherent to music, i.e., that it is both an acoustic reality and a culturally acquired mode of expression, emphasising confrontation, and subsequently, reconciliation, with Western repertoire from Chopin to Hendrix through the use of quotations. This phenomenon is particularly pronounced in pieces such as wild.thing (2004).

Thomalla’s catalogue includes chambre and orchestral pieces, as well as numerous scenic works. In 2011, his opera Fremd was premiered at the Stuttgart Opera.


© Ircam-Centre Pompidou, 2013

Sources

Site personnel d’Hans Thomalla ; Donaueschinger Musiktage ; Fondation Ernst von Siemens.

  • Solo (excluding voice)
    • Cello Counterpart for solo cello (2006), 14 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
    • Piano Counterpart for piano (2010, 2008), 11 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
    • Percussion Counterpart rhapsody for four reverberating sound objects (2009), 8 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
  • Chamber music
    • elec wild.thing for amplified piano and two percussionists (2003), 19 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
    • Momentsmusicaux for five instruments (2003-2004), 17 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
    • noema studies for two prepared pianos (2004), 24 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
    • Stücke Charakter for six instruments (2005), 15 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
    • Bebungen for string trio (2006), 13 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
    • Lied for saxophone, vibraphone and piano (2007-2008), 12 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
    • Albumblatt for string quartet (2010), 13 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
    • Albumblatt II for saxophone quartet (2011), 5 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
    • Capriccio for clarinet and string trio (2011-2012), 13 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
  • Ensemble music
  • Vocal music and instrument(s)
    • Rauschen for two reciters and orchestra (1998), 14 mn
    • 3 Desert Songs for voice and piano (2011), 8 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
    • elec stage Fremd opera in three scenes, an interlude and an epilogue, for soprano, choir, orchestra and live electronics (2005-2011)
    • elec stage The Brightest Form of Absence multimedia piece for soprano, ensemble, live electronics and video (2011)
  • 2012
    • Capriccio for clarinet and string trio, 13 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
  • 2011
    • 3 Desert Songs for voice and piano, 8 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
    • Albumblatt II for saxophone quartet, 5 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
    • elec stage Fremd opera in three scenes, an interlude and an epilogue, for soprano, choir, orchestra and live electronics
    • elec stage The Brightest Form of Absence multimedia piece for soprano, ensemble, live electronics and video
  • 2010
    • Albumblatt for string quartet, 13 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
  • 2009
  • 2008
    • Lied for saxophone, vibraphone and piano, 12 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
    • Piano Counterpart for piano, 11 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
  • 2007
    • elec Ausruff for large ensemble, 17 mn, édition du compositeur
  • 2006
    • Bebungen for string trio, 13 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
    • Cello Counterpart for solo cello, 14 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
  • 2005
    • Stücke Charakter for six instruments, 15 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
  • 2004
    • Momentsmusicaux for five instruments, 17 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
    • noema studies for two prepared pianos, 24 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
  • 2003
    • elec wild.thing for amplified piano and two percussionists, 19 mn, partition téléchargeable sur le site du compositeur
  • 2002
  • 2000
  • 1998
    • Rauschen for two reciters and orchestra, 14 mn

Sites Internet

Discographie

  • Hans THOMALLA, The Brightest Form of Absence, dans « Donaueschinger Musiktage 2011 », avec des œuvres d’Andreas Dohmen, Saed Haddad, Lars Petter Hagen, Wolfgang Mitterer, Wolfgang Rihm, Rebecca Saunders, Iris ter Schiphorst, 3 sacds Neos - SWR, 2012.
  • Hans THOMALLA, Fremd, Staatsoper Stuttgart, Johannes Kalitzke : direction musicale, Anna Viebrock : décors, costumes, Ludivine Petit : régie, Michael Alber : direction de chœur, Reinhard Traub : lumière, Dieter Fenchel : régie son, Hans-Peter Böffgen et Judith Konnerth : vidéo, Sergio Morabito : dramaturgie, Forum Neues Musiktheater, Andreas Breitscheid : électronique, Annette Seiltgen : Medea (soprano), Stephan Storck : Jason (basse), Julia Spaeth : 1. Kind (soprano), Carlos Zapien : 2. Kind (ténor), Staatsopernchor Stuttgart, col legno, 2012, WWE 2SACD 40403.
  • Hans THOMALLA, Momentsmusicaux ; Wild.Thing ; Cello Counterpart ; Stuecke Charakter, Ensemble Recherche, direction :  Lucas Fels, 1 cd Wergo « Portrait », Deutscher Musikrat.
  • Hans THOMALLA, Cello Counterpart, dans « Bach.heute I », Matthias Lorenz : violoncelle,
  • Hans THOMALLA, Wild.Thing, Ensemble Ascolta, 541 - Music from Stanford Vol. 2.
  • Hans THOMALLA, Ausruff, dans « Donaueschinger Musiktage 2007 », avec des œuvres de James Saunders, Arnulf Herrmann, François Sahran, 2 cds Neos - SWR, 2007.

Bibliographie

  • Hans THOMALLA, « Bedeutungsspuren - Widersprüche im zeitgenössischen Musiktheater », in Die Kunst der Dramaturgie - Ein Handbuch, sous la direction de Anke Roeder et Klaus Zehelein, Berlin, Henschel Verlag, 2011.
  • Hans THOMALLA, « An den Rand des Augenblicks - Komponieren als Schaffung von Gegenwart », in Jörn Peter HIEKEL, Vorzeitbelebung. Vergangenheits- und Gegenwarts-Reflexionen in der Musik heute, Wolke Verlag 2010.
  • Hans THOMALLA, « Counterparts », in Claus-Steffen MAHNKOPF, Frank COX, Wolfram SCHURIG (éditeurs), Facets of the Second Modernity, Wolke Verlag, 2008.
  • Hans THOMALLA, « Aspekte Analytischen Komponierens », Darmstädter Diskurse, vol. 1, 2004, pdf téléchargeable sur le site d’Hans Thomalla (lien vérifié en juin 2013).
  • Hans THOMALLA, « EinflussangstSkizzierung eines Begriffs », 2. Ligerzer Opernwerkstatt 2006, 2006, pdf téléchargeable sur le site d’Hans Thomalla (lien vérifié en juin 2013).
  • Hans THOMALLA, « Séraphin, Versuch eines Theaters », in Programmheft der Staatsoper Stuttgart zur Neuproduktion von Wolfgang Rihms “Séraphin” 1996, pdf téléchargeable sur le site d’Hans Thomalla (lien vérifié en juin 2013).
  • Hans THOMALLA, « Harmonik und Zwölftönigkeit in Alban Bergs “Lulu” », in Programmheft der Staatsoper Stuttgart zur Neuproduktion von Alban Bergs “Lulu” 1997,pdf téléchargeable sur le site d’Hans Thomalla (lien vérifié en juin 2013).
  • Hans THOMALLA, « Das Kampflied als musikalisches Material », in Programmheft der Staatsoper Stuttgart zur Neuproduktion von Lugi Nonos “Al gran Sole Carico d’Amore” 1998,pdf téléchargeable sur le site d’Hans Thomalla (lien vérifié en juin 2013).