Lorenzo Pagliei (1972)

Portrait (1998)

pour voix, électronique live et bande magnétique

œuvre électronique

  • Informations générales
    • Date de composition : 1998
    • Durée : 15 mn
    • Éditeur : Inédit
    • Dédicace : à Elisabetta Scatarzi
    • Livret (détail, auteur) :

      Borges, Sanguineti, Joyce, Newman, Valentino Pagliei


      1. SAARIAHO, Kaija, « Timbre et harmonie », dans Le timbre, métaphore pour la composition, Jean-Baptiste Barrière, éd., Paris, Ircam - Christian Bourgois, 1991, p. 412-453. 

      2. GRABOCZ, Martha, « La musique contemporaine finlandaise : conception gestuelle de la macrostucture / Saariaho et Lindberg », Cahiers du CIREM, Musique et geste, n ° 26-27, décembre 1992-mars 1993, p. 158. 

      3. BATTIER, Marc, NOUNO, Gilbert, « L'électronique dans l'opéra de Kaija Saariaho, L'Amour de loin », in Carlos AGON, Gérard ASSAYAG, Jean BRESSON, The OM Composer's Book, coll. Musique et sciences, Ircam, Centre Georges-Pompidou, 2006, p. 21-30.  

      4. Il nous semble important de faire une distinction entre le Réalisateur en Informatique Musicale (RIM) qui contribue à la confection de la partie électronique d’une œuvre et le Musicien en charge de l’Électronique Live (MEL) qui n’a pas nécessairement participé à l’élaboration de cette partie électronique mais qui doit s’assurer de sa mise à jour et de son bon fonctionnement lors d’une performance (lire à ce sujet Plessas et Boutard, 2015). 

      5. Par convention, l’harmonique 1 (fréquence f0) correspond à la fondamentale du spectre. Pour un spectre harmonique, la fréquence de chaque composante spectrale vérifie la relation suivante: fn = n x f0. 

      6. Grisey a commis une erreur au niveau du premier intervalle: l’écart entre la fondamentale (mi0) et le second harmonique (mi1) est une octave, soit 24 quarts de ton et non 22 comme il est indiqué. 

  • Genre
    • Musique vocale a cappella [Soprano]
Effectif détaillé
  • soprano solo

Information sur la création

  • Date : 3 September 1998
    Lieu :

    Italie, L'Aquila, Corpi del suono


    Interprètes :

    Elisabetta Scatarzi : soprano.

Information sur l'électronique
Dispositif électronique : temps réel, sons fixés sur support

Note de programme

Portrait is a kind of exploration of three themes so much care to me: the passing of time, the concept of chamber music in electronic music and vocality in the widest sense of the word. The piece is divided into different scenes, in every one the music focuses itself on a particular way to perceive time passing (linear, cyclic, still, stratified, chronometric, and so on). The changing from one scene to the other is committed to some intermezzos for solo tape, in which little by little a statement by J. H. Newman concerning the relativity of the time passing is assembled: “the story is well known of the monk who going out into the wood to meditate was detained there by the song of a bird for three hundred years which to his consciousness passed as only an hour”.

The texts are taken from various authors (Borges, Sanguineti, Joyce, Newman and my brother Valentino Pagliei) and are presented most of all superimposed in a sort of counterpoint. This counterpoint is constructed in such a way that you can follow the individual sense of any “voice-text” layer, but in superimposing them a multiplication of the different texts’ senses comes out. It is like in classical counterpoint in which the single voices have to possess two qualities: to be well characterized, own a individual sense and, at the same time, to be complementary to the other voices constituting a greater unity on another level.

A further goal of Portrait is to recreate the dynamics of chamber music between the singer and the “electronic performer”. Too often, indeed, it’s very hard for the performer on stage feeling at him ease in presence of a tape or other electronic devices. The musical problem lies on the fact that the soloist is forced to follow the tape without any flexibility. His performance will always be unfortunate because “tape is always right” and it doesn’t own the sensibility of the soloist to fit itself to the concert, the situation and the hall. The consequence is that the best possible performance is that in which the instrumentalist is in perfect synchronous with the tape but in a great musical frustration too. All that savours too little of chamber music: the relationships between electronics and soloist are articulated only from a compositional and not from a performative point of view.

In Portrait I tried to write a real duet for voice and electronic performer, in which the one waits for, aids, dialogs, breathes with the other. In such a way every performance retains that side of diversity and surprise i.e. the foundations of making music together.


  1. SAARIAHO, Kaija, « Timbre et harmonie », dans Le timbre, métaphore pour la composition, Jean-Baptiste Barrière, éd., Paris, Ircam - Christian Bourgois, 1991, p. 412-453. 

  2. GRABOCZ, Martha, « La musique contemporaine finlandaise : conception gestuelle de la macrostucture / Saariaho et Lindberg », Cahiers du CIREM, Musique et geste, n ° 26-27, décembre 1992-mars 1993, p. 158. 

  3. BATTIER, Marc, NOUNO, Gilbert, « L'électronique dans l'opéra de Kaija Saariaho, L'Amour de loin », in Carlos AGON, Gérard ASSAYAG, Jean BRESSON, The OM Composer's Book, coll. Musique et sciences, Ircam, Centre Georges-Pompidou, 2006, p. 21-30.  

  4. Il nous semble important de faire une distinction entre le Réalisateur en Informatique Musicale (RIM) qui contribue à la confection de la partie électronique d’une œuvre et le Musicien en charge de l’Électronique Live (MEL) qui n’a pas nécessairement participé à l’élaboration de cette partie électronique mais qui doit s’assurer de sa mise à jour et de son bon fonctionnement lors d’une performance (lire à ce sujet Plessas et Boutard, 2015). 

  5. Par convention, l’harmonique 1 (fréquence f0) correspond à la fondamentale du spectre. Pour un spectre harmonique, la fréquence de chaque composante spectrale vérifie la relation suivante: fn = n x f0. 

  6. Grisey a commis une erreur au niveau du premier intervalle: l’écart entre la fondamentale (mi0) et le second harmonique (mi1) est une octave, soit 24 quarts de ton et non 22 comme il est indiqué. 

Lorenzo Pagliei