Steve Reich (1936)

City Life (1995)

pour ensemble

  • Informations générales
    • Date de composition : 1995
    • Durée : 24 mn
    • Éditeur : Boosey & Hawkes
    • Commande: Ensemble intercontemporain, Ensemble Modern et London Sinfonietta
Effectif détaillé
  • 2 flûtes, 2 hautbois, 2 clarinettes, 3 percussionnistes [ou 4] , 2 pianos, 2 clavier électronique/MIDI/synthétiseurs [sampling keyboards] , violon, violon II, alto, violoncelle, contrebasse

Information sur la création

  • Date : 7 March 1995
    Lieu :

    France, Metz, Arsenal


    Interprètes :

    l'Ensemble intercontemporain, direction : David Robertson.

Titres des parties

  1. Check it out
  2. Pile driver/alarms
  3. It's been a honeymoon - can't take no mo'
  4. Heartbeats/boats and buoys
  5. Heavy smoke

  1. Il nous semble important de faire une distinction entre le Réalisateur en Informatique Musicale (RIM) qui contribue à la confection de la partie électronique d’une œuvre et le Musicien en charge de l’Électronique Live (MEL) qui n’a pas nécessairement participé à l’élaboration de cette partie électronique mais qui doit s’assurer de sa mise à jour et de son bon fonctionnement lors d’une performance (lire à ce sujet Plessas et Boutard, 2015). 

  2. Par convention, l’harmonique 1 (fréquence f0) correspond à la fondamentale du spectre. Pour un spectre harmonique, la fréquence de chaque composante spectrale vérifie la relation suivante: fn = n x f0. 

  3. Grisey a commis une erreur au niveau du premier intervalle: l’écart entre la fondamentale (mi0) et le second harmonique (mi1) est une octave, soit 24 quarts de ton et non 22 comme il est indiqué. 

  4. SAARIAHO, Kaija, « Timbre et harmonie », dans Le timbre, métaphore pour la composition, Jean-Baptiste Barrière, éd., Paris, Ircam - Christian Bourgois, 1991, p. 412-453. 

  5. GRABOCZ, Martha, « La musique contemporaine finlandaise : conception gestuelle de la macrostucture / Saariaho et Lindberg », Cahiers du CIREM, Musique et geste, n ° 26-27, décembre 1992-mars 1993, p. 158. 

  6. BATTIER, Marc, NOUNO, Gilbert, « L'électronique dans l'opéra de Kaija Saariaho, L'Amour de loin », in Carlos AGON, Gérard ASSAYAG, Jean BRESSON, The OM Composer's Book, coll. Musique et sciences, Ircam, Centre Georges-Pompidou, 2006, p. 21-30.  

  7. CAUSSÉ, Réné, SLUCHIN, Benny, Sourdines des cuivres, Paris : Editions de la Maison des sciences de l'homme, 1991. 

  8. Yan Maresz, cité par Bruno Heuzé, dans HEUZÉ, Bruno, « Yan Maresz, Portrait », Résonance, Ircam/Centre Georges Pompidou, n° 14, septembre 1998, page 16. 

Note de programme

The idea that any sound may be used as part of a piece of music as been in the air during much of the 20th Century. From the use of taxi horns in Gershwin’s An American in Paris through Varese’s sirens, Antheil’s airplane propeller, Cage’s radio, and rock and roll’s use of all of the above and more starting at least in the 1970s, and more recently in rap music, the desire to include everyday sounds in music has been growing. The sampling keyboard now makes this a practical reality. In City Life not only samples of speech but also car horns, door slam, air brakes, subway chimes, pile driver, car alarms, heartbeats, boat horns, buoys, fire and police sirens are part of the fabric of the piece.

In contrast to my earlier Different Trains (1988) and The Cave (1993) the prerecorded sounds here are played live in performance on two sampling keyboards. There is no tape used in performance. This brings back the usual small flexibility of tempo that is hallmark of live performance. It also extends the idea of prepared piano since the sampling keyboards are ‘loaded’ with sounds, many recorded by myself in New York City. These different non-musical sounds also suggest certain instrumental responses. Thus woodwinds for car horns, bass drum for door slams, cymbal for air brakes, clarinets for boat horns and several different instrumental doublings for speech melodies.

