Terry Riley (1935)

Cactus Rosary (1990)

A Semi-Secular Song for Bruce Conner, pour clarinettiste-vocaliste et ensemble

œuvre électronique

  • Informations générales
    • Date de composition : 1990
    • Durée : 33 mn
    • Éditeur : Associated Music Publishers
    • Commande: New Music America
Effectif détaillé
  • soliste : récitant (aussi autre accessoire [Peyote Rattle] )
  • clarinette (aussi clarinette basse), trompette, 3 percussionnistes, piano, clavier électronique/MIDI/synthétiseur [synthétiseur] , contrebasse

Information sur la création

  • Date : 17 November 1990
    Lieu :

    Canada, Toronto, ON, Rivoli Café


    Interprètes :

    Arraymusic.

Information sur l'électronique
Dispositif électronique : dispositif électronique non spécifié

Note de programme

I was inspired to do this work upon reading the following opening statement of old friend and artist/film maker Bruce Conner in a conversation with Robert Dean.

This is the Peyote Rattle and this is the industrial quality pepper shaker rattle made by the same Indian in Wichita, Kansas. Now as we go through the interview, if there is something that signifies the use of the Peyote Rattle, you will hear that. If it signifies the use of the pepper rattle — the aluminum pepper shaker — you will hear that.

The interview and the Peyote Rattle form the basis for this music theater piece. The performance should take place in a theatrical setting with atmospheric lighting and the instrumentalists arranged in a triangular pattern with the Peyote Rattle in the center. If it is possible a teepee-shaped structure should enclose the performers in a transparent gauze covering. A variety of colored lights should shine through the gauze onto the performers in the teepee.

Instruments:

  • Peyote Rattle
  • 1 set of East Indian Temple Bells (bell clusters to be shaken like sleigh bells)
  • Narrator quasi-singing the text
  • Clarinets
  • Trumpet
  • String Bass
  • Piano tuned in just intonation (see tuning ratios below)
  • Thai Gong
  • Cymbals
  • DX7 ll FD with E! (This was the synth Cactus Rosary was written for but any synth or software synth can be used as long as it is tunable)
  • Digital Delay Unit

Rosary Tuning Ratios:

G    A-flat    A    B-flat    B    C    D-flat    D    E-flat    E    F    F-sharp1/1    49/48    13/12    7/6    5/4    4/3    49/36    3/2    14/9    5/3    7/4    11/6

This work was commissioned by New Music America and written especially for Arraymusic in September of 1990.

"’It could be said of a Cactus Rosary that, taken internally, it may loop together the heavenly constellations in a blissful symmetry."


  1. SAARIAHO, Kaija, « Timbre et harmonie », dans Le timbre, métaphore pour la composition, Jean-Baptiste Barrière, éd., Paris, Ircam - Christian Bourgois, 1991, p. 412-453. 

  2. GRABOCZ, Martha, « La musique contemporaine finlandaise : conception gestuelle de la macrostucture / Saariaho et Lindberg », Cahiers du CIREM, Musique et geste, n ° 26-27, décembre 1992-mars 1993, p. 158. 

  3. BATTIER, Marc, NOUNO, Gilbert, « L'électronique dans l'opéra de Kaija Saariaho, L'Amour de loin », in Carlos AGON, Gérard ASSAYAG, Jean BRESSON, The OM Composer's Book, coll. Musique et sciences, Ircam, Centre Georges-Pompidou, 2006, p. 21-30.  

  4. Whittall, Arnold, Jonathan Harvey, Londres, Faber and Faber, 1999. Traduction française sous le même titre par Eric de Visscher, L’Harmattan, Ircam-Centre Georges Pompidou, 2000, p. 44. 

  5. Harvey, Jonathan, « Le Miroir de l’ambiguïté », Le Timbre, métaphore pour la composition, recueil de textes réunis par Jean-Baptiste Barrière, Paris, Ircam, Christian Bourgois, 1991, p. 454-466. 

  6. CAUSSÉ, Réné, SLUCHIN, Benny, Sourdines des cuivres, Paris : Editions de la Maison des sciences de l'homme, 1991. 

  7. Yan Maresz, cité par Bruno Heuzé, dans HEUZÉ, Bruno, « Yan Maresz, Portrait », Résonance, Ircam/Centre Georges Pompidou, n° 14, septembre 1998, page 16. 

Terry Riley (ed. Schirmer).