Oscar Bianchi (1975)

Trasparente II (2007-2008)

pour ensemble

  • Informations générales
    • Date de composition : 2007 - 2008
    • Durée : 11 mn
    • Éditeur : Inédit
    • Commande: Biennale de Venise, Compagnia per la musica à Rome
Effectif détaillé
  • 1 flûte, 1 clarinette, 1 cor, 1 trompette, 1 harpe, 1 piano, 1 percussionniste, 1 violon, 1 alto, 1 violoncelle

Information sur la création

  • Date : 5 April 2008
    Lieu :

    Etats-Unis, New York, Merkin Hall


    Interprètes :

    l'ensemble ICE direction : Oscar Bianchi.

Note de programme

A desire of finding a deeper take, a wider exploration of my recent music, led me to rethink some of my latest works. Trasparente II represents accordingly a sort of investigation of music objects that I've being experiencing while composing its predecessor Trasparente. Focusing and valuing a large amount of these musical objects, dramatically affected the piece's overall structure and form, reminding me that a piece of music is a dynamic object, whereas any sort of change, in any sort of place, redefine decidedly it's whole nature. Music ideas, as any kind of non intellectual intuition, often need a wider space to express and define themselves, and a new instrumentation (Trasparente II has a different set-up from it's predecessor), it's an ulterior way of rethinking the nature of its objects an deepening their nature and expressive potentialities.


  1. CAUSSÉ, Réné, SLUCHIN, Benny, Sourdines des cuivres, Paris : Editions de la Maison des sciences de l'homme, 1991. 

  2. Yan Maresz, cité par Bruno Heuzé, dans HEUZÉ, Bruno, « Yan Maresz, Portrait », Résonance, Ircam/Centre Georges Pompidou, n° 14, septembre 1998, page 16. 

  3. SAARIAHO, Kaija, « Timbre et harmonie », dans Le timbre, métaphore pour la composition, Jean-Baptiste Barrière, éd., Paris, Ircam - Christian Bourgois, 1991, p. 412-453. 

  4. GRABOCZ, Martha, « La musique contemporaine finlandaise : conception gestuelle de la macrostucture / Saariaho et Lindberg », Cahiers du CIREM, Musique et geste, n ° 26-27, décembre 1992-mars 1993, p. 158. 

  5. BATTIER, Marc, NOUNO, Gilbert, « L'électronique dans l'opéra de Kaija Saariaho, L'Amour de loin », in Carlos AGON, Gérard ASSAYAG, Jean BRESSON, The OM Composer's Book, coll. Musique et sciences, Ircam, Centre Georges-Pompidou, 2006, p. 21-30.  

Oscar Bianchi