Georg Friedrich Haas (1953)

REMIX (2007)

pour 15 instruments

  • Informations générales
    • Date de composition : 2007
    • Durée : 25 mn
    • Éditeur : Universal Edition
    • Commande: Remix Ensemble, Casa da Mùsica, Porto
Effectif détaillé
  • 1 flûte, 1 hautbois, 1 clarinette, 1 basson, 1 cor, 1 trompette, 1 trombone, 2 percussionnistes, 1 piano, 1 violon, 1 violon II, 1 alto, 1 violoncelle, 1 contrebasse

Information sur la création

  • Date : 12 November 2007
    Lieu :

    Autriche, Konzerthaus de Vienne


    Interprètes :

    Klangforum Wien, direction : Enno Poppe.

Note de programme

In REMIX I did not actually want to attempt anything new. I only wanted to take elements that I had already tried out, and with which I had been able to gain experience, and place them in a different relationship:

  • the "trembling unison" from Nacht-Schatten;
  • the bubbling runs with which in vain begins (which were also used in the music for the monologues of the aged Hölderlin in the opera Nacht, and which later appear in Bruchstück, the opera Melancholia, and elsewhere);
  • the dense web from which large sections of the instrumental accompaniment are formed in the second part of the opera Melancholia;
  • the formal principle of freely placing different elements in sequence one after the other, as I had used e.g. in natures mortes or in the second part of Bruchstück;
  • the percussion interjections from natures mortes;
  • the broken chords from the final section of Monodie;

etc.

The result is a very dense piece with a large number of notes, which makes high demands of the performers’ virtuosity. In the process musical meaning emerges not from the individual notes and sounds (nor from the events in the individual instrumental parts), but only from the total sonority – in the nineteenth century one would have referred to ‘harmony’ here.

In this density, this manic concentration on elements which are hastily flowing past (or falteringly and bumpily hastening past), I thus entered what was for me new territory after all – despite my original intention.

Microtonality (a term very often used in connection with me) is almost totally absent in REMIX.

REMIX was composed in response to a commission from the Remix-Ensemble of Porto.


  1. Il nous semble important de faire une distinction entre le Réalisateur en Informatique Musicale (RIM) qui contribue à la confection de la partie électronique d’une œuvre et le Musicien en charge de l’Électronique Live (MEL) qui n’a pas nécessairement participé à l’élaboration de cette partie électronique mais qui doit s’assurer de sa mise à jour et de son bon fonctionnement lors d’une performance (lire à ce sujet Plessas et Boutard, 2015). 

  2. Par convention, l’harmonique 1 (fréquence f0) correspond à la fondamentale du spectre. Pour un spectre harmonique, la fréquence de chaque composante spectrale vérifie la relation suivante: fn = n x f0. 

  3. Grisey a commis une erreur au niveau du premier intervalle: l’écart entre la fondamentale (mi0) et le second harmonique (mi1) est une octave, soit 24 quarts de ton et non 22 comme il est indiqué. 

  4. SAARIAHO, Kaija, « Timbre et harmonie », dans Le timbre, métaphore pour la composition, Jean-Baptiste Barrière, éd., Paris, Ircam - Christian Bourgois, 1991, p. 412-453. 

  5. GRABOCZ, Martha, « La musique contemporaine finlandaise : conception gestuelle de la macrostucture / Saariaho et Lindberg », Cahiers du CIREM, Musique et geste, n ° 26-27, décembre 1992-mars 1993, p. 158. 

  6. BATTIER, Marc, NOUNO, Gilbert, « L'électronique dans l'opéra de Kaija Saariaho, L'Amour de loin », in Carlos AGON, Gérard ASSAYAG, Jean BRESSON, The OM Composer's Book, coll. Musique et sciences, Ircam, Centre Georges-Pompidou, 2006, p. 21-30.  

  7. CAUSSÉ, Réné, SLUCHIN, Benny, Sourdines des cuivres, Paris : Editions de la Maison des sciences de l'homme, 1991. 

  8. Yan Maresz, cité par Bruno Heuzé, dans HEUZÉ, Bruno, « Yan Maresz, Portrait », Résonance, Ircam/Centre Georges Pompidou, n° 14, septembre 1998, page 16. 

  9. Whittall, Arnold, Jonathan Harvey, Londres, Faber and Faber, 1999. Traduction française sous le même titre par Eric de Visscher, L’Harmattan, Ircam-Centre Georges Pompidou, 2000, p. 44. 

  10. Harvey, Jonathan, « Le Miroir de l’ambiguïté », Le Timbre, métaphore pour la composition, recueil de textes réunis par Jean-Baptiste Barrière, Paris, Ircam, Christian Bourgois, 1991, p. 454-466. 

Georg Friedrich Haas.