Simon Steen-Andersen (1976)

Study for String Instrument #2 (2009)

pour un instrument à cordes et pédale whammy

  • Informations générales
    • Date de composition : 2009
    • Durée : between 05 mn and 06 mn
    • Éditeur : Edition-S

Information sur la création

  • Date : 10 December 2009
    Lieu :

    Allemagne, Berlin, Kulturbrauerei


    Interprètes :

    l'Ensemble Mosaik.

Note de programme

Study for String Instrument #2 from 2009, immerses itself in a single idea and explores an apparently straightforward and in principle rather unmusical electronic device. The "Whammy" guitar pedal (from Digitech) is a kind of over dimensioned guitar vibrato arm that can "bend" a note as much as two octaves up or down, but which is also considered rather imperfect as a mechanism. It both distorts the notes as it bends them, and when it is challenged with noise and impulses it surprisingly produces melodies that are anything but logical and mechanical. Study for String Instrument #2 takes a very simple course, although it can be difficult to understand from the intense soundscape that an electric guitar, a cello and an effect pedal only play it. In the first part the notes slide up and down in a little play where the various possibilities in a simple system are exhausted - adding and subtracting the glissandi of the string instrument and the pedal. After this the Whammy pedal is assaulted by constantly changing noises from the two instruments, before the pedal itself is allowed to conclude the piece by playing its own singable melody – molto cantabile...


  1. Whittall, Arnold, Jonathan Harvey, Londres, Faber and Faber, 1999. Traduction française sous le même titre par Eric de Visscher, L’Harmattan, Ircam-Centre Georges Pompidou, 2000, p. 44. 

  2. Harvey, Jonathan, « Le Miroir de l’ambiguïté », Le Timbre, métaphore pour la composition, recueil de textes réunis par Jean-Baptiste Barrière, Paris, Ircam, Christian Bourgois, 1991, p. 454-466. 

  3. SAARIAHO, Kaija, « Timbre et harmonie », dans Le timbre, métaphore pour la composition, Jean-Baptiste Barrière, éd., Paris, Ircam - Christian Bourgois, 1991, p. 412-453. 

  4. GRABOCZ, Martha, « La musique contemporaine finlandaise : conception gestuelle de la macrostucture / Saariaho et Lindberg », Cahiers du CIREM, Musique et geste, n ° 26-27, décembre 1992-mars 1993, p. 158. 

  5. BATTIER, Marc, NOUNO, Gilbert, « L'électronique dans l'opéra de Kaija Saariaho, L'Amour de loin », in Carlos AGON, Gérard ASSAYAG, Jean BRESSON, The OM Composer's Book, coll. Musique et sciences, Ircam, Centre Georges-Pompidou, 2006, p. 21-30.  

  6. CAUSSÉ, Réné, SLUCHIN, Benny, Sourdines des cuivres, Paris : Editions de la Maison des sciences de l'homme, 1991. 

  7. Yan Maresz, cité par Bruno Heuzé, dans HEUZÉ, Bruno, « Yan Maresz, Portrait », Résonance, Ircam/Centre Georges Pompidou, n° 14, septembre 1998, page 16.