Georg Friedrich Haas (1953)

Open spaces II (2007)

In memory of James Tenney, pour 12 instruments à cordes et 2 percussions, version disposition des instruments dans la salle en 4 groupes

  • Informations générales
    • Date de composition : 2007
    • Durée : 16 mn
    • Éditeur : Universal Edition
    • Commande: Festival international de musique contemporaine Warsaw Autumn (pour les 50 ans du festival)
Effectif détaillé
  • 2 percussionnistes, 6 violons, 2 altos, 2 violoncelles, 2 contrebasses

Information sur la création

  • Date : 1 December 2007
    Lieu :

    Allemagne, Berlin, Ballhaus Naunynstraße


    Interprètes :

    Ulrich Grafe et Roland Neffe : percussions, Ensemble Resonanz, direction : Titus Engel.

Note de programme

Open Spaces is scored for twelve retuned string instruments and two percussion instruments. As in several of my earlier works (the operas Nacht and Melancholia, String Quartet No. 1, Piano Concerto "Fremde Welten", etc.) the strings of the instruments are detuned microtonally. Microtonal chords can then be produced with the open strings alone, which yields two advantages: on the one hand, a greater certainty of precision in the intonation, and on the other, the fascination of the sound of open strings in a radically more complex harmonic context than would be possible with traditional tuning.

In Open Spaces, six of the string instruments (violins 1-3, one each of the two violas, cellos and basses) are tuned to an overtone chord founded on a low C (C1, the lowest string of the double bass); the tuning of the other six instruments forms a ‘shadow’ of this tuning a sixth of a tone lower. However, these other, slightly lower-pitched instruments, by stopping the string very close to the nut (playing a sixth of a tone higher than the open string), can compensate for the difference and attempt to sound in unison with the other instruments. In this way, the same chord can be played both with the sound of stopped strings as well as with the sound of open strings.

Open Spaces also has connections with the music of the American composer James Tenney, who died in 2006, and whose musical thinking and radical compositions have exercised a strong influence on my work. In Open Spaces I make use of Tenney’s technique of freely ‘wandering’ between the notes of an overtone chord, as well as the slow glissando in a gentle tremolo from his solo violin piece KOAN.


  1. SAARIAHO, Kaija, « Timbre et harmonie », dans Le timbre, métaphore pour la composition, Jean-Baptiste Barrière, éd., Paris, Ircam - Christian Bourgois, 1991, p. 412-453. 

  2. GRABOCZ, Martha, « La musique contemporaine finlandaise : conception gestuelle de la macrostucture / Saariaho et Lindberg », Cahiers du CIREM, Musique et geste, n ° 26-27, décembre 1992-mars 1993, p. 158. 

  3. BATTIER, Marc, NOUNO, Gilbert, « L'électronique dans l'opéra de Kaija Saariaho, L'Amour de loin », in Carlos AGON, Gérard ASSAYAG, Jean BRESSON, The OM Composer's Book, coll. Musique et sciences, Ircam, Centre Georges-Pompidou, 2006, p. 21-30.  

  4. Il nous semble important de faire une distinction entre le Réalisateur en Informatique Musicale (RIM) qui contribue à la confection de la partie électronique d’une œuvre et le Musicien en charge de l’Électronique Live (MEL) qui n’a pas nécessairement participé à l’élaboration de cette partie électronique mais qui doit s’assurer de sa mise à jour et de son bon fonctionnement lors d’une performance (lire à ce sujet Plessas et Boutard, 2015). 

  5. Par convention, l’harmonique 1 (fréquence f0) correspond à la fondamentale du spectre. Pour un spectre harmonique, la fréquence de chaque composante spectrale vérifie la relation suivante: fn = n x f0. 

  6. Grisey a commis une erreur au niveau du premier intervalle: l’écart entre la fondamentale (mi0) et le second harmonique (mi1) est une octave, soit 24 quarts de ton et non 22 comme il est indiqué. 

  7. CAUSSÉ, Réné, SLUCHIN, Benny, Sourdines des cuivres, Paris : Editions de la Maison des sciences de l'homme, 1991. 

  8. Yan Maresz, cité par Bruno Heuzé, dans HEUZÉ, Bruno, « Yan Maresz, Portrait », Résonance, Ircam/Centre Georges Pompidou, n° 14, septembre 1998, page 16. 

Georg Friedrich Haas.