The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).
Version state: In progress, update: Oct. 7, 2020
First performance
Performance date: July 2, 2020

Version documentalist

  • naves (naves@ircam.fr)

Version realisation

Version length: 10 h 17 mn 58 s
Default work length: 10 mn

Comment

inputs : 3 mics + 3 contact mics
outputs : 8 loudspeakers (around the audience) + 3 transducers (one per snare drum) + 2 loudspeakers in front the percussion set + 1 in-ear monitor for click track

No other version available

(Detailed staff comes from Brahms, send mail to brahms-contenu@ircam.fr for correction.)

Channel details

  • Number of input channel : 6
  • Number of output channel : 14

Performance details

  • Sept. 8, 2020, France, Paris, Centre Pompidou, ManiFeste

Realisation

  • Jean Lochard
File Author(s) Comment
[93.6 MB] Other Bach-Libray Sébastien Naves Bach library for Max
[1.1 MB] Score Score Sébastien Naves
[653.4 MB] Recording(s) 8ch-mix Sébastien Naves 8ch Mix of the premiere
[670.8 MB] All-in-one Patch Sébastien Naves Patch + score + tech-rider
[108.9 MB] Recording(s) Binaural-Mix Sébastien Naves stereo binaural mix of the premiere
[2.9 MB] Technical rider Tech-rider Sébastien Naves
[583.6 MB] Video Video Sébastien Naves video recording of the premiere

Instructions

1. Audio setup

2. Loudspeaker setup

3. Midi setup

4. Software installation

a) Max/MSP patches

b) Routing in Max/MSP

c) DSP Status Options (Fs, IO vs, S vs, Overdrive, Audio Interrupt, Vector Optimization)

d) XXX

5. Patch presentation

a) Notations

b) Shortcuts

c) Main patch

d) Main sub-patch

e) XXX

6. Initialization routine

7. System calibration and tests

8. Performance notes



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Program note

Transduced cherche à faire rayonner les caisses claires. Des gestes percussifs préenregistrés sont transmis aux caisses claires par des transducteurs qui reprennent en miroir les gestes du musicien, avant que les modes vibratoires de l’instrument soient eux-mêmes traduits en harmonie résonante. Cette harmonie est déduite des mêmes proportions des modes propres d’une membrane circulaire, accordée sur la fondamentale d’une caisse claire (182Hz), qui engendrent les pulsations du rythme de la partition. La spatialisation des mouvements des sons provient, pour sa part, des figures des lignes nodales et ventrales des douze premiers modes.

L’écart entre le bruit et l’inharmonicité s’exprime dans des modèles de résonance qui vont du bruit filtré en peigne à l’harmonie filtrée d’une membrane théorique, depuis les modes fréquentiels qu’on mesure sur les différentes parties d’une caisse claire, jusqu’à l’analyse harmonique d’une cymbale saturée.

Transduced explore la relation entre les modèles physiques de la caisse claire utilisée dans la partie électronique et cette même électronique renvoyée vers la caisse claire, invitant ainsi à découvrir l’atmosphère qu’on pourrait imaginer si l’on se retrouvait à l’intérieur de l’instrument lui-même.

Justina Repečkaitė, note de programme du concert du 8 septembre 2020 au Centre Georges Pompidou

Version documentation creation date: Oct. 7, 2020, 11:43 a.m., update date: Oct. 7, 2020, 12:55 p.m.