The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Documentation date: 30 novembre 2013

Version state

Valid

Validation date: 3 mai 2018

Version documentalist

  • voisin (Frederic.Voisin@ircam.fr)

Version realisation

  • Frédéric Voisin (Computer Music Designer)

Version length

13 mn 37 s

Upgrade Motivation

Max6 version

(Detailed staff comes from Brahms, send mail to brahms-contenu@ircam.fr for correction.)

Electronic equipment list

Computer Music Equipment

  • 1 MacBook Pro - Apple Laptops (Apple)
  • 1 Max 6 - Max (Cycling74)
    or Max6 RunTime

Audio Equipment

  • 4 Loudspeaker - Loudspeakers

Premiere

  • 11 juillet 1990, France, festival de Saintes, concert de l'Ensemble Musique Oblique.

Publisher :

  • Faber Music

Realisation

  • Jan Vandenheede

Work length

  • 13 mn
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File Author(s) Comment
Download [615,3 Mio] All-in-one Ritual_Melodies-Max6.dmg Frédéric Voisin md5: 49c45fa167ac8b5027cc5594f6f90aac

Instructions

Audio setup


Loudspeaker setup

Audio equipment for the playback of four audio tracks surrounding the audience (cf. supra Audio setup)

Midi setup

No MIDI devices

Software installation

Max or Max Runtime software version higher than 6.0 is required.

Mount image Ritual_Melodies-Max6.dmg

System calibration and tests

Set sound card sample-rate to 48kHz (for original quality) or 44.1kHz.

In Max, tests for quadriphonic setup may be done using patcher 'test-quadriphonic.maxpat'

Initialization routine

In Max, launch file Ritual_Melodies.maxpat.

Then in patcher main window :

1. Select sound card using button ' Audio status' (output device) ;

2. select Max sample rate, by default set to 48 kHz  for original quality, or 44.1kHz ;

3. set Audio On ;

4. Clic on 'Select folder' button to load sound tracks from folder 'Ritual_Melodies-Max6' ;

Volume is automatically set to 0 dB.

Patch presentation


Performance notes

Sound file duration is 13'37.



© IRCAM Creative Commons License
This documentation is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Program note

Ritual Melodies utilise seize mélodies qui s'entrelacent et forment ainsi une chaîne circulaire. Toutes les hauteurs sont extraites d'une série harmonique (du partiel 6 au partiel 36). Les mélodies, qui sont l'objet d'un traitement polyphonique (souvent en canon), génèrent tous les autres éléments.

Le matériau, purement synthétique, a pour base la simulation d'instruments appartenant à différentes cultures et faisant référence à des rituels. Le type de synthèse employée varie pour chaque instrument, mais est toujours d'ordre spectral (synthèses additive, soustractive ou formantique). Les sons ont été générés avec le programme Chant/Formes. Les processus mélodiques effectuent des emplois hybrides des différents types de synthèse, afin de produire, au choix, ambiguïté ou identité affirmées.

Jonathan Harvey.

Version documentation creation date: 28 novembre 2013 22:39, update date: 6 mai 2021 15:09