City Life is scored for 2 flutes, 2 oboes, 2 clarinets, 2 pianos, 2 samplers, 3 (or 4) percussion and string quartet. Like several earlier works, it is an arch form A-B-C-B-A. The first and last movements use speech samples as part of the musical fabric and both feel like ‘fast’ movements though the actual tempo of the first is moderate and the fairly rapid tempo of the last movement is harder to perceive because of the many sustained sounds. The harmonies leading to E-flat or C minor is the chorale that opens and closes the first movement reappear in the fifth movement in a more dissonant voicing and finally resolve to C minor which then ambiguously ends as either a C dominant or C minor chord. The second and fourth movements do not use any speech whatsoever. Instead, each uses a rhythmic sample that determines the tempo. In the second it is a pile driver, in the fourth, heartbeats. Both start slow and increase speed. In the second this is only because the pile driver moves from quarter notes, to eighths and then to triplets. In the fourth movement the heartbeats gradually get faster in each of the four sections of the movement. Both movements are harmonically based on the same cycle of four dominant chords. The third and central movement begins with only speech samples played by the two sampler players. When this duet has been fully built up, the rest of the strings, winds and percussion enter to double the pitches and rhythms of the interlocking speech samples. This central movement may well remind listeners of my early tape pieces It’s Gonna Rain (1965) and Come Out (1966).

City Life is tripartite commission from the Ensemble Modern, the London Sinfonietta, and the Ensemble Intercontemporain. It is approximately 24 minutes in duration. The five movements are as follow:

  1. Check it out
  2. Pile driver/alarms
  3. It’s been a honeymoon – can’t take no mo’
  4. Heartbeats/boats & buoys
  5. Heavy smoke

The speech samples in the 5th movement are:

"Heavy smoke"
"stand by, stand by"
"it’s full ‘a smoke"
"full a’ smoke""urgent" etc.

"Guns, knives or weapons on ya’?"
"Wha’ were ya’ doin’?"

"Be careful,"
"where you go"
"careful"
"stand by, stand by"
"careful"
"stand by"


  1. Il nous semble important de faire une distinction entre le Réalisateur en Informatique Musicale (RIM) qui contribue à la confection de la partie électronique d’une œuvre et le Musicien en charge de l’Électronique Live (MEL) qui n’a pas nécessairement participé à l’élaboration de cette partie électronique mais qui doit s’assurer de sa mise à jour et de son bon fonctionnement lors d’une performance (lire à ce sujet Plessas et Boutard, 2015). 

  2. Par convention, l’harmonique 1 (fréquence f0) correspond à la fondamentale du spectre. Pour un spectre harmonique, la fréquence de chaque composante spectrale vérifie la relation suivante: fn = n x f0. 

  3. Grisey a commis une erreur au niveau du premier intervalle: l’écart entre la fondamentale (mi0) et le second harmonique (mi1) est une octave, soit 24 quarts de ton et non 22 comme il est indiqué. 

  4. SAARIAHO, Kaija, « Timbre et harmonie », dans Le timbre, métaphore pour la composition, Jean-Baptiste Barrière, éd., Paris, Ircam - Christian Bourgois, 1991, p. 412-453. 

  5. GRABOCZ, Martha, « La musique contemporaine finlandaise : conception gestuelle de la macrostucture / Saariaho et Lindberg », Cahiers du CIREM, Musique et geste, n ° 26-27, décembre 1992-mars 1993, p. 158. 

  6. BATTIER, Marc, NOUNO, Gilbert, « L'électronique dans l'opéra de Kaija Saariaho, L'Amour de loin », in Carlos AGON, Gérard ASSAYAG, Jean BRESSON, The OM Composer's Book, coll. Musique et sciences, Ircam, Centre Georges-Pompidou, 2006, p. 21-30.  

  7. CAUSSÉ, Réné, SLUCHIN, Benny, Sourdines des cuivres, Paris : Editions de la Maison des sciences de l'homme, 1991. 

  8. Yan Maresz, cité par Bruno Heuzé, dans HEUZÉ, Bruno, « Yan Maresz, Portrait », Résonance, Ircam/Centre Georges Pompidou, n° 14, septembre 1998, page 16. 

Steve Reich.