Louis Andriessen (1939)

Anachronie I (1967-1968)

a collage of style quotations, pour orchestre

  • Informations générales
    • Date de composition : 1967 - 1968
    • Durée : 13 mn
    • Éditeur : Boosey & Hawkes
Effectif détaillé
  • 3 flûtes (aussi 1 flûte piccolo), flûte alto, 2 hautbois, cor anglais, 2 clarinettes, clarinette basse, 3 bassons (aussi 1 contrebasson), 4 cors, 4 trompettes, 3 trombones, tuba, timbales, 4 percussionnistes, harpe, célesta (aussi orgue électrique [Hammond] ), piano, cordes [contrebasses à 5 cordes]

Information sur la création

  • Date : 18 January 1968
    Lieu :

    Pays-Bas, Rotterdam


    Interprètes :

    l'Orchestre philharmonique de Rotterdam, direction : Edo de Waart.

Note de programme

Many of the composition techniques used in the last 50 years are adopted in this work, often in contrasting ways. There is a commentary on the application of many of the techniques: a late romantic style is dissolved in a cluster of notes. However, normally the different styles are not affected, but retain their own style, sometimes combined with another, or the two styles may overlap.

In the third minute, six different composers are quoted literally, but there are many more fragments in which a reference is made to a composer or a style. Therefore the literal quotations should be viewed as a (far-reaching) consequence of the ‘style’ of this piece: its lack of a style. When a work contains fragments in the style of Penderecki, French film music, Boulez etc., it actually has no style in that particular sense of the term ‘style’. It contains too many styles to have a style. That is not what this work is about.

The work is rather a reflection of the musical reality of our time; there is even a fragment of pop music. Just as pop art is a reflection of reality, often with the aid of magnifying glasses and distorting mirrors, Anachronie I is a reflection of musical reality. The reality of music is not reality, but the music itself, the history of music.

With these stylistic quotations, I go back to 1870, the year of the birth of the first composer for whom musical style was not synonymous with personality: the composer, Charles Ives. He wrote twelve tone music long before Schoenberg, breaking the laws which Schoenberg had yet to formulate. Unfamiliar with the European tradition of elitist music, he made use of brass bands, choirs and popular hymns without caricaturing them, as rich musical sources in a totality of musical events for the first musical reality in the history of music.

Anachronie I was dedicated to Charles Ives, one of the few composers who found music more interesting than himself.


  1. SAARIAHO, Kaija, « Timbre et harmonie », dans Le timbre, métaphore pour la composition, Jean-Baptiste Barrière, éd., Paris, Ircam - Christian Bourgois, 1991, p. 412-453. 

  2. GRABOCZ, Martha, « La musique contemporaine finlandaise : conception gestuelle de la macrostucture / Saariaho et Lindberg », Cahiers du CIREM, Musique et geste, n ° 26-27, décembre 1992-mars 1993, p. 158. 

  3. BATTIER, Marc, NOUNO, Gilbert, « L'électronique dans l'opéra de Kaija Saariaho, L'Amour de loin », in Carlos AGON, Gérard ASSAYAG, Jean BRESSON, The OM Composer's Book, coll. Musique et sciences, Ircam, Centre Georges-Pompidou, 2006, p. 21-30.  

  4. Whittall, Arnold, Jonathan Harvey, Londres, Faber and Faber, 1999. Traduction française sous le même titre par Eric de Visscher, L’Harmattan, Ircam-Centre Georges Pompidou, 2000, p. 44. 

  5. Harvey, Jonathan, « Le Miroir de l’ambiguïté », Le Timbre, métaphore pour la composition, recueil de textes réunis par Jean-Baptiste Barrière, Paris, Ircam, Christian Bourgois, 1991, p. 454-466. 

  6. Il nous semble important de faire une distinction entre le Réalisateur en Informatique Musicale (RIM) qui contribue à la confection de la partie électronique d’une œuvre et le Musicien en charge de l’Électronique Live (MEL) qui n’a pas nécessairement participé à l’élaboration de cette partie électronique mais qui doit s’assurer de sa mise à jour et de son bon fonctionnement lors d’une performance (lire à ce sujet Plessas et Boutard, 2015). 

  7. Par convention, l’harmonique 1 (fréquence f0) correspond à la fondamentale du spectre. Pour un spectre harmonique, la fréquence de chaque composante spectrale vérifie la relation suivante: fn = n x f0. 

  8. Grisey a commis une erreur au niveau du premier intervalle: l’écart entre la fondamentale (mi0) et le second harmonique (mi1) est une octave, soit 24 quarts de ton et non 22 comme il est indiqué. 

  9. CAUSSÉ, Réné, SLUCHIN, Benny, Sourdines des cuivres, Paris : Editions de la Maison des sciences de l'homme, 1991. 

  10. Yan Maresz, cité par Bruno Heuzé, dans HEUZÉ, Bruno, « Yan Maresz, Portrait », Résonance, Ircam/Centre Georges Pompidou, n° 14, septembre 1998, page 16. 

Louis Andriessen.