The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Documentation date: 4 mai 2012

Version state

Valid

Validation date: 3 mai 2018

Version documentalist

Version realisation

  • Grégoire Lorieux (Computer Music Designer)

Upgrade Motivation

Max 6 version, enhanced controls

Detailed staff

  • guitare
(Detailed staff comes from Brahms, send mail to brahms-contenu@ircam.fr for correction.)

Electronic equipment list

Computer Music Equipment

  • 2 MacBook Pro - Apple Laptops (Apple)
    one on stage for the guitar player
  • 1 Max 6 - Max (Cycling74)
  • 1 Footswitch / Sustain Pedal - Footswitch / Sustain Pedal

Audio Equipment

  • 2 KM140 - Dynamic Microphones (Neumann)
    or equivalent
  • 1 MKE 2-2R Red Dot - Lavalier Microphones (Sennheiser)
    or equivalent
  • 1 Schertler Harp - Contact Microphones (Schertler)
    or equivalent
  • 2 Loudspeaker - Loudspeakers
    guitar amplification

Premiere

  • 17 octobre 2002, France, Paris, Ircam

Publisher :

  • Lemoine

Realisation

  • Jean Lochard

Work length

  • 8 mn
Télécharger tous les fichiers
File Author(s) Comment
Download [306,8 Mio] Patch Kogarashi.zip Lorieux contains the score and a recording of the piece

Instructions

General setup : 

audio setup.png

Loudspeaker setup : 

stage setup

 

Note : Add another computer on stage to display chronometer + event numbers. Use the Patch-computeronStage folder on it.

 

Initialization routine : 

  • open the main patch _KOGARASHI-Max6.maxpat with Max version > 6.1
  • click RESET
  • click OSC ON, enter distant IP (localhost if same computer), send IP test (distant computer blinks ?)
  • check pedal (midi controller, test in test mode, check polarity, put in use mode)
  • dac ON
  • to trigger events, press pedal or space key

ADC/DACS :

  • Dac 1 2 3 4 : audio-files
  • Dac 5 6 7 8 : vocoders (post panr4~)  
  • Dac 5 6 : Shift1 
  • Dac 5 6 7 8 : Shift2  
  • Dac 7 8 : Shift3

patch presentation

 

main patch

Score Following

The yellow number box displays the number of the current event. Use the interactive number box Section to get any section

The button  Next Event allow you to activate the next event.

The number box Go to Event allows you to select a given event. This event will be played at the next Next Event button activation

 

navigation

Score Following Part

Score following - PowerBook Patch

This patch displays the time and number of the current event for the performers 

You may have to change the IP adress of the on-stage computer in the p osc subpatcher of the main patch.

  • check the IP adress of the PowerBook
  • in the main computer, go to the subpatcher p osc and verify that the adresse written in the object otudp in the same than the on-stage computer one's (If necessary edit it)
  •  

    PowerBook Patch

     

     

     

     

     



    © IRCAM Creative Commons License
    This documentation is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


    Program note

    « Le vent d’hiver dit Kogarashi (celui qui sèche les arbres) est la bise dont le souffle emporte les dernières feuilles. Exemple parfait d’une violence extrême, il n’a pourtant ni forme ni couleur, n’étant visible que par ce qu’il produit »1. Les fantômes sont ceux du Roi Lear (acte III) qui résonnent dans son esprit, fantômes inexpugnables errant sur la lande où Lear se perd absolument. Force surnaturelle, cette mythologie – croit-il – le soumet. D’eux ne parviennent que les soupirs portés par le vent. Un vent qui charrie le souffle de voix inconnues, ou bien s’agit-il de sa propre voix (« soufflée, ma voix revient vers moi » dit le poète Japonais 2). Un vent qui est l’espace devenu audible, mais un espace où le sol se dérobe, où tout se confond, bruits et sons, où ciel devient terre et terre devient ciel. Lear y meurt et y naît à la fois. « Le premier soupir des fantômes, c’est le dernier soupir des vivants » 3. * René Sieffert, Le Faucon impatient, Presses Orientalistes de France, Paris, 1994. * Meisetsu (1847-1926) dans L’Hôte, l’invité et le chrysanthème blanc, Haikus d’automne, éditions Moudarren, Millemont (France), 1990. * Jacques Dars, Aux portes de l’enfer, éditions Philippe Piquier, Arles, 1984.

    Jérôme Combier.

    Version documentation creation date: None, update date: 6 mai 2021 15:10