Louis Andriessen (1939)

Garden of Eros (2002)

pour quatuor à cordes
[Tuin van Eros]

  • Informations générales
    • Date de composition : 2002
    • Durée : 12 mn
    • Éditeur : Boosey & Hawkes
Effectif détaillé
  • violon, violon II, alto, violoncelle

Information sur la création

  • Date : 26 September 2002
    Lieu :

    France, Strasbourg


    Interprètes :

    le Quatuor Arditti.

Note de programme

Garden of Eros (Tuin van Eros) is based upon an idea which is unusual, if not completely wrong for a string quartet: a piece for solo violin, accompanied by three string instruments.

While composing it, I realised that this idea was not far away from the roots of the string quartet: Haydn’s early quartets. However, the piece does not sound like Haydn.

The title comes from a long and beautiful love poem in 50 quatrains written by Jan Engelman in 1934. I follow the sentiment of the poem somewhat loosely in the music, but the structure of the poem quite rigidly: the piece contains as many beats as the poem contains syllables.

The work lasts 12 minutes and is written for Arditti Quartet, to the memory of my brother Jurriaan, the composer.


  1. SAARIAHO, Kaija, « Timbre et harmonie », dans Le timbre, métaphore pour la composition, Jean-Baptiste Barrière, éd., Paris, Ircam - Christian Bourgois, 1991, p. 412-453. 

  2. GRABOCZ, Martha, « La musique contemporaine finlandaise : conception gestuelle de la macrostucture / Saariaho et Lindberg », Cahiers du CIREM, Musique et geste, n ° 26-27, décembre 1992-mars 1993, p. 158. 

  3. BATTIER, Marc, NOUNO, Gilbert, « L'électronique dans l'opéra de Kaija Saariaho, L'Amour de loin », in Carlos AGON, Gérard ASSAYAG, Jean BRESSON, The OM Composer's Book, coll. Musique et sciences, Ircam, Centre Georges-Pompidou, 2006, p. 21-30.  

  4. Whittall, Arnold, Jonathan Harvey, Londres, Faber and Faber, 1999. Traduction française sous le même titre par Eric de Visscher, L’Harmattan, Ircam-Centre Georges Pompidou, 2000, p. 44. 

  5. Harvey, Jonathan, « Le Miroir de l’ambiguïté », Le Timbre, métaphore pour la composition, recueil de textes réunis par Jean-Baptiste Barrière, Paris, Ircam, Christian Bourgois, 1991, p. 454-466. 

  6. CAUSSÉ, Réné, SLUCHIN, Benny, Sourdines des cuivres, Paris : Editions de la Maison des sciences de l'homme, 1991. 

  7. Yan Maresz, cité par Bruno Heuzé, dans HEUZÉ, Bruno, « Yan Maresz, Portrait », Résonance, Ircam/Centre Georges Pompidou, n° 14, septembre 1998, page 16. 

Louis Andriessen.