Anthony Cheung (1982)

Centripedalocity (2008)

pour sept musiciens

  • Informations générales
    • Date de composition : 2008
    • Durée : 12 mn
    • Commande: Conservatoire de Paris (CNSMDP)
Effectif détaillé
  • flûte, clarinette, saxophone alto, harpe, violon, alto, violoncelle

Information sur la création

  • Date : 24 October 2008
    Lieu :

    France, Paris, Conservatoire national supérieur.


Note de programme

Each of the three sections of Centripedalocity deals in some way with musical gravities at work. Various "forces" pull, push, spin, rotate, attract, and deflect musical materials to and away from each other. The analogy extends to different levels of harmonic and rhythmic attraction. In the first part, Faux d'artifice, opening chords pull a dominant saxophone line into one another like miniature whirlpools. An extended allusion to Debussy's piano prelude Feu d'artifice appears redrawn by a microtonal harmonic world.

Escape-Cadence Free-Fall (3rd unRaveling), takes an altered version of the opening chord progression of Ravel’s Introduction and Allegro and runs with it in many directions, turning it into a harmonic omnibus. New colors shine through microtonal intervals. "Escape-cadence" alludes to “escape tones” in common practice harmony; here the tones are like cadences that push away and are pulled back, only to escape. The intervals are treated as overtones, and the progression is constantly in "free-fall,” with harmonic snapshots taken by other instruments.

Anadiplosis is based on Thelonious Monk's "Epistrophy." The Monk tune accents repeated phrase endings, which fall into place on different parts of the beat, as a musical equivalent of an epistrophe, a rhetorical figure of repetition. Anadiplosis is a similar rhetorical device, repeating words that end previous lines or clauses at the beginning of new ones for extra emphasis. The constant repetition is created from a kind of call and-response polyphony.


  1. Il nous semble important de faire une distinction entre le Réalisateur en Informatique Musicale (RIM) qui contribue à la confection de la partie électronique d’une œuvre et le Musicien en charge de l’Électronique Live (MEL) qui n’a pas nécessairement participé à l’élaboration de cette partie électronique mais qui doit s’assurer de sa mise à jour et de son bon fonctionnement lors d’une performance (lire à ce sujet Plessas et Boutard, 2015). 

  2. Par convention, l’harmonique 1 (fréquence f0) correspond à la fondamentale du spectre. Pour un spectre harmonique, la fréquence de chaque composante spectrale vérifie la relation suivante: fn = n x f0. 

  3. Grisey a commis une erreur au niveau du premier intervalle: l’écart entre la fondamentale (mi0) et le second harmonique (mi1) est une octave, soit 24 quarts de ton et non 22 comme il est indiqué. 

  4. Whittall, Arnold, Jonathan Harvey, Londres, Faber and Faber, 1999. Traduction française sous le même titre par Eric de Visscher, L’Harmattan, Ircam-Centre Georges Pompidou, 2000, p. 44. 

  5. Harvey, Jonathan, « Le Miroir de l’ambiguïté », Le Timbre, métaphore pour la composition, recueil de textes réunis par Jean-Baptiste Barrière, Paris, Ircam, Christian Bourgois, 1991, p. 454-466. 

Anthony Cheung, août 2008